Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

*Uppdaterad* Macworld.se öppen för alla i 60 dagar

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 08:27
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Fredrik Sigbjörn:
Om man ögnar igenom alla diskussioner som skett i ämnet sedan MW stängde sin sajt så ser man att det är ju faktiskt bara ett fåtal som klagar och skriver arga inlägg om och om igen. Vilket innebär att det bara är några få som ogillar MWs taktik om en stängd sajt.

För min del så finns det inte så mycket att klaga på jag har inte besökt MacWorld sedan den blev betalsajt.
Att Macpressen nu går i graven känns lite som när Macpower stängdes av Bonniers

Nu menade Fredrik diskussionen om Macworlds stängda webbplats. De som har tillgång till den (som jag själv) märker ingen skillnad eftersom jag alltid loggar in på IDG.se.

Jag tycker Macworld.se i dag publicerar bra nyheter. Möjligheten att diskutera dem direkt är bra. De hade kunnat vara fria och sedan bra tilläggstjänster för de trogna som prenumererar. Det upplägget kör Cap & Design med.

Att IDG köpte Macpressen av Faktapress betyder att det blir en tidning mindre som informerar, tipsar och granskar Mac-marknaden. Det är synd.

Ibland verkar det som att jag är den ända som gillar Macworld och tror att både tidningen och webbplatsen kan blir riktigt bra.

Mitt hjärta kommer dock alltid att tillhöra 99mac.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Förvisso, men jag tycker mig inte kunna hitta många positiva heller. Sen affären MacWorld-MacPressen, ojoj. Negativt var ordet.

Det gäller i stort sett alla diskussioner:
De som klagar skriver inlägg, de andra (jag), bryr sig inte så mycke.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola O:
Detta är åtminstone min inställning och jag kommer, så länge som seriös journalistik saknas inom branschen, söka mig till de alternativ som är gratis. Min åsikt är nämligen att det är svårt att urskilja ett kritiskt förhållningssätt i forna Macpressen såväl som i Macworld. Allt tenderar att bli reklam eller information. Och trots mina egna journalistiska ambitioner sväljer jag det, men tycker knappast att det är rätt att ta betalt för. Dessutom finns det ju forum som detta där till och med du Nils skriver.
Så varför ska man köpa Macworld egentligen?
/Ola

Kul att du frågade:

[b]När MacWorld 5 kommer ut i juni kommer vi att ha ett större fokus på nyheter än tidigare, med både bransch och produktnyheter. Vi har ett jämförande test av Final Cut Pro 3, Premiere 6 och Cinestream 3, ett jämförande test av alternativ till Airport, en artikel om brandväggar för Mac, en artikel om ekonomisystem för Mac, en bransch-intervju, tester av 16 olika produkter, ljudexperten, videoexperten, 9 sidor steg-för-steg-artiklar, 4 sidor mappen, Ingemar Öhbergs shareware-bevakning, och speltester. Totalt 100 sidor.

Det är en hel del läsning.

Dessutom bygger vi upp en sajt med 8-10 dagliga nyheter, möjlighet att kommentera nyhetsartiklarna, diskussionsforum, MacBarometern, radannonser, och arkiv med alla artiklar som vi publicerar i tidningen.

Allt det här kan bli ditt under ett år, för bara 449 kronor.<end shameless plug>

Vi tycker det är ett ganska bra erbjudande, speciellt med tanke på att priset legat stilla sedan 1998 då tidningen var 68 sidor och vi bara publicerade fyra nyheter om dagen, som du dessutom hade tillgång till oavsett om du prenumererade eller inte.

Nils Holmlöv
Chefredaktör, MacWorld

Jag håller med Fredrik. Det är några få som lägger in negativa inlägg här. Det är dom som syns. De som är "nöjda" bryr sig inte om att komma hit och "försvara" MacWorld och deras försök att få mer intäkter till sin utmärkta tidning.

Ser fram emot nästa nummer med stor förtjusning.

Citat:

quote:Ibland verkar det som att jag är den ända som gillar Macworld och tror att både tidningen och webbplatsen kan blir riktigt bra.

Kanske krävs det att man har en ordentlig röv för att gilla den?

På allvar tycker jag fortfarande att reklam ska vara gratis. Men självklart kanske Macworld höjer sina ambitioner.

/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Ola O:
På allvar tycker jag fortfarande att reklam ska vara gratis. Men självklart kanske Macworld höjer sina ambitioner.

Jag vill inte att Macworld ska vara en reklamtidning från Apple utan en tidning som tar upp intressanta ämnen, tipsar mig om vilka produkter som är bra och vilka jag bör undvika. Testerna ska inte ösa lovord över produkterna om de inte är bra - gäller självklart Apples datorer också.

Macworld ska inte vara en tidning som höjer Macen till skyarna för att de som inte använder plattformen ska bli intresserade. Den ska stödja de som använder plattformen i deras val och arbete.

//Christian

PS. Min ända är ganska benig. Och jag kanske inte är den enda som hoppas på Macworld? DS.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-03 13:34

Nu menade nog Ola att webbplatsen var reklam för tidningen inte för Apple.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nomen Nescio:
Nu menade nog Ola att webbplatsen var reklam för tidningen inte för Apple.

Jo visst gjorde jag det. IT-journalistik är ju inte direkt känd för att vara kritisk. Men jag har däremot köpt tidningarna ibland ändå, för vem gillar inte att sitta och drömma över en reklambroschyr. Dessutom menar jag inte att allt som stått i Macworld eller Macpressen har varit information eller reklam. Men i jämförelse med traditionell nyhetsjournalistik tenderar ganska mycket vara det.

I vilket fall som helst stämmer det som Nomen skriver att hemsidan dessutom är reklam för IDG och Macworld och därmed borde vara gratis.

Kanske kan man dock tänka sig en lösning som liknar DN:s där man får ta del av arkivet om man har DN-kortet. Nyheterna är dock gratis.

Man ska också komma ihåg att det inte finns någon upphovsrätt på nyheter, dock på artiklar. Det är alltså inte fel att saxa in citat och skriva om artiklar från andra medier om man anger källan. Därmed kommer gratisalternativen till Macworld fortfarande kunna erbjuda nyheter sekunder efter.
/Ola

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nomen Nescio:
Nu menade nog Ola att webbplatsen var reklam för tidningen inte för Apple.

Jag och Ola sitter alltså och pratar om olika saker. Han om webbplatsen och jag om tidningen.

Sådana diskussioner blir alltid mer spännande eftersom förvirringen kan bli total.

Vi kan sumera det så här: Macworld.se måste bli bättre än vad den är i dag. Macworld (tidningen) blir förhoppnings ett par snäpp bättre framöver.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christian Aahs:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Nomen Nescio:
Nu menade nog Ola att webbplatsen var reklam för tidningen inte för Apple.

Jag och Ola sitter alltså och pratar om olika saker. Han om webbplatsen och jag om tidningen. .

Nej den ÄNDA som vi snackar om tycks vara densamma. Men åsikterna kanske går isär. Jag tycker det är ok att vi bara har en mactidning i Sverige. Synd bara att mediekoncentrationen ökar i Stockholm och rösterna från övriga landet bara hörs på den här typen av forum.
/Ola

Kritisk journalistik kan ta olika uttryck.

Aftonbladet

Lasse Sandelin intervjuas om Sveriges VM-trupp.

Nu är macworld.se gratis!

60 dagar and counting...

Det gillar åtminstone jag!

Nu har Macpressen.se stängt ner. Alla tjänster återfinns på Macworld.se.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-06 20:43

MacPressen.se finns fortfarande, Klicka här

(för er som vill ta ett sista farväl)

/stefan.r

ironiskt nog dödsförklarades OS 9 och MacPressen samma dag. Framtiden: 99mac.com.

  • Oregistrerad
  • 2002-05-07 08:57

IDG stängde MacWorld som ett experiment. Beslutet var taget av ekonomer och saknar helt förankring hos läsarna. Man resonerade att det inte gjorde så mycket eftersom MacWorld var en relativt liten inkomstkälla för IDG.

Det finns bara ett sätt att få en ekonom att förstå och det är att inte handla. Jag vill därför påminna er om att det finns utländska Mac tidningar. För att förtydliga för svenska IDG att man är missnöjd se till att inte köpa någon av deras tidningar som finns listade på http://www.idg.se/tidningarna/ . Ditt personliga agerande räknas!

/B

  • Medlem
  • Huddinge, Sweden
  • 2002-05-07 13:16
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Patrik Skulski:
Jag är lite nyfiken på hur "nya" MacWorld kommer att se ut, vi bör inte döma ut tidningen innan vi sett den.

Slutade att prenumerera på MacWorld för nästan 2 år sen, därför att den inte gav mig någon större glädje. Har sedan dess bara pren. på MacPressen. Men jag har haft möjlighet att läsa den genom en bekant lite då och då. Tycker faktiskt att dom har bättrat sig med tiden.

Självklart är jag medveten om att vi alla har olika åsikter om allt och alla. Det går alltså inte att göra alla 100% nöjda. Kruxet är ju som ni alla vet att hitta balansen...

OM, nu hoppslagningen kommer att ge oss det bästa av dom två redaktionerna så ser inte jag nå´t att klaga över. Som sagt: OM!

Betala och betala, många av inläggen får det att låta som om dom kräver oss på pengar enkom för att få tillgång till sajten. Så är ju inte fallet. Vi måste ju se det som det är: En trevlig extra tjänst till dom som prenumererar.

Ge situationen en chans! Det blir bra med tiden. Det är upp till oss att få tidningen som vi vill ha den efter som alla som vill fortsätta att existera måste lyssna på och värna om sina kunder

Den bästa lösningen är nog en kompromiss, där en viss acces är fri och åtkomsten av den lite mer avancerade/djupgående delen kräver en prenumeration.

Men vad vet jag. Det enda som är säkert är att alla ser på saker och ting från sin egen synvinkel, således har vi alla rätt.

[ 18 Maj 2002, 00:53: Meddelandet ändrat av: Cihan D ]

Jag har nu PDF:at MacPressens sida och sparat den i mappen GRAVEN. Den kommer sedan att brännas på CD och sparas som ett tragiskt exempel på konkurrensförstörelse.

Macen i Sverige kommer att förlora på en fortsatt totalstängd Macworld.se-sida. Därför rekommenderar jag alla att kolla upp utländska Mac-tidningar istället.

Bevaka tråden