Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Knäpp iBook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 19:20

Jag fick för en månad sedan en död iBook. En 800 mHz med 768 MB RAM och AP och sånt. Heldöd. Har provat med andra batterier, lika död.
Den har legat strömlös i nån vecka, d v s utan batteri. Igår satte jag i batteriet och då kunde jag starta den, men den orkade inte ända fram. Idag provade jag igen - och då minsann hoppade den igång. Jag provade att resetta PMU med tangentkommandot och startade om den. Då gick den fint. Körde även det gamla vanliga - ni vet.
Mosade i en Tigerskiva och startade om och började formattera och installera, efter fem - tio minuter dog den igen, den hann inte bli klar.
Vad kan det vara tror ni? Inte hårddisken i alla fall, för burken svarar inte och startar inte om man har en extern FW-FD inkopplad. Inte heller på en Tigerskiva.
Som det är just nu kan jag inte kolla nånting, den är bara svart och tyst.
Är det själva moderkakan som gett upp? Eller finns det några tips?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 19:39

Jag har egentligen inte en susning men det verkar skumt att den dör mitt i installationen. Om den ändå går igång med Tiger och installerar så kan det väl inte bero på moderkortet?
*en som inte vet nå´t egentligen*

Jag tror mer på att du har spöken i huset, de gillar att jävlas med macar för de är svårare att komma in i än pezes har jag hört!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 20:07

Det är så att en viss nummerserie av iBook har ett fel på moderkortet och de omfattas av ett förlängt serviceprogram som Apple har. Fast jag vet inte hur länge. Den här jag fick ingår där. Men jag fick jag inget besked om det, efter ett samtal med Apple Support nu om det fortfarande gäller. Det kan jag få reda på om jag ringer i morgon. De som svarar på telefon där nu vet inte ens om de har arslet fram eller bak.
Det är i alla fall en sak som jag håller reda på. Men jag sa inget om det.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 20:39


Jag har också försökt att prata med dem!
*jag vill också att nån bara ger mig en iBook eller nå´t*
**surar lite**

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 20:46
Ursprungligen av Picasso:


Jag har också försökt att prata med dem!
*jag vill också att nån bara ger mig en iBook eller nå´t*
**surar lite**

En död iBook är inget att ha.
Man kan sälja delar av den. Fast jag skulle vilja ha igång den igen.
Får hoppas på att den omfattas av Apples åtaganden.
Då kan jag ha den på muggen och läsa fåniga inlägg på 99mac.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 20:53

Just det! Jag vill också ha en iBook på muggen, så jag kan fortsätta skriva korkade inlägg som ingen behöver läsa!
Någon som har en död iBook att skänka?
Någon alls?
Någon?
****

Ursprungligen av Konrad:

Det är så att en viss nummerserie av iBook har ett fel på moderkortet och de omfattas av ett förlängt serviceprogram som Apple har. Fast jag vet inte hur länge. Den här jag fick ingår där. Men jag fick jag inget besked om det, efter ett samtal med Apple Support nu om det fortfarande gäller. Det kan jag få reda på om jag ringer i morgon.

http://www.apple.com/support/ibook/faq/

Citat:

The program covers affected iBooks for three years after the first retail sale of the unit or until March 18, 2005, whichever provides longer coverage for you. Apple will continue to evaluate the repair data and will provide further repair extensions as needed.

Ursprungligen av Rickard A:

Jag var i kontakt med en person för ett par veckor sedan som nyligen fick datorn reparerad genom Apples reparationsprogram för iBook även om det på papperet har gått ut.

Apple är nog ganska intresserade av att laga alla datorer som visar sig få fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-11 01:27
Ursprungligen av Rickard A:

Jo, jag har läst det. Det är det jag ska försöka åberopa när jag ringer Apple Support på dagtid.
Jag återkommer med rapport om hur det går.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2006-03-01 19:37

Hur gick det?

Har själv problem med en iBook G3 800 som börjat uppföra sig konstigt:
- Ibland när jag drar ur sladden och ska köra på batteridrift, tvärdör datorn
- Batteriet "hittas" inte alltid
- Bateriet vägrar, ibland, ladda fullt. Stannar på typ 64%.

Om jag resettar PMU:n funkar det ok någon stund, men sedan är problemen åter.

Problemet med "garntireparationen" är ju att de specar fel som har med bildskärmen att göra - inte batteriet

SÅ: Vad tror ni? Batterifel eller moderkortsfel??

1
Bevaka tråden