Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Champagne i powerbook! Bakfulla tangenter!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 17:45

Av ren olyckshändelse (utan det minsta anklagande tonfal) råkade min flickvän, när hon korkade upp en flaska champagne, spilla skummet rakt ner i min dator, en powerbook G4 12" Aluminium. (Jag hade BETT henne att öppna den någon annanstans! Argh!)

I panik stängde jag av den, vände den upp och ner och tog bort batteriet och lät den sedan stå och torka på en handduk i ett par timmar medans jag övertygade en uppgiven och förkrossad ung dam om att det var en olyckshändelse och att sådant händer.

I och med att jag vände på den såpass snabbt och att det var just skum som hamnade på tangenterna så tror jag inte att något rann igenom. Däremot så luktar den alkis och tangenterna i nedre vänstra delen är ganska sega, speciellt space-tangenten som känns trögare och annorlunda mot hur den brukar.

Har sökt på nätet för att försöka hitta information om hur man får av space-tangenten, men hittills har jag inte haft någon lycka. Problemet verkar inte var att få bort den, utan att få tillbaka den på plats igen.

Om någon har erfarenhet av detta, eller gärna en länk med bilder som beskriver processen så vore jag tacksam.

Nästa steg vore att kontakta nån slags service-center som kan ta en hutlös summa för att rengöra den, men jag skulle av ekonomiska skäl föredra att göra det själv.

Bör jag vara orolig att datorn eventuellt börjar strula så småningom, ifall det nu rann igenom lite champagne till inälvorna? Eller skulle jag ha märkt det med detsamma?

Som sagt, tacksam för all hjälp jag kan få!

Som en modest man med mer måttfulla vanor nöjde jag mig med en enkel kaffe, men i övrigt så kanske du hittar något användbart här

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=92671&highlight=kaffe

  • Oregistrerad
  • 2006-02-06 18:10
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Som en modest man med mer måttfulla vanor nöjde jag mig med en enkel kaffe, men i övrigt så kanske du hittar något användbart här

http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=92671&highlight=kaffe

Ja, jag har läst en del i den tråden sen olyckan inträffade. Skönt att det löste sig för dig!

Däremot hittade jag inte så mycket om hur man går tillväga vid borttagande och isättande av tangenter..

För att förtydliga eventuella tveksamheter kring mina dryckesvanor: det var tjejens födelsedag, därav champagnen och den uteblivna utskällningen från min sida

Jag tänkte tipsa om samma diskussion som Richard, men nöjer mig gott med att länka till: TIPS: Sanering av tangentbord.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-06 19:34

Att ta loss tangenterna är ju inga större problem, bänd lite försiktigt under dom med random verktyg.
När du skall sätta tillbaka dom, samma sak. Lägg tangenten på sin plats. Sen får man lite försiktigt jucka den över sin plats och samtidigt trycka ner den. Denna metod verkar fungera på alla tangentbord jag kommer över.
Som sagt, våld, fast i måttliga mängder och med hutlös precision.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-06 19:57

På småtangenterna lyfter man i det övre vänstra hörnet, med nageln om man har någon, försiktigt som fan, tills det knäpper till, sedan lyfter man i det högra nedre hörnet. När man sätter tillbaka dem så trycker man ner den högra kanten först, ganska hårt tills det knäpper till. Hur det är med mellanslagstangenten vet jag inte dock. Den är säkert upphängd på ett mer komplicerat sätt.
För övrigt finns det inte så mycket att titta på när man får loss tangenterna. Om det är klägg i den där silikonproppen som sitter där så kanske du kan få det att funka efter rengöring.
Det bästa för din del är nog att meka bort hela tangentbordet, spola ur det och låta det torka ett par veckor.
Demonteringsanvisningar finns på www.pbfixit.com. Om det är en 12:a så är det ingen lek att öppna den om det är första gången man gör sånt. Och inga verktyg som man har i garaget heller.
Tills nästa gång får du lära damen hur man öppnar skumpa utan att spilla, alternativt ha ett säkerhetsavstånd på minst 20 meter mellan damen och Macen. Det är bara räserförare, travkuskar och amatörer som dräller med champagne.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-06 22:33

Word! En skumpa ska man öppna utan spill!
*expert*

PS. Jag har som regel ALDRIG något som rinner närmare än en halvmeter ifrån PB:n.....just in case!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-06 22:35

Jag kan öppna en Dom Perignon med machete utan att spilla en endaste droppe.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-07 19:34
Ursprungligen av Konrad:

Jag kan öppna en Dom Perignon med machete utan att spilla en endaste droppe.

Det var som phan!!:eek:
Man har bara en chans då, sen är det kört va?
Jag vet inte om jag skulle våga med en Dom Perignon.....får öva på en Amadeus med en köttkniv först!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 18:51

Jag får tacka för alla svar!

Att meka bort tangentbordet är jag nog för feg för att våga göra och att låta nån annan göra det är jag nog för snål för att göra...

Så som det ser ut just nu kommer jag antagligen bara störa mig och gräma mig över dom sega tangenterna tills datorn helt enkelt blir så gammal och risig att jag inte bryr mig längre. Alternativt tills jag säljer den eller köper en ny.

Skall genast införa samma regel som Picasso och bannlysa vätskor vid datorn... as if Det höll i 3 sekunder ungefär.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-08 16:50
Ursprungligen av Zorkifehr:

Jag får tacka för alla svar!

Att meka bort tangentbordet är jag nog för feg för att våga göra och att låta nån annan göra det är jag nog för snål för att göra...

Så som det ser ut just nu kommer jag antagligen bara störa mig och gräma mig över dom sega tangenterna tills datorn helt enkelt blir så gammal och risig att jag inte bryr mig längre. Alternativt tills jag säljer den eller köper en ny.

Skall genast införa samma regel som Picasso och bannlysa vätskor vid datorn... as if Det höll i 3 sekunder ungefär.

Du behöver inte skruva bort hela tangentbordet. Plocka bort dom tangenter som klibbar och torka rent med fuktig trasa. Och är du väldans rädd så låt datorn stå och torka ett dygn efteråt. Det är inte svårare än att bygga lego eller plastmodeller.

Det är banne mig lättare än att bygga plastmodeller, förstår inte hur dom har tänkt att man skall lyckas bygga antenner på ett Nimitz fartyg i storleken 1:350

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 16:54

Det är inget bra att torka med fuktiga trasor i tangentbordet om det sitter kvar i datorn.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-08 17:23

Om datorn ändå är strömlös och man bara låter den torka ur ordentligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 17:25
Ursprungligen av Bijan@swec:

Om datorn ändå är strömlös och man bara låter den torka ur ordentligt.

Har du tittat och sett hur det ser ut under tangenterna? Man får ha en j*vligt smal våt trasa i så fall.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-08 17:59
Ursprungligen av Konrad:

Har du tittat och sett hur det ser ut under tangenterna? Man får ha en j*vligt smal våt trasa i så fall.

Man får ju improvisera lite. Behöver kanske inte torka av med en handduk. En såndär trasa med massa hål i brukar fungera bra. Sen där man inte kommer åt så får man använda tandpetare, skruvmejslar, leatherman, victorinox. Random verktyg

Vafaaan, vi kom till månen vi skall väl klara av att torka upp lite champagne.

Ursprungligen av Tobias Loré:

Att skruva bort tangentbordet på en 12" alu går på några sekunder. Följ bara anvisningarna på pbfixit så komemr det att gå plättlätt.

Det är ju helt klart att föredra. Lärorikt och så känner man sig småstolt när man har fixat det själv. Sen kommer man underfund med att man har sparat en massa pengar som man kan lägga på annat kul

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-08 18:53
Ursprungligen av Bijan@swec:

...
Det är ju helt klart att föredra. Lärorikt och så känner man sig småstolt när man har fixat det själv. Sen kommer man underfund med att man har sparat en massa pengar som man kan lägga på annat kul

Champagne, t.ex.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-08 17:41

Hoppas champagnen var tillräckligt god för att låta er slippa fundera på PB´n iallafall en stund.
Deutz blanc de blanc rekommenderas varmt...

Tips på öppning:
http://www.sabreachampagne.se/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 19:51

[quote="Jonaz"]Hoppas champagnen var tillräckligt god för att låta er slippa fundera på PB´n iallafall en stund.
Deutz blanc de blanc rekommenderas varmt...

Tips på öppning:
http://www.sabreachampagne.se/

Här är mina aggregat för öppning av champagne. Märke Incolma, från Manizales i Colombia, samt några bevis på lyckade öppningar.

Edit: gjorde fel med citeringen, skit samma.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-08 20:13

Dina machetes verkar lite häftigare än en fransk sabel för ändamålet!:cool:
Jag ska som sagt prova med en köttkniv och ett billigt bubbelvatten först....:eek:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-09 11:46
Ursprungligen av Picasso:

Dina machetes verkar lite häftigare än en fransk sabel för ändamålet!:cool:
Jag ska som sagt prova med en köttkniv och ett billigt bubbelvatten först....:eek:

[OT]Frågan är om det är tillräckligt tryck i en flaska bubbelvatten... Misstänker att det måste till en jäsning i flaskan för rätt "fjutt" på korken. Kolla om det inte finns nån cava eller prosecco som är lagrad på flaska om du inte vill vara hardcore & gå på årgångsdompa direkt
[/OT]

Att skruva bort tangentbordet på en 12" alu går på några sekunder. Följ bara anvisningarna på pbfixit så komemr det att gå plättlätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 20:18

Nu är vi OT och riskerar att få smaka på käppen.
Gör det, testa, ta din tyngsta kniv och tveka inte, dra till utav helv*te.
Gör som det står i Jonaz länk, fegar man så misslyckas man.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-08 20:41

Naaa....bara lite OT! Det handlar ju ändå om att tänka till innan. Med det här tricket tror jag att risken är minimal att man får stänk i tangentbordet.....om man riktar flaskan bortåt vill säga!

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 20:52
Ursprungligen av Picasso:

Naaa....bara lite OT! Det handlar ju ändå om att tänka till innan. Med det här tricket tror jag att risken är minimal att man får stänk i tangentbordet.....om man riktar flaskan bortåt vill säga!

Jag brukar gå ut på farstutrappan, det rekommenderas, eller om man har balkong så är det funko det också. Korken kan fara iväg uppemot 100 meter.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-08 21:01

Oj! Då riskerar jag att träffa endera Värmlandsarkiv eller Centralsjukhuset......hmm jag får nog rikta den mot himmelen!
*måste testa imorrn*

1
Bevaka tråden