Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple dementerar .Mac email only...

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Saxat från våra vänner på MacNN:

Apple clarifes .Mac email-only conversion
Apple has clarified that it will not be offering .Mac email email-only accounts to non-paying users, according to a recently updated FAQ on its Website: "If you want to convert your .Mac trial account to an email-only account, you cannot do this directly. You must have a full .Mac member, who has purchased an additional email-only account, include your converted account as part of their membership." Meanwhile, several readers note that Apple has begun deleting posts critical of the .Mac subscription fee (and $130 Jaguar pricing) in its Apple subscription area. We recently noted an online .Mac feedback form by Apple as well as several petitions for and against .Mac.

Macnn är inte särskilt snabba...

[B]"Apple has clarified that it will not be offering .Mac email email-only accounts"[|B]

Jag har ingen självklar bild av världens macanvändare, det sägs att det där ute finns 25 miljoner mer eller mindre besatta. Är det någon mer än jag som ändå är imponerad av att uppropet nu samlat 16665 underskrifter, och flödet bara fortsätter, takten verkar inte avta.

Jag skulle för vår skull vilja be auditoriet om att fortsatt driva på alla era mackolleger att skriva under.

Är det någon som tror att Apple vågar nonchalera uppropet, och vad skulle det i så fall få för konsekvenser?

Många har visat missnöje med att Apple skall börja ta betalt för en tjänst som hittils varit gratis. Det jag har lite svårt att förstå är att folk verkligen tror att den tjänsten är lönande att ha för Apple. Den kan inte på något sätt ge något åt Apple, eftersom den är gratis så kostar den Apple mer än den smakar.

Den måste ju kosta i internetkostnad, server och hårdisskutrymme och underhåll mm.
Detta är inte de billigaste kostanderna om det stämmer att ca 25 miljoner finns där ute, och räknar man lågt bör väl 50 000 ha ett konto (De här siffrorna är bara tagna ur luften, inget stämmer nog

). Det är en oerhörd summa för et företag att hosta upp bara för att deras användare vill ha det. Och vad får de ut av sina användare när de väljer att ta betalt för att kunna behålla tjänsten?
Jo, de får ta en massa skit av sina användare, istället för att se till det som användare har fått av Apple innan de började ta betalt.

De som inte gillar att Apple tar betalt för .Mac, jag har ett förslag till er. Köp en egen domän, skapa en likdan webbplats som iTools var. Alltså man får mail-adress och plats för en hemsida på 20 mb eller mer.Sen ger ni ut tjänsten gratis till alla som vill ha den. Ni kommer inte ha råd att ha det en vecka ens, jag lovar.

Så, man måste se det ur Apples ögon i det här fallet.
Nämn någon som driver ett företag som siktar efter att gå minu varje år?

Blev inte mycket svar på den fårgan, eftersom alla eftersträvar att gå plus. Och Företagets framtid hänger på att det tillkommer kapital.

Sen att de vill ha $129 för Jaguar. Det är inte konstigt, Jaguar kommer att vara värd sina små slantar det kan jag nästan lova

Så, antingen betalar man för .Mac eller gör det inte, och gnäller inte på att Apple väljer att göra det som de borde gjort från början, ta betalt för iTools.

Och som Steve Jobs sa, alla mail-tjänster går i den här riktingen nu. Det är bara att acceptera.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
Många har visat missnöje med att Apple skall börja ta betalt för en tjänst som hittils varit gratis. Det jag har lite svårt att förstå är att folk verkligen tror att den tjänsten är lönande att ha för Apple. Den kan inte på något sätt ge något åt Apple, eftersom den är gratis så kostar den Apple mer än den smakar.

Den måste ju kosta i internetkostnad, server och hårdisskutrymme och underhåll mm.
Detta är inte de billigaste kostanderna om det stämmer att ca 25 miljoner finns där ute, och räknar man lågt bör väl 50 000 ha ett konto (De här siffrorna är bara tagna ur luften, inget stämmer nog

). Det är en oerhörd summa för et företag att hosta upp bara för att deras användare vill ha det. Och vad får de ut av sina användare när de väljer att ta betalt för att kunna behålla tjänsten?
Jo, de får ta en massa skit av sina användare, istället för att se till det som användare har fått av Apple innan de började ta betalt.

De som inte gillar att Apple tar betalt för .Mac, jag har ett förslag till er. Köp en egen domän, skapa en likdan webbplats som iTools var. Alltså man får mail-adress och plats för en hemsida på 20 mb eller mer.Sen ger ni ut tjänsten gratis till alla som vill ha den. Ni kommer inte ha råd att ha det en vecka ens, jag lovar.

Så, man måste se det ur Apples ögon i det här fallet.
Nämn någon som driver ett företag som siktar efter att gå minu varje år?

Blev inte mycket svar på den fårgan, eftersom alla eftersträvar att gå plus. Och Företagets framtid hänger på att det tillkommer kapital.

Sen att de vill ha $129 för Jaguar. Det är inte konstigt, Jaguar kommer att vara värd sina små slantar det kan jag nästan lova

Så, antingen betalar man för .Mac eller gör det inte, och gnäller inte på att Apple väljer att göra det som de borde gjort från början, ta betalt för iTools.

Och som Steve Jobs sa, alla mail-tjänster går i den här riktingen nu. Det är bara att acceptera.

När Apple lanserade iTools sa Jobs att det är gratis och skulle förbli så. Vad betyder löftet "Free for life" för dig?

Kostnaden har funnits där hela tiden, även om den ökat efterhand, det är inte macägarnas problem att en utlovad tjänst blivit dyr. Ditt resonemang om vinstmaximering till varje pris är ogenomtänkt. Din bank vill säkert visa sina aktieägarna större vinster. Vill du lika sjävklart betala högre avgifter för dina banktjänster? Banken kan ju ständigt hänvisa till högre kostnader.

Om inte människorna i konsumentledet säger ifrån, vem ska då göra det?

Apple kan se basutbudet i sin iTools/.Mac-tjänst som en marknadsföringskostnad, som är en investering i goodwill och påminnelse för pc-folket om att macen fortfarande lever. Det är ett viktigt budskap.

Jobs uppdrag från styrelsen är att vinstmaximera Apple, Det är naturligt att han försöker, men nu har 16860 macägare påminnt honom om att de inte är några mjölkkor. Samtidigt har Apple förlorat massa goodwill hos macanvändare. Många av oss litar helt enkelt inte längre på Steve.

Basutbudet, en fri e-postadress kan och ska Apple fixa.

Får jag också påminna om att ett liknande upprop mot Microsoft blev lyckosamt.

[ 19 Juli 2002, 20:36: Meddelandet ändrat av: Olav Rust ]

Visst borde Apple kunna fixa .Mac adresser till alla som vill ha det. Men nu har de tydligen valt at inte göra det, men de har inte infört betlaning på .Mac ännu va?

Vem vet, Steve kankse ändrar sig när han ser att intresset är lågt för .Mac med all dess tillbehör....

  • Medlem
  • International user
  • 2002-07-19 20:32

Hoppas att Apple har vett nog att ta bort alla hårdkodade iTools-menyval i OSet nu när det blir betaltjänst så man slipper se dem hela tiden... men det är väl för mkt att hoppas på av "nya" Apple.

//mattan

  • Avstängd
  • International user
  • 2002-07-19 20:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christoffer Larsson:
De som inte gillar att Apple tar betalt för .Mac, jag har ett förslag till er. Köp en egen domän, skapa en likdan webbplats som iTools var. Alltså man får mail-adress och plats för en hemsida på 20 mb eller mer.Sen ger ni ut tjänsten gratis till alla som vill ha den. Ni kommer inte ha råd att ha det en vecka ens, jag lovar.

Nä men då går inte jag som person i vinst med 32 miljoner dollar heller, eller har en omsättning på XXXX miljoner dollar, eller kan lägga ner XXXXX miljoner dollar på marknadsföringskampanjer

Vad är det du försöker jämföra? Människan mot Apple? Jag älskar mac, men jag kommer inte att betala för .mac, det är det inte värt för mig iallafall, sedan får väl alla andra göra sin bedömning om det tycker att 100Mb idisk, osv. osv.osv är värt 99 dollar per år, jag tycker inte det, därför väljer jag bort .mac, men jag överger inte för det MacOSX som OS på min dator.
/mattias

Jag har svårt att se logiken i en del resonamang som en del för här vilka går ut på att vi som konsumenter gladeligen skall betala (och gärna mer än nödvändigt) för minsta lilla, som ett företag som kallar sig Apple tillhandahåller. När vi som konsumenter protesterar så tycker man istället att vi skall vara glada att Företaget skinnar oss på pengar och att vi inte alls skall klaga. Att vi som konsumenter måste förstå att ett företag måste gå med vinst, att vi måste se det ur Företagets ögon etc etc bla bla bla yadi yadi yada.
Den enda skyldigheten jag har är gentemot mig själv, och speciellt inte mot något företag oavsett vilka produkter de tillverkar.

Är det inte dags att plocka ner den där helgonglorian från företaget och inse att det beter sig som alla andra företag (även om de producerar jäkligt bra och snygga saker). Att det inte alls är vår "plikt" som mac användare att vända ut och in på plånboken och ge minsta lilla slant till Företaget.

Det finns sekter för sådant, om det är det som gör att man blir lycklig!

Merkostnaden för Apple i och med .Mac tar dom ju betalt för när du och jag köper deras maskiner för våra surt förvärvade slantar. Det är ju lite svårt för oss som sitter med pc burkar att förstå att man kan ta så mycket mer betalt för en maskin som de facto är sämre rent hårdvarumässigt än en pc. Då komponenterna är desamma oavsett plattform. En hd är en hd ett minne är ett minne osv...Det är ju bara att titta på dom som säljer macar och kringutrustning deras priser på motsvarande hårdvara är högre än hos en motsvarande handlare som säljer pc-burkar.

Redan där haltar ju det hela alla vet att en mac kostar mer i inköp än en pc och prestanda är mer eller likvärdiga,numer är det inte så stor skillnad som vissa vill göra gällande.

Men visst om jag hade intresse av att sälja produkter lite dyrare och i flera fall mycket dyrare så skulle jag ju göra det...Till en mac kund så skulle jag framhålla att det där minnet som kostar dubbelt så mycket skall han ha för något annat fungerar inte och till pc-nissarna skulle jag sälja det billigaste som finns då jag vet med egen erfarenhet att det slår tillbaka mot mig förr eller senare då det ser ut som om dom "andra" har ett större intresse av teknik och för eller senare tar reda på att det dyra minnet är lika bra ller lika dåligt som det billigare när det gäller funktion via internet.

Apple är ju inte dummare än så att slå mynt av det hela,det är ju faktiskt dom som har hittat på dumheterna från början,speciella kontakter för skrivare,bildskärmar tangentbord och möss som dessutom bara har en knapp!. Men dom har infört en del bra grejor med floppyn,usb och firewire men det är hela tiden någon annan som kommer med applikationerna och prylarna till rätt pris. Dvs så lågt som möjligt så att du och jag kan köpa det...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 22:47
Citat:

quote: Är det inte dags att plocka ner den där helgonglorian från företaget och inse att det beter sig som alla andra företag (även om de producerar jäkligt bra och snygga saker). Att det inte alls är vår "plikt" som mac användare att vända ut och in på plånboken och ge minsta lilla slant till Företaget.

Självklart är ju företaget Apple till för att tjäna pengar, vad annars. Nej, det är ingen välgörenhetsorganisation. För att ta fram alla prylar krävs kunnig personal m.m. som faktiskt kräver lön och inte jobbar gratis....

Alla här fattar väl att ingenting är gratis. Så även med iTools. Utav skäl som vi inte vet har Apple ansett sig tvungna att ta betalt för tjänsten, kan det ha nåt med deras ekonomiska situation att göra? Det jag tror de flesta vänder sig mot är nivån på prissättningen som även jag tycker är åt skogen. Men det här med att saker och ting är gratis är en en ren reklampropaganda. Ingenting är gratis!

Har svårt att invända mot att man tar betalt men däremot tänker jag inte betala 1200 bucks för den. Då finns bättre alternativ.

Citat:

quote: Men visst om jag hade intresse av att sälja produkter lite dyrare och i flera fall mycket dyrare så skulle jag ju göra det...Till en mac kund så skulle jag framhålla att det där minnet som kostar dubbelt så mycket skall han ha för något annat fungerar inte och till pc-nissarna skulle jag sälja det billigaste som finns då jag vet med egen erfarenhet att det slår tillbaka mot mig förr eller senare då det ser ut som om dom "andra" har ett större intresse av teknik och för eller senare tar reda på att det dyra minnet är lika bra ller lika dåligt som det billigare när det gäller funktion via internet.

XPlane: Har någon verkligen sagt att det inte fungerar. Du kan få minnen med från fabrik då kostar det en viss summa, men man har väl aldrig förnekat att det funkar med andra minnen som den köparen eller återförsäljaren tillhandahåller. Naturligtvis finns det en tanke bakom detta också, den s.k. eftermarkanden. Varför är det billigare att eftermontera ett drag på en ny Volvo hos Volvohandlaren än beställa den monterad på fabrik? Jo, för om du beställer drag för eftermonteringen kanske du beställer motorvärmare, textilmattor, extraljus och andra fälgar också. Eftermarknaden, dvs handlarna, måste ju också överleva på nånting också, och marginalen på den rena hårdvaran kanske inte räcker...

[ 19 Juli 2002, 22:47: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

Jag har inget emot att betala för en e-postadress, jag har gjort det i flera år nu, och jag skulle inte ha något emot att betala för @mac.com om jag hade möjlighet att välja bort det jag inte behöver -- dvs iTools, Backup (som för övrigt inte verkar fungera mot en hd och därmed vara fullständigt meningslös för mig) och Virex.

Ge oss valfrihet Apple.

Jag är så trött på Apple att jag aldrig kommer att köpa en ny mac. Visst kommer jag att behålla den jag har, men aldrig att jag köper nåhot nytt från Apple.

Men är ni totalt blinda?
Självklart är Apple ett företag som tjänar pengar!
Men jag hävdar att jag redan har betalt för mitt @mac.com konto!

När jag köpte MacOS X (och en svindyr G4) så står det ju tameattan på kartongen att iTools ingick i Operativsystemet. Med era argument så är det ju bara en tidsfråga innan Apple tar betalt för Software Update!

  • Medlem
  • 2002-07-23 11:23

Skapades ursprungligen av: Olav Rust:
"När Apple lanserade iTools sa Jobs att det är gratis och skulle förbli så. Vad betyder löftet "Free for life" för dig?"

Det hade varit intressant att se utfallet av en process mot Apple för brott mot denna utfästelse (detta löfte). Men allt verkar kunna hända i USA:s domstolar. :rolleyes:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: xplane:
Det är ju lite svårt för oss som sitter med pc burkar att förstå att man kan ta så mycket mer betalt för en maskin som de facto är sämre rent hårdvarumässigt än en pc.

Håller inte med. Har en Atlhon 1200 hemma som ska föreställa vara jättesnabb, och visst den är snabb. Men den blir för varm (datorn totalcraschar, och, nej, jag kör inte Windows) och hårdvaran gillar inte varandra.

Känner många många fler som har de här problemen den senaste tiden. PC datorerna blir snabbare och snabbare, men är otroligt opålitliga. Jag skulle aldrig köra PC som server om det gäller viktiga saker.

Ciryon

Jag tycker gärna .Mac får bära sina egna kostnader istället för att redan kostsamma Apple-grejer blir ännu dyrare. För det man förlorar på gungorna... ja ni vet. Och det finns tillräckligt med folk redan nu som gärna gnäller på Apples höga priser på hårdvara (vilket ibland inte är befogat - dom bara inte ser fördelarna).

Men visst, jag skriver gärna på att Apple borde erbjuda enbart @mac.com-adressen till en lägre kostnad, istället för att försöka tvinga in alla i det fulla .Mac-paketet. Jag skrev det i någon annan tråd tidigare, att Apple skulle kunna erbjuda det allra enklaste gratis eller väldigt billigt, dvs en ren forwardingservice. Sen kan dom ta mer betalt av de som vill ha POP-konto, webbmejl osv.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men är ni totalt blinda?
Självklart är Apple ett företag som tjänar pengar!
Men jag hävdar att jag redan har betalt för mitt @mac.com konto!

När jag köpte MacOS X (och en svindyr G4) så står det ju tameattan på kartongen att iTools ingick i Operativsystemet. Med era argument så är det ju bara en tidsfråga innan Apple tar betalt för Software Update!

Håller med dig om att det finns svart på vit om att iTools ingick då man köpte sin senaste mac eller MacOSX. Däremot så står det inget om hur länge gratistjänsten skulle finnas kvar eller något om att det skulle kunna komma att övergå i en betaltjänst. OM man vill vara snäll mot Apple så kanske man kan se deras agerande som ett sätt att skyda sina intressen i en tid då de ledande it-bolagen typ WorldCom gör konkurs på löpande band. Det finns faktiskt en sådan antydan i Jobs keynote där han pekar på att bland annat MS och AOL tar betalt för sina tjänster. Han nämner då ett tredje företag som tidigare var stora men som inte överlevde. Det är då som han säger något om att det är dags att slå vakt om vad man har... min tolkning av detta är att ifall vi inte gör något nu så kan det sluta illa - därefter nämner han att dom ska investera sig ur den djupa nedgången som alla är drabbade av.

Olle

Det är billigare att köpa sig en domän och hosta den så att man får egen mejlservice. Jag vägrar betala 1000 kr för mejltjänsten. Allt annat är bortkastat på mig.

  • Oregistrerad
  • 2002-07-23 15:08

iTools var gratis så länge det fanns...

.Mac är en NY tjänst. En tjänst Apple inte vill gå med förlust med. Dotcom eran är över. Det är fritt att välja annan levrantör.

Inget är gratis för evigt.

Det ser ut som man kan behålla sin .mac email.
Läs längst ner: Turn your email-only acount.....
web page

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Men är ni totalt blinda?
Självklart är Apple ett företag som tjänar pengar!
Men jag hävdar att jag redan har betalt för mitt @mac.com konto!

När jag köpte MacOS X (och en svindyr G4) så står det ju tameattan på kartongen att iTools ingick i Operativsystemet. Med era argument så är det ju bara en tidsfråga innan Apple tar betalt för Software Update!

Det finns faktiskt en sådan antydan i Jobs keynote där han pekar på att bland annat MS och AOL tar betalt för sina tjänster.

Olle

Jepps, skillnaden är om du t.e.x köper Office X så kan du ha din Hotmail i Entourage + Webmail. Gratis.

Alla andra har ju ett grundutbud som är gratis. Det har inte Apple.

Det Apple borde ha gjort från början var att koppla iTools till datorköp. D.v.s du måste ha något slags "proof of purschase" eller ett S/N för att aktivera ett konto. Då blir det ju kopplat till datorn du köper.

Då skulle det inte vara samma problem. Jag vet folk som har 10 olika iTools konton. T.e.x

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2002-07-25 23:19
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Christopher:
Jag vet folk som har 10 olika iTools konton. T.e.x

Och däri ligger problemet, girigbunkar, något som är gratis bara måste missbrukas.

1
Bevaka tråden