Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vilken pc?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det verkar som att jag måste skaffa en pc för att se vad min webdesign tar sig för uttryck på andra sidan. Eftersom jag inte har mycket koll pcdatorer tänkte jag att här kanske finns folk som är bättre orienterade än jag själv.

Jag behöver inte ha något fartvidunder eftersom jag bara ska kolla lite web. Däremot är det ett krav att den är hyfsat tyst och liten. Som en mac-mini helst. Jag tittar gärna på begmarknaden eftersom jag inte har lust att satsa någon förmögenhet på en sån maskin.

Några tips om vad jag ska leta efter och kanske vad jag ska akta mig för?

Skulle det inte fungera med Virtual PC?

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Skulle det inte fungera med Virtual PC?

Det tror jag inte. Det jag vill åt är att se hur en websida tar sig ut i en pc med en pc's färg-temperaturer. Kör jag VPC så blir ju allt presenterat med macens alla förutsättningar.

Ursprungligen av David Slättne:

Det tror jag inte. Det jag vill åt är att se hur en websida tar sig ut i en pc med en pc's färg-temperaturer. Kör jag VPC så blir ju allt presenterat med macens alla förutsättningar.

?
PC:n har ju, precis som macen, den färgtemperatur du kalibrerat den med?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 15:19

Du kan ju gå till ett biblotek eller nåt för att se hur din hemsida ser ut. Annars skulle det nog duga med i stort sett vilken pc som helst. Välj en med Windows XP så blir det nog bra.

Ser inte färger olika ut från dator till dator, från skärm till skärm, från rum till rum och med eller utan solljus och så vidare? Verkar vara ett gigantiskt jobb fixa sina färger så att de duger åt alla användare som inte kalibrerat sina skärmar. Om det ens är möjligt.

Är det extremt noga kanske man ska förhålla sig så mycket man kan till den klassiska web-paletten och inte gå utanför. Gäller det fotografi så är jag lite osäker dock.

Dessutom är det sällan användare är så känsliga över små nyansskillnader som vi som håller på med det dagligen och är de medvetna om sånt så känner de säkert till möjligheten att kalibrera sin skärm.

Det har inte varit fråga om små nyansskillnader utan riktigt avgörande skillnader som nästan gör designen oduglig på fel maskin. Men den diskussionen har vi redan i den här tråden.

Den här tråden vill jag däremot ha tips på en relativt liten, tyst och välfungerande pc som jag kan ha som referens eller vad man ska kalla det.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 16:26
Ursprungligen av David Slättne:

Det har inte varit fråga om små nyansskillnader utan riktigt avgörande skillnader som nästan gör designen oduglig på fel maskin. Men den diskussionen har vi redan i den här tråden.

Den här tråden vill jag däremot ha tips på en relativt liten, tyst och välfungerande pc som jag kan ha som referens eller vad man ska kalla det.

Att få tag i en PC i Mac-Mini format kan du drömma om i ett par år till, men sen kanske HP eller Dell kommer med en liknande, och tar alla creds, som de gjort med nästan allt annat Mac kommit upp med i datorvärlden. Compaqs datorer är rätt tysta av sig, Dells låter som riktiga monster, HP är väl relativt tysta, men rätt stabila dock. Sen beror ju allt det där på vad som sitter i datorn, vad för fläkt, nätagg, hårddiskmärke osv. Vill du ha en riktigt tyst hårddisk så är hårddisk av märket ExcelStor Technologies att rekomendera, tystare hårddisk finns nog inte...

  • Medlem
  • 2006-02-10 16:39
Ursprungligen av Scumpi:

Att få tag i en PC i Mac-Mini format kan du drömma om i ett par år till, men sen kanske HP eller Dell kommer med en liknande, och tar alla creds, som de gjort med nästan allt annat Mac kommit upp med i datorvärlden. Compaqs datorer är rätt tysta av sig, Dells låter som riktiga monster, HP är väl relativt tysta, men rätt stabila dock. Sen beror ju allt det där på vad som sitter i datorn, vad för fläkt, nätagg, hårddiskmärke osv. Vill du ha en riktigt tyst hårddisk så är hårddisk av märket ExcelStor Technologies att rekomendera, tystare hårddisk finns nog inte...

Finns redan nu:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=51514

Bara att slänga u CPU, minne och OS.

/hpe

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-10 17:55
Ursprungligen av hpe:

Finns redan nu:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=51514

Bara att slänga u CPU, minne och OS.

/hpe

Enligt tester ska den dock låta om en hårtork ungefär och även med skräpkomponenter (celeron osv) blir den dyrare än en Mac Mini.

  • Medlem
  • 2006-02-10 17:40
Ursprungligen av Scumpi:

Att få tag i en PC i Mac-Mini format kan du drömma om i ett par år till, men sen kanske HP eller Dell kommer med en liknande, och tar alla creds, som de gjort med nästan allt annat Mac kommit upp med i datorvärlden. Compaqs datorer är rätt tysta av sig, Dells låter som riktiga monster, HP är väl relativt tysta, men rätt stabila dock. Sen beror ju allt det där på vad som sitter i datorn, vad för fläkt, nätagg, hårddiskmärke osv. Vill du ha en riktigt tyst hårddisk så är hårddisk av märket ExcelStor Technologies att rekomendera, tystare hårddisk finns nog inte...

vad är det som apple varit först med? om det är någon som är först så är det ibm.

Jag hade en slix innan, det är nog den bästa pc:n jag har haft. Liten och både hyfsat tyst och snabb. Det finns flera varianter som liknar den, så du kan säkert hitta nån som är bättre.

Om du vill se sidan som de flesta ser den, så köp det som de flesta köper, typ billigaste bärbara som finns på Elgiganten eller liknanade. Sen struntar du i att kalibrera skärmen så klart. Jag kommer nog också göra det, av samma anledning som du.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 17:28

Chassit ja... men inte som komplett "märkes" PC ...

Oj nu måste jag styra diskussionen lite här! Det är praktiskt om den är liten men jag är fullt införstådd med att om den ska vara lika kompakt som en mini så blir det dyrt och/eller långt in i framtiden.
Det finns nåt som heter Shuttle i pc-världen. (jag har inte fattat om det är ett skyddat varumärke eller om det är ett storleksbegrepp). Något i shuttle-storlek skulle sitta fint samt att den är hyggligt tyst. Hellre tyst än snabb om jag säger så.

  • Medlem
  • 2006-02-10 18:52

shuttle är nog ett märke, eller en tillverkare på lådor.. formfaktorn som används kallas micro-atx om jag inte minns fel..

datorerna omnämns ofta som "barebone".. brukar innebära att du köper en låda med moderkort.. sen smäller du i resterande lämpliga komponenter...men det där med ljuproblemet, du kommer aldrig hitta en pc som är i närheten av så tyst som en mac.. om du inte väljer vattenkylt och fläktlös nätdel.

Ursprungligen av kenny:

shuttle är nog ett märke, eller en tillverkare på lådor.. formfaktorn som används kallas micro-atx om jag inte minns fel..

datorerna omnämns ofta som "barebone".. brukar innebära att du köper en låda med moderkort.. sen smäller du i resterande lämpliga komponenter...men det där med ljuproblemet, du kommer aldrig hitta en pc som är i närheten av så tyst som en mac.. om du inte väljer vattenkylt och fläktlös nätdel.

Men finns det inte nånna lågpresterande processorer som klarar sig med passiv kylning?

En ihop-plock-PC går på minst 3000, sen ska du ha en skärm, tangentbord och mus. Varför inte köpa en billig bärbar? Jag såg nåt för 5900 på Elgiganten (nä PC City var det visst). Acer tror jag. Du ska ju ändå inte använda den särskilt mycket.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-11 09:42
Ursprungligen av David Slättne:

Men finns det inte nånna lågpresterande processorer som klarar sig med passiv kylning?

Jodå, själv har jag en Mini-ITX-dator. Kolla här:

http://www.mini-itx.com/
(Gå in på online shop om du vill kolla mer)

Jag har en med en 533MHz processor. Den har inte en endaste fläkt och är totalt tyst. Endast hårddisken surrar lite då den sätter igång. Jag kör Linux på den och använder som en liten hemma-server som är igång jämt. Men XP går också bra att installera.

Men: den är väldigt långsam. Och det blir lite av ett hemmabygge.

För dina behov skulle jag nog rekommendera en billig laptop. De är ju också små. Och alla kan väl(?) koppla in en extern skärm om du skulle vilja kolla på bilder på det viset.

Om du vill ha en PC som är som en "Svensson-PC" i vanilj-smak, så ska du nog köpa nåt billigt på Elgiganten, och inte hitta på något exklusivt, udda, heminstallerat, tyst och litet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2006-02-11 00:42

jag hade en burk som hette pundit (http://se.asus.com/products4.aspx?l1=1&l2=3&l3=0&model=85&modelmenu=1) som jag skaffade just för att den var tyst, var dock tvungen att plocka ihopp datorn, så det kanske passar bättre med en bärbar köpt på pc city eller liknande.

För bara testning kan du ju annars köpa en begagnad dator som är ett par år gammal.

Ursprungligen av Björn Leander:

För bara testning kan du ju annars köpa en begagnad dator som är ett par år gammal.

Absolut. Det är därför jag drog igång den här tråden för att få hjälp med val av en maskin, gammal eller ny. om utifall att någon vet om mer eller mindre säkra köp eller justa maskiner eller så. Vågar man köpa en begagnad bärbar fresten?

  • Medlem
  • 2006-02-11 01:17

Jag förstår inte vad du är ute efter riktigt... Tänkte du ställa färgerna så de hamnar någonstans mittemellan dessa två "konstanter"?

Alla "PC" ser inte likadana ut, och man kan inte optimera sin grafik till något som är felinställt, för då blir det fel för de som har rätt inställt. En korrekt inställd "PC" och en korrekt inställd Mac ser likadana ut. Från fabriken är de flesta skärmar på tok för kalla (gäller både i Windows och Mac OS), och det måste användaren kompensera för.

Alternativt kan du ställa din temperatur på Macen kallt, om du prompt vill att det ska vara fel.

Vore inte den billigaste lösningen att bara ställa in andra gamma- och temperatur-värden på Macen?

Red: Oj vad sen jag var.

  • Medlem
  • 2006-02-11 12:04

Flyttar till ot-delen Lounge™ eftersom detta är ett uttalat macforum.

Mod

Köp billigast möjliga bärbara dell. Då kan du vika ihop skiten och slänga in den i garderoben så slipepr du se eländet när du inte använder den. Ska själv inhandla en vaio att köra webbkoll och bokföring på. Lite att ta i i överkant, men jag vill ha en som man inte behöver skämmas för.

1
Bevaka tråden