Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Korkat designa websidor på mac

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur hanterar ni, som designar websidor på mac, det faktum att macar och pc'ar lever två vitt skilda liv i fråga färgtempratur och presentation. Det jag gör på en mac ser helt annorlunda ut på en pc och vice versa. Det som är ett spännande spel med väl avvägda nyansera ser bara tragiskt ut när det visas på en andra sidans maskiner.

Hur gör ni?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-09 23:20

Att det skulle vara korkat att designa sidor på den ena eller andra plattformen håller jag inte med om. Färgtemperaturen skiljer sig mycket riktigt, men jag tycker det splar väldigt liten roll.

Skillnaderna finns ju oavsett om sidan är producerad i en Mac eller PC.

Ursprungligen av filuren:

Att det skulle vara korkat att designa sidor på den ena eller andra plattformen håller jag inte med om. Färgtemperaturen skiljer sig mycket riktigt, men jag tycker det splar väldigt liten roll.

Skillnaderna finns ju oavsett om sidan är producerad i en Mac eller PC.

Nä korkat är det inte. Jag ber att få reservera mig för min ihopslarvade trådrubrik.

Jag brukar faktiskt inte bry mig så mycket om det. Jag testar så att allt funkar i Windows med IE och Firefox (om det behövs), men jag är inte så petig. Å andra sidan är jag webbutvecklare och inte webbdesigner. En designer som jag brukar jobba med kräver total pixelprecision på allt. Otroligt frustrerande.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-09 23:43

haha.. Jag fuskar ihop lite enkla hemsidor ibland, och jag är nog - i dina ögon - en pixelperfektionist. Det är enklast så.

  • Medlem
  • 2006-02-10 00:06

Vad är det för skillnad i färgtemperatur? Det beror väl på hur skärmen är kalibrerad?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-10 00:09

Japps, det stämmer. Men PC har en annan temp som default.

Att skärmarna har olika gamma och vitpunkt är nog ett mindre problem, om man testar det man gör med olika kalibrering. Fast å andra sidan får man ju leva med att det ser olika ut på olika plattformar. Om man vill att det ska se ut på ett exakt sätt med avseende på färg och bilder, så är det väl kört?

Men är det inte mer grundläggande att testa att koden fungerar på olika plattformar? Själv håller jag inte på med webdesign. Det jag kan har jag lärt mig genom kurs på datortek och redan där var ju det första man lärde sig om att bygga hemsidor, att man skulle testa resultatet i olika browsers och på olika plattformar. Är det inte rätt lustigt att en hel del avancerade hemsidor verkar vara gjorda utan den kunskapen?

Ursprungligen av filuren:

Japps, det stämmer. Men PC har en annan temp som default.

Är det svårt att kalibrera sin mac till pc-standard? man borde väl kunna lägga in en profil som man lite snabbt kunde växla till och ifrån...

Ursprungligen av David Slättne:

Är det svårt att kalibrera sin mac till pc-standard? man borde väl kunna lägga in en profil som man lite snabbt kunde växla till och ifrån...

Nej, gå in på systeminställningar --> bildskärm. Kalibrera sedan (itter inte vid en mac för tillfället, kan inte kolla exakt). Och välj gamma PC-standard istället för Mac-standard.

Jag gör all grafik i sRGB som minsta gemensamma nämnare något mer gör jag faktiskt inte.
Eller jo kanske... nu när jag tänker efter så tror jag faktiskt att jag omedvetet väljer ljusare bilder och färger just för att PCn är mörkare i sin presentation men det är inte mycket.

Självklart kontrollerar jag koden i Firefox Mac/Win, Opera Mac/win och IE Win och ibland i Safari.

Jag är både designer och utvecklare, så jag är som Dr Jeykyll och Mr Hyde.
Sitter och svär åt mig själv varför jag gjorde så knepigt layout när jag sitter och kodar...

Jag är hårt uppfostrad att all kod jag gör ska fungera på alla plattformar, inkl Lynx på den tiden. Det sitter kvar i mig fortfarande och därav utvecklar jag mina sidor på Mac.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag gör all grafik i sRGB som minsta gemensamma nämnare något mer gör jag faktiskt inte.

Det här får du gärna utveckla lite, och tänk då på att jag är analfabet när vi snackar begrep som sRGB och vad det nu kan vara.

Ursprungligen av David Slättne:

Det här får du gärna utveckla lite, och tänk då på att jag är analfabet när vi snackar begrep som sRGB och vad det nu kan vara.

I alla grafik program, läs Photoshop, som jag använder för Webbdesajn så ställer jag in att använda färgprofilen sRGB som är en standard profil som alla skrämar och datorer klarar av.

Du kan också i Skärminställningar ändra till 2,2 i gamma som PC använder.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-10 18:20
Ursprungligen av Mattias Hedman:

I alla grafik program, läs Photoshop, som jag använder för Webbdesajn så ställer jag in att använda färgprofilen sRGB som är en standard profil som alla skrämar och datorer klarar av.

Du kan också i Skärminställningar ändra till 2,2 i gamma som PC använder.

jag använder båda delarna:
sRGB och skrämarna, jag menar "skärmarna" har jag alltid haft nermörkade till gamma 2,2. Har aldrig fattat voffo Mac ska ha ljusare skärm.

Ursprungligen av Danne V:

jag använder båda delarna:
sRGB och skrämarna, jag menar "skärmarna" har jag alltid haft nermörkade till gamma 2,2. Har aldrig fattat voffo Mac ska ha ljusare skärm.

Jag tycker också det är skumt. Är det någon som har en bra förklaring på varför man överhuvudtaget har två olika standarder? PC är mörkare medan det på Mac-sidan är ljusare (inga välkommentilldenljusasidan-skämt nu ) Och vilken ska man använda, om man är en datoranvändare som surfar 80% av tiden vid datorn, ägnar resten av tiden i Photoshop och utövar webbdesign respektive väldigt basic webbutveckling?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-10 11:58

De sidor jag gör testas enbart i Safari.

Ser det dåligt ut på PC och IE är det inte min sak. Kanske trångsynt men...

Ursprungligen av classic:

De sidor jag gör testas enbart i Safari.

Ser det dåligt ut på PC och IE är det inte min sak. Kanske trångsynt men...

De jag hjälpt med websidor sittar nästan alla med pc, för att inte tala om deras besökare. Om inte dom tycker att det är snyggt eller tilltalande så anser dom att jag misslyckats. Så därför måste jag vara känslig för vad pc-folket tycker.

Det mest störande är bristen på kantutjämning på pc-burkar...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-10 12:30

Jag tror att väldigt många webproduktionsfirmor faktiskt kör just Mac. Jag har själv besökt 4 stora reklam/media-kontor som även bygger sajter åt stora kunder: Alla körde Mac. Det stod alltid en PC i ett hörn där resultatet kollades

Ursprungligen av mjg:

Jag tror att väldigt många webproduktionsfirmor faktiskt kör just Mac. Jag har själv besökt 4 stora reklam/media-kontor som även bygger sajter åt stora kunder: Alla körde Mac. Det stod alltid en PC i ett hörn där resultatet kollades

Det kanske trots allt är det smidigaste, att ha en pc å kolla på....
Så jag öppnar en ny tråd för alla som vill tipsa mig om lämplig PC.

Alldeles nyligen hade jag ett aktuellt fall med en bild på ett rum med mycket gula nyanser. Jag titade på bilden både i min mac (där jag producerar) och i en PC med bra skärm. Det såg ok ut. Kunden skickade sen ett mail och bad oss fixa bilden som var alldeles för rosa...

Så här illa är det i sämsta fallet med färger på webben.

En annan kund har mycket brandgula och röda nyanser i sina bilder. Där blev det för trötta bilder på PC så jag har ett justeringslager i photoshop med +30 på mättnad som jag lägger på innan bilden sparas för webben.

Ett verkligt problem är att det bara är Safari som klarar av att läsa inbäddade färgprofiler i bilder. Skandal.

  • Medlem
  • 2006-02-10 15:38

Enligt erfarenhet är det mindre skillnader mellan pc och mac, tekniskt sett, än mellan olika skärmar. En ett par år gammal platt skärm kan se helt annorlunda ut än en ny. Eller en bärbar där man sitter i olika vinklar... Tycker att det enda sättet är att se till att färger harmonierar mellan varandra på olika skärmar. Och att alltid utgå från de webbsäkra 216.

Problemen har trots allt blivit mindre med åren.

Enligt den här antika sidan (där Photoshop 3.0 diskuteras) så har Macintosh och SGI-maskiner inbyggd hårdvarugamma men det har inte PC. Det kanske inte är fallet idag men där kanske historiens ursprung ligger.

http://www.cgsd.com/papers/gamma_intro.html

För övrigt vore de intressant att veta om det går att dra i något gammareglage inne i Windows i VPC. Nu ser grafiken likadan ut inuti emulatorn men det vore väldigt bra om man såg skillnaden samtidigt som man kollar av andra saker.

1
Bevaka tråden