Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

16x DVD-R var 2x

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag upptäckte jag att det som står på framsidan på dvdskivorna inte alltid är korrekt. Jag beställde nyligen dvdskivor på disksonline. Jag tänkte att det skulle vara bra att köpa olika fabrikat på skivorna som jämförelse, så jag köpte 100 Alpha 8x (mitsubishi) och 100 Mirror 16x (tdk). Men Mirror skivorna ser ut att bara kunna bränna i 2x enligt toast. Kan jag lita på toast i detta fallet. Eller borde skivorna kunna bränna i 16x??

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-09 03:39

Problemet så som jag förstått det är väl att brännaren måste ha skivornas id i sin firmware för att "lita"/"fatta" vilken fart som det är OK att bränna i (som sedan brännarprogrammet läser från brännaren). Det är därför det släpps en rysligas massa firmware-updates. Helt enkelt, man lägger in stöd för fler och fler skivor. Så att de nyare 16x-skivorna inte fungerar stödjer väl denna teorin lite grann. Någon som är mer insatt?

Toast hittade id och länkade även till en sida på nätet, finns det något annat program där man kan kolla id?? Kan jag uppdatera firmware i brännaren? Jag har en iMac G5 1.9.

1
Bevaka tråden