Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 20:14

Det finns alldeles för ofta trådar om elimentära saker här. Det gör att 99mac blir meningslöst att använda om man vill fråga om saker som inte finns i FAQ. Frågan drunknar i mängden av en massa newbie-frågor.
För merparten av frågorna här är sådant som man kan söka fram med söktjänsten, eller titta på "Hjälp" i menyraden. Varför är det inga som har upptäckt det?
Hur slö får man vara?

  • Medlem
  • 2006-02-10 20:18

Lyfter ut kommentaren ovan från

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=93430

Mod

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 20:25

Kan ju kommentera det med att det är glädjande att det finns många newbies - att det tydligen är många som byter till den Goda Sidan. Och att man inte ska skrämma bort dem med besserwisserstuk.
Men det borde finnas tydliga och läsbara "skyltar" för alla nya användare att de ska kolla FAQ, eller vad det heter här, eller söka lite innan de frågar. Samma fråga kan dyka upp ett par - tre gånger om dagen ibland.
Det kan anses som seriöst, men andra frågor som kräver mer av den som svarar försvinner lätt om det är på det viset.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 20:34
Ursprungligen av Konrad:

Kan ju kommentera det med att det är glädjande att det finns många newbies - att det tydligen är många som byter till den Goda Sidan. Och att man inte ska skrämma bort dem med besserwisserstuk.
Men det borde finnas tydliga och läsbara "skyltar" för alla nya användare att de ska kolla FAQ, eller vad det heter här, eller söka lite innan de frågar. Samma fråga kan dyka upp ett par - tre gånger om dagen ibland.
Det kan anses som seriöst, men andra frågor som kräver mer av den som svarar försvinner lätt om det är på det viset.

Jaaa, det är en väldans bra idé! För oss som inte är så hemtama med mac än vore det skitbra. Det är bara jobbigt att försöka lära sig hur allt funkar genom att söka i trådar som man ändå inte begriper.
Jag har antagligen själv ställt idiotiska nybörjarfrågor för att jag inte begriper bättre, fast jag använder mig av "hjälp-menyn" allt som oftast. När jag ställer frågan här dock, så betyder det att jag inte hittat något annat svar.
*det vore kul om det var liiite mindre tekniskt ibland så jag får skratta lite*

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2006-02-10 20:32

Som en newbie, eftersom jag själv hängt i många pingvinforum förstår jag fullständigt påpekandet om att man ledsnar på att svara på de mest elementära sakerna för 111:e gången.
Nu är jag själv en av dem som i glädje extasens hetta lätt öser ur mig mer eller mindre korkade frågor, så är det väl tyvärr.

Ett välkommet inslag är fler "klibbiga" trådar eller kanske en samlad howto tråd? Eller skall man ge sig på en wiki?
(alla nyblivna ub untianer hänvisade jag raskt hit: http://easylinux.info/wiki/Ubuntu )

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 20:39
Ursprungligen av elwiz:

Som en newbie, eftersom jag själv hängt i många pingvinforum förstår jag fullständigt påpekandet om att man ledsnar på att svara på de mest elementära sakerna för 111:e gången.
Nu är jag själv en av dem som i glädje extasens hetta lätt öser ur mig mer eller mindre korkade frågor, så är det väl tyvärr.

Ett välkommet inslag är fler "klibbiga" trådar eller kanske en samlad howto tråd? Eller skall man ge sig på en wiki?
(alla nyblivna ub untianer hänvisade jag raskt hit: http://easylinux.info/wiki/Ubuntu )

Nu var det Baron som lyfte ut ett av mina inlägg och skapade en ny tråd av det. Antagligen för att han inte tyckte att det hörde hemma där, utan ville göra en ny tråd av det.
Jag vet inte om han har rätt eller fel.
För det mesta får jag fortfarande svar (jag har varit med här i ett annat liv sedan 2001, sen dog jag ett tag men vaknade oförhappandes) fast det har hänt att saker jag frågat om bara flugit bort och hamnat djupt nere i hierarkin.
Sen tycker jag att det är j*vligt kul att kunna hjälpa till om jag kan och vet något som ingen annan kan.
Jag är inget blåbär även om jag är relativt nyregad, det ska ni veta.:cool:

  • Medlem
  • 2006-02-10 23:28
Ursprungligen av Konrad:

Jag vet inte om han har rätt eller fel.

Jag är seniormoderator så jag har aldrig fel.

Alvarligt talat så flyttade jag inlägget eftersom det inte hade så mycket med ämnet att göra. Inget alls faktiskt.
Men eftersom det är en helt adekvat synpunkt så tyckte jag att den förtjänade en plats (bland de andra trådarna om samma ämne) i Feedback.

Innan jag blev upptagen på Olympen så klagade jag på samma sak. Nu tycker även jag att det har blivit ett större flöde av onödiga dubbel- eller trippelfrågor den senaste tiden. Kolla tex antalet trådar om svartvit tv-bild när man kollar film från en laptop.
Men det brukar gå i vågor.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-12 23:43
Ursprungligen av elwiz:

Som en newbie, eftersom jag själv hängt i många pingvinforum förstår jag fullständigt påpekandet om att man ledsnar på att svara på de mest elementära sakerna för 111:e gången.
Nu är jag själv en av dem som i glädje extasens hetta lätt öser ur mig mer eller mindre korkade frågor, så är det väl tyvärr.

Ett välkommet inslag är fler "klibbiga" trådar eller kanske en samlad howto tråd? Eller skall man ge sig på en wiki?
(alla nyblivna ub untianer hänvisade jag raskt hit: http://easylinux.info/wiki/Ubuntu )

elwiz,

Med en snabb sökning på 99mac finner man:

http://www.99mac.se/wiki/index.php/Huvudsida

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 20:47

Du är ju en av de duktigare här vad jag har sett, och du svarar alltid även på de elementära frågorna och det tycker jag är väldans juste!
Den här tråden kanske kan bli nå´t för newbees, och kanske som sagt bli klistrad t.o.m så man har den tillgänglig liksom hela tiden och slipper göra bort sig med dumma frågor när det inte behövs.
Ni ska veta att en hjälp-meny på Windows inte är någon hjälp direkt snarare tvärtom......därav kanske alla frågor som strömmar in.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 21:02

Det finns redan en massa för alla switchers att läsa. De behöver bara få reda på hur de ska söka. Men det får de inte. Om de inte tittar jävligt noga, men de gör de uppenbarligen inte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 21:08

Jo, jag har sett det och är jätteglad att det finns! Hjälpmenyn är skitbra också att använda.
Men ibland dyker det ju upp frågor som är sååå elementära för en mac-användare att det kanske känns dumt att svara på, men som för en switcher är ett problem. Så? Vart ska man vända sig om inte hit där det finns kunskap och (ibland) förståelse för att man inte begriper vad det handlar om alltid.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 21:19
Ursprungligen av Konrad:

Det finns redan en massa för alla switchers att läsa. De behöver bara få reda på hur de ska söka. Men det får de inte. Om de inte tittar jävligt noga, men de gör de uppenbarligen inte.

Var och hur söker man då? Förutom i "hjälp" förstås, men där finns inte alla svaren alltid. Inte på de enkla frågorna i alla fall.

Trådar som denna finns det mängder av också.

Hepp, ok, jag ska läsa manualen noggrant, söka på forumet och söka på google innan jag ställer någon fråga här. Oops, jag behövde visst inte ställa någon fråga här tack vare att jag hittade svaret på annat håll. Skämt åsido, frågor behövs för att forum ska leva, vissa är banala och andra komplexa. Varför inte hoppa över de simpla och välja att svara på de svåra?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 21:40

Oftast är de enklaste frågorna de svåraste att svara på.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att vi inte bäddat ordentligt för effektiva sökningar. Jag som ändå hängt här ett tag kan ibland misslyckas fullständigt med sökning på problem som ändå blivit dragna vid flera tillfällen. Hur söker man t.ex på inlägg där ordet Macintosh förekommer men inte ordet windows? Vart vänder jag mig om jag undrar hur jag kan söka efektivt på 99mac?

Ursprungligen av David Slättne:

Hur söker man t.ex på inlägg där ordet Macintosh förekommer men inte ordet windows?

macintosh -windows

Ursprungligen av Kristofer:

macintosh -windows

hm....
macintosh -windows
500 träffar

macintosh windows
234 träffar

macintosh +windows
234 träffar

"macintosh windows"
234 träffar

+:et är väl som med google, dvs. det behövs inte. Varför det blir 500 träffar förstår jag inte, men det verkar ju funka, för visst står det inget om windows i träffarna?

Sökfunktionen verkar ju helt enkelt inte innefatta alla trådar. Mysko..

Ursprungligen av Kristofer:

+:et är väl som med google, dvs. det behövs inte. Varför det blir 500 träffar förstår jag inte, men det verkar ju funka, för visst står det inget om windows i träffarna?

Sökfunktionen verkar ju helt enkelt inte innefatta alla trådar. Mysko..

FAQ'en skulle behöva översättas till svenska och broderas ut en smula. Inte minst när det kommer till att beskriva sökfunktionen. Ett tag har jag för mig att man inte skulle använda + och - tecken utan istället med versaler skriva sökmotorspecifika konjunktioner i stil med AND, OR eller NOT osv eller om det rent av var på svenska. Men hur det är nu har jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 22:38

Det tog mig ett halvår att begripa vad FAQ betydde! Men det har väl iofs inte med mac att göra.
*skäms som vanligt*

Sökfunktionen här är rätt klen, det håller jag med om.
Men man kanske är botskämd med sökmotorernas och Finder'ns sök.
Är det dyrt eller bara svårt att få till en sökfunktion som klarar +, - och flera ord osv.?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-10 23:37

Visst fasen har man startat en och annan tråd helt i onödan. Om sökfunktionen vore bättre (för nu är den inte bra) skulle nog många bli glada. Men jag gissar att det är ett ganska omständligt arbete att ge sig på den.

Edit: kitesurf skrev snabbare än jag.

Det fina med nya trådar är att man när man ser dem lär sig om något man inte visste fanns och därför inte hade sökt efter.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns alldeles för ofta trådar om elimentära saker här. Det gör att 99mac blir meningslöst att använda om man vill fråga om saker som inte finns i FAQ. Frågan drunknar i mängden av en massa newbie-frågor.
För merparten av frågorna här är sådant som man kan söka fram med söktjänsten, eller titta på "Hjälp" i menyraden. Varför är det inga som har upptäckt det?
Hur slö får man vara?

Jag håller med dig fullständigt. En bra lösning på detta vore en god utveckling av 99mac-konceptet.
Wiki finns men den blev inte så populär. Kan vi ändra på det har vi kanske svaret?

PS. Jag "plussade" dig som tack för initiativet

Ursprungligen av Björnström:

Wiki finns men den blev inte så populär. Kan vi ändra på det har vi kanske svaret?

Problemet som jag ser det var att ingen visste om att wikin fanns.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-20 09:43

Angående sökfunktionen på 99mac,

jag använder den titt som tätt när det vankas problemlösning - men tyvärr så är många sökträffar helt orelevanta och sökträffarna väldigt många. Jag kanske söker på fel / dåligt / knapert sätt men sökning ska väl vara ett enkelt och snabbt sätt att hitta rätt i en djungel av information? Jag kanske får söka efter en sök-faq..

En wiki låter som en perfekt ide. Bara man ser till att göra den synlig på ett bra sätt.

Ursprungligen av Kristofer:

Jag har varit medlem här i två år och hade ingen aning om att den fanns. )

1
Bevaka tråden