Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Några Filemaker frågor

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 10:05

Håller på att bygga ett register till min pappas LP-skivor och har några frågor.

1. Finns det något sätt att skydda sin databas med en logotyp eller text som inte kan tas bort?

2. Pappa använder sig av ett komplicerat system som gör att han vill kunna skriva in vart han har tänkt använda den skivan till. Tex, Bob Dylan - Street Legal så vill han kunna ha textfält där han kan skriva in sommaren -78 och/eller bröllop sommar osv. Alltså alla de saker han velat ha skivan till. Sedan även kunna på något sätt kunna klicka i eller ha textfält där han skriver in det han i slutändan använde dem till. Förstår ni?

Är dessa två punkter genomförbara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 10:25

Taz svarar nog snart - han brukar göra det

/Tangen

1. Gör en runtime av databasen, och lås den för alla som inte kan huvudlösenordet. Kasta in en logotyp var du vill på layouten.
2. Hmm, är inte säker på att jag förstår vad du menar. Om jag tolkar dig rätt så vill du skapa ett textfält som är unikt för varje post? Det är ju så FM fungerar. Skapa ett fält av typen "Text" och lägg ut den på den layout du vill använda.

Ha! Missade denna tråd faktiskt.

Rättigheter går att styra hur mycket som helst i FileMaker, så om du vill så kan du ställa in att när man loggar in med ett visst användarnamn/lösenord så får man ändra i layouter och när man använder ett annat så får man inte det.

För att skapa en databas över LP-skivor i FileMaker 8, så gör du så här:

1. Starta FileMaker, välj Arkiv > Ny databas
3. Markera "Skapa en ny fil med en mall" och välj kategorin "Hemma - Samlingar" och markera "Musikkatalog.fp7". Tryck OK.
4. Välj namn och var den skall sparas, tryck "Spara".

Klart!

I den mallen så finns det allra mesta du behöver, men vill du tex lägga till ett fält, gör så här:

1. Ställ dig i den layout du vill ha fältet i. Välj sedan Arkiv > Definiera > Databas
2. Skriv ett namn på ett fält och välj en typ, tex text. Tryck "Skapa".
3. I en standard FileMaker så är fabriksinställningen att nya fält läggs till i den layout man befinner sig i. Annars så får du själv lägga in det genom att gå in i layoutläge Kommando + L och sedan kopiera och klistra in ett fält som redan finns där. (Då får du rätt typsnitt i fältet på en gång).
4. Dubbelklicka sedan på fältet, då kan du välja vilket fält det skall vara i listan till höger. Drag och släpp där du vill att det skall ligga. Ändra storleken på fältet genom att dra i ankarpunkterna.

Klart!

Glömde en sak, säkerhetsinställningarna.

När man i FM 7/8 skapar en ny databas så skapas en användare som heter Admin, utan lösenord som har fullständiga rättigheter och det ställs också in att man loggas in med denna användare per automatik.

Så för att skapa en superlogin som kan ändra i layouter (Admin) och en redigera data-login (Pappa) så gör du så här:

1. Arkiv > Definiera > Konton och behörigheter
2. Markera Admin på fliken "Konton" och tryck på "Ändra". Ange ett lösenord, anteckna detta någonstans för tappar du bort det blir det inte roligt. Vad jag vet finns det inget sätt att ordna det nämligen.
3. Behörighetsuppsättningen är redan "Full åtkomst" och det är bra. Då får man göra allt. Tryck OK. (När du lämnar denna avdelning helt så får du möjlighet att bekräfta lösenordet du just skrev).
4. Tryck sedan ny för att lägga till ett konto, ange "Pappa" och lösenordet "Mamma" och behörighetsuppsättning "Endast datainmatning". Då kan man inte ändra i script, layoter eller definiera fält. Men man kan skapa, radera och ändra i poster och göra sökningar och utskrifter.
5. Tryck sedan OK och OK igen. Du får upp en lösenordsfråga, ange ett konto för någon med "Full åtkomst", tex Admin och det lösenord du skapade i steg 3.

Klart! Nu kan användare Admin ändra i layouterna och lägga till och ta bort logotyper och användaren Pappa kan bara skapa och ändra i posterna.

Glömde en sak till. Nu när vi skall logga in med rätt användarnamn så skall vi stänga av den automatiska inloggningen.

1. Arkiv > Filtillval och kolla under fliken "Öppna/Stäng".
2. Tag bort krysset för "Logga in med"

Klart!

Ännu en sak, för att lägga in en bild, tex en logo, gör du så här:

1. Commando + L för att gå till layout-läge.
2. Sätt in > Bild, bläddra dig till bilden och välj och infoga den.
3. Drag och släpp bilden där du vill ha den. Översta vänstra hörnet i bilden avgör vilken layoutdel bilden hör till. Missar man det kan en del underliga effekter uppstå. Tex när man vill ha en bild på varje rad i en portal, eller ha en bild i varje post istället för i sidhuvudet osv.

Lycka till!

Senast redigerat 2006-02-05 18:52
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 18:45

Taz_1999 > Du gör skäl åt din fina titel. Hade nästan glömt den här tråden. Ska läsa igenom detta i veckan. Nu blir pappagubben glad. TACK.

Tillägg: Tack till Daniel också.

Senast redigerat 2006-02-05 21:40
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 18:48

Hälsa pappagubben att han har bra musiksmak också!

Sorry om jag inte gick på låg nivå nog. Jag var så dum att jag förutsatte att du jobbat i FM tidigare. Jag brukar vanligtvis förutsätta att folk inte jobbat så mycket med verktygen de frågar om, fattar inte vad som gick snett här.
Sorry för det. Och lycka till nu. Hoppas det löser sig utmärkt. Tveka inte att fråga mer om det är något mer du undrar om.

1
Bevaka tråden