Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Wacom ritplatta som leksak?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har tittat lite på Wacom Graphire 4 Classic A6, och funderar på hur mycket den är värd som "leksak". Jag pysslar inte med bilder professionellt eller så. Men Jag har tecknat och målat lite för att roa mig.

Att teckna bilder med musen har jag konstaterat som värdelöst. Men blir det roligare om man köper en ritplatta? Jag vill gärna höra lite kommentarer om hur värdefull en ritplatta är som leksak. Kommer jag att upptäcka en ny dimension av tecknande på datorn, eller känns det mest som en ny version av musen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 08:02

Nja, jag skrotade mitt gmala A4 oversize ritbord i måndags på grund av att jag aldrig använde det -men köpte ett A6 classic (graphire), och har suttit och skissat på gamla grejer hur länge som helt - på grund av att det är lite enklare att ta fram det lilla

– Om du gillar att rita - köp ett - hur kul som helst

/Tangen

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-10 08:13

Eftersom jag är usel på att rita på frihand skulle en ritplatta hjälpa mig föga. Mina mästerverk görs med mus i Illustrator. Däremot har vi några duktiga illustratörer på jobbet, och för dem är ritplattan ett mycket bra verktyg - även om det inte är jätteofta som det används.

Om du tror att du har nytta av det så är det säkert så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 08:21

Om du är rädd för att det ska kännas lite som en mus så glöm det - det känns som en penna - det enda man behöver vänja sig är att man inte får bilden där man ritar utan på skärmen, om du inte köper en såndär skärm från wacom vad dom nu hette för 21000.

Ovant - fortfarande roligt, när man lärt sig var penndragen hamnar -skitkul.

Införskaffa Alias Sketchbook pro - bra program för att rita, sen behövs även photoshop om man vill pyssla med bilder..

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Om du är rädd för att det ska kännas lite som en mus så glöm det - det känns som en penna - det enda man behöver vänja sig är att man inte får bilden där man ritar utan på skärmen
/Tangen

Det låter onekligen roligt. Det blir säkert ovant att inte se resultatet där man för pennan, men att det inte känns som mus låter bra!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-10 09:48

Det känns som en blyerts en gankska hård 4h ungefär skrivet på ett tunnt papper, ala 60-80 gram direkt på en bordsskiva - man får med andra ord inte riktigt penn känsla - men det är vanesak

/Tangen

och även om du inte illustrerar kan jag varmt rekommendera en ritbräda, eftersom det ger en mycket närmare känsla av operativsystemet, snabbare kontroll osv

istället för att dra o släpa runt en muspekare pekar du helt enkelt där du tittar när du är van

har använt ritbräda i många år och absolut inte enbart i program som photoshop och illustrator

1
Bevaka tråden