Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbättringar som behövs på Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kollat lite på Mac Mini och tycker att det är en ganska gullig maskin. Inte speciellt vettig eller prisvärd men gullig.. Den har dock en hel del saker som borde förbättas.

1: digital ljudutgång
2: ljudingång <- eg. inte nödvändigt men samtidigt känns det som något som ska finnas.
3: två minnesplatser
4. USB-portar på framsidan

Sedan finns det en annan sak till.. Jag skulle placera hårddisken högst upp liggandes an mot taket för effektiv kylning eftersom 7.2k-diskar verkar bli ganska varma.

Sedan finns det ju massvis med skojiga saker man kan önska sig, som extern SATAII-anslutning om man ville koppla in en snabb hårddisk men då talar vi liksom inte om samma maskin.. :-]

Senast redigerat 2006-02-08 20:25
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-08 18:31

1. Ja tack
2. Ja tack
3. Ja tack
4. Nä, fult som fan...

Jag håller med i hela listan, men punkt 5 (inte 4?) känns lite direkt nödvändig. Jag skulle dock gärna vilja se 3,5 tums-hårddiskar istället för de på 2,5 tum för att få dem billigare och ha mer lagringsutrymme. De blir möjligen lite större, men bara lite.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-08 19:24

Ni har glömt det viktigaste! 32MB bildskärmsminne är på tok för lite för dagens marknad. Bättre grafikkort efterlyses!

Ursprungligen av Vaiden:

Ni har glömt det viktigaste! 32MB bildskärmsminne är på tok för lite för dagens marknad. Bättre grafikkort efterlyses!

Ja. Lite skumt dock att vissa har fått Minis med 64 MB grafikkortsminne och 1,5 GHz G4-processor. Detta har ju pågått ganska länge men den officiella specifikationen är lägre.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 19:48

Usbportar har man ju i tangentbordet, det skulle bli jättefult med dem fram på minin.

>Usbportar har man ju i tangentbordet, det skulle bli jättefult med dem fram på minin.

Och tangentbordet stödjer USB2 förstår jag? Och för de som vill använda ett trådlöst tangentbord?

Seriöst, hur Macfanatisk får man bli? Jag vet inte vad du gör med dina maskiner, men nu låter det som om du i första hand vill ha en snygg designpryl, mindre någonting vettigt att jobba med. Klart man ska ha USB-portar på framsidan.

>Ja. Lite skumt dock att vissa har fått Minis med 64 MB grafikkortsminne och 1,5 GHz >G4-processor. Detta har ju pågått ganska länge men den officiella specifikationen är lägre.

Kanske var det billigare att köpa in 64-megsmoduler än 32-megsmoduler? Eller också insåg Apple att 32MB var för lite men att erkänna det öppet skulle intebära någon form av prestigeförlust?

Processorhastigheten är en lite skojigare sak att kolla på. Mini jobbar med 166MHz systembuss. Multipeln för 1.42GHz och 1.5GHz är 8.5 respektive 9. Att ändra multipel är inget som sker av misstag - eller för den delen av kostnadsskäl. Kanske är skälet så enkelt att de fick tag i en batch med processorer på 1.5GHz, behövde bli av med dem på något sätt men vill inte introducera ytterligare en modell i mini-serien?

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2006-02-08 23:30
Ursprungligen av Hakro807:

Seriöst, hur Macfanatisk får man bli? Jag vet inte vad du gör med dina maskiner, men nu låter det som om du i första hand vill ha en snygg designpryl, mindre någonting vettigt att jobba med. Klart man ska ha USB-portar på framsidan.

USB-portar på framsidan gör inte mitt liv tillräckligt mycket lättare för att motivera den förfulning som blir resultatet. Estetiken är faktiskt viktig på en Mac mini då den är riktad mycket till estetik-känsliga hemanvändare.

Med hjälp av WUSB så kan du ha ett trådlöst tangentbord med riktigt snabba USB-portar, önska dig ett sådant istället...

Nu är ju en Mini ganska liten så att USB-portarna sitter på baksidan är inte så farligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-11 10:12
Ursprungligen av Björn Leander:

Nu är ju en Mini ganska liten så att USB-portarna sitter på baksidan är inte så farligt.

Är en av dem!:D
Och mac mini är snabb som fan... Fast iofs... Jag har ju en lite snabbare...
1,5ghz 64mb VRAM...

Jag håller apselut med om att grafikkortet är det som är i störst behov av förbättring. Men Apple har ju stoppat in ett klart bättre kort i iMacen nu, så jag tror definitivt på bättre kort i nästa mini. Om jag har förstått Apples planer rätt, så vill de kompensera frånvaron av AltiVec med bättre grafikkort. En hel del rendering av grafik ska ju läggas ut på grafikkortet i st f processorn i kommande versioner av OS X.

Annars har vi nog alla lite olika preferenser för vilka förbättringar som behövs mest. Ljudingång skulle jag gärna se, medan jag är ointresserad av digitalt ljud ut. Plats för ett minne till skulle inte vara så dumt, och skulle inte ta mycket plats. USB på framsidan? Nej tack. Om man behöver, så kan man ju skaffa en hub - varför inte en kombinerad hub och läsare för minneskort? Finns en snygg liten sådan för ca 500 kr.

Fast tyvärr får man nog inse att Apple inte har tänkt sig minin som en allsidig dator som täcker alla behov. Det är en nisch-pryl.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 21:07

Jag håller med om vissa saker som redan skrivits. Optisk ljudutgång som hanterar flerkanaligt ljud, lite större för att få plats med en anvädarutbytbar 3.5"-disk och dubbla minnesplatser. Dessutom måste den ju ha Intel, Front Row med fjärr och ett mycket vassare grafikkort. TV-mottagare behöver inte vara inbyggt, för det kan man ju enkelt komplettera med externt. Med trådlöst tgb + mus blir det en perfekt tv-data.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 21:12

Mac Mini är väl tänkt för att vara just - en Mac Mini. Vill man ha mera pang för pengarna så får man köpa en fetare Mac. Så har det alltid varit med Apple. Det vore väl meningslöst för dem att marknadsföra en liten billig dator med samma prestanda som de större och dyrare? Väljer man en Mac Mini så får man hålla till godo med det som erbjuds.

Ursprungligen av Konrad:

Mac Mini är väl tänkt för att vara just - en Mac Mini. Vill man ha mera pang för pengarna så får man köpa en fetare Mac. Så har det alltid varit med Apple. Det vore väl meningslöst för dem att marknadsföra en liten billig dator med samma prestanda som de större och dyrare? Väljer man en Mac Mini så får man hålla till godo med det som erbjuds.

I så fall får de sänka priset. I alla fall då de går över till Intel.

Tidigare har de haft något högre priser på grund av högre inköpspriser på PowerPC-komponenter, men nu kan de börja använda en hel del billigare komponenter.

Ursprungligen av Björn Leander:

I så fall får de sänka priset. I alla fall då de går över till Intel.

Tidigare har de haft något högre priser på grund av högre inköpspriser på PowerPC-komponenter, men nu kan de börja använda en hel del billigare komponenter.

Core Duo är dyrare än en G4.

iMac G5 och iMac intel kostar ju ungefär lika mycket att tillverka så en billigare Mac mini lär vi nog inte se.

Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Core Duo är dyrare än en G4.

iMac G5 och iMac intel kostar ju ungefär lika mycket att tillverka så en billigare Mac mini lär vi nog inte se.

Det finns ju även fler processorer än Core Duo. Nu skulle dock en Core Duo ge ganska mycket till en Mac Mini så i så fall skulle priset vara berättigat.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-08 23:21
Ursprungligen av Björn Leander:

I så fall får de sänka priset. I alla fall då de går över till Intel.

Tidigare har de haft något högre priser på grund av högre inköpspriser på PowerPC-komponenter, men nu kan de börja använda en hel del billigare komponenter.

Man får mycket pang för pengarna om man väljer en iMac. En tjej på mitt jobb köpte en iMac G5 20" för reapriset, 12 papp, nånting. Den kom idag. Hon köpte till 1GB RAM och den går som ett spjut.
Det är ju skitbilligt för en så kompetent dator, fethaja det!
Macarna kommer nog inte att bli bllligare för att det sitter en Intel-propp i den.
Och så tror jag att det kommer att ta ett par år innan allt funkar smärtfritt med den nya tekniken. Så att köpa en iMac G5 nu för rövarpris är nog en höjdare.

Ursprungligen av Konrad:

Mac Mini är väl tänkt för att vara just - en Mac Mini. Vill man ha mera pang för pengarna så får man köpa en fetare Mac. Så har det alltid varit med Apple. Det vore väl meningslöst för dem att marknadsföra en liten billig dator med samma prestanda som de större och dyrare? Väljer man en Mac Mini så får man hålla till godo med det som erbjuds.

Kan bara hålla med dig Konrad, Vad får du för drygt 5000.- om du ska köpa en ny dator som dessutom är snygg?:confused:

Instämmer med listan. Jag skulle gärna se en till FW-port också. En är lite snålt om man har en extern hårddisk och en iPod. Ett fetare grafikkort borde vara standard, likaså en DVD-brännare (om man väljer den konfigurationen) som har har bufferskydd! Det borde verkligen vara standard.

Kan dock inte hålla med om att datorn inte är "vettig" - den är vad du gör den till. Jag har en Mini, den fungerar utmärkt till allt jag behöver ha den till. Man får ju se produkten för vad det är, vill man ha kräm nog att lira nyare spel eller syssla med tyngre uppgifter finns iMac och övriga modeller.

>Kan dock inte hålla med om att datorn inte är "vettig" - den är vad du gör den till.

Vettig och vettig, kanske är det fel ordval. säg istället att den inte är direkt prisvärd. När du väl slängt på de saker "man faktiskt behöver" närmar den sig 10 000:-. Behöver man däremot en liten, smidig och tyst sak verkar Mini vara ett ganska bra val.

Är faktiskt sugen på en, behöver man mer kräm eller bättre programutbud kan man alltid köra remote desktop mot en Windowsmaskin. Däremot funderar jag på om det är vettigt att köpa en G4-modell nu om Intelmodellen (som kommer ha bättre prestanda och förhoppningsvis bättre grafikkort) kan lanseras vilken månad som helst. Är det värt att skapa en tråd med den frågan? Borde ju vara fler än jag som funderar över det.

1
Bevaka tråden