Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inbyggd KVM-switch på iMac?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En enkel fundering, varför finns det inte inbyggd KVM-switch på iMac? Visserligen skulle priset öka med minst 500:- men för alla de med bärbar dator skulle det ju vara suveränt.

  • Medlem
  • 2006-02-08 00:56

Är det inte ännu mer suveränt att köpa en lös skärm och skita i iMacen? Då sparar man ju tio lök.

Även om jag kan se användningsområden, så skulle det vara extremt otypiskt Apple att göra en sån lösning.

>Även om jag kan se användningsområden, så skulle det vara extremt otypiskt Apple att göra en sån lösning.

Du menar en enkel och kostnadseffektiv lösning? Då måste jag nog hålla med dig.. :-]

  • Medlem
  • 2006-02-08 12:05
Ursprungligen av Hakro807:

>Även om jag kan se användningsområden, så skulle det vara extremt otypiskt Apple att göra en sån lösning.

Du menar en enkel och kostnadseffektiv lösning? Då måste jag nog hålla med dig.. :-]

Så kan man också säga eller en speciallösning, som är riktad till att använda produkten på ett otypiskt vis. Min gissning är att högst någon procent av alla kunder skulle använda det.

>Så kan man också säga eller en speciallösning, som är riktad till att använda produkten på ett >otypiskt vis. Min gissning är att högst någon procent av alla kunder skulle använda det.

Är det inte så att många som köper en ny iMac G5 också sitter med en i-/Powerbook? Jobba på fältet med en 12" laptop, koppla in den till en hyfsad 17" iMac med riktigt tangentbord/mus när man kommer hem.

Eftersom dockningsstationer har funnits till bärbara datorer i alla år verkar det ju finnas ett visst behov iaf..

Sedan är det väl inte omöjligt att det finns de som vill sitta med både en Mac och en Windowsmaskin och snabbt kunna växla.

Men, men, vad vet jag? Apple har ju alltid gjort supersmarta och ekonomiska lösningar tidigare, som tex. att använda SO-DIMM till första iMac G3 och dessutom gjort det mer eller mindre ömöjligt att uppgradera detta minne.. :-/

stfm, jag tror faktiskt att du har alldeles för höga tankar om Apple och deras förmåga att designa såväl snygga som funktionella produkter. Kanske finns det ett skäl till att de bara har några procent av marknaden?

  • Medlem
  • 2006-02-08 17:53
Ursprungligen av Hakro807:

stfm, jag tror faktiskt att du har alldeles för höga tankar om Apple och deras förmåga att designa såväl snygga som funktionella produkter. Kanske finns det ett skäl till att de bara har några procent av marknaden?

Nämn ett annat företag då, vilket som helst, som levererar inbyggda switchar i sina datorer.

Det finns säkert folk som vill ha muggvärmare som standard också, och det skulle inte heller vara så dyrt.

Ursprungligen av Hakro807:

>Så kan man också säga eller en speciallösning, som är riktad till att använda produkten på ett >otypiskt vis. Min gissning är att högst någon procent av alla kunder skulle använda det.

Är det inte så att många som köper en ny iMac G5 också sitter med en i-/Powerbook? Jobba på fältet med en 12" laptop, koppla in den till en hyfsad 17" iMac med riktigt tangentbord/mus när man kommer hem.

Eftersom dockningsstationer har funnits till bärbara datorer i alla år verkar det ju finnas ett visst behov iaf..

Sedan är det väl inte omöjligt att det finns de som vill sitta med både en Mac och en Windowsmaskin och snabbt kunna växla.

Men, men, vad vet jag? Apple har ju alltid gjort supersmarta och ekonomiska lösningar tidigare, som tex. att använda SO-DIMM till första iMac G3 och dessutom gjort det mer eller mindre ömöjligt att uppgradera detta minne.. :-/

stfm, jag tror faktiskt att du har alldeles för höga tankar om Apple och deras förmåga att designa såväl snygga som funktionella produkter. Kanske finns det ett skäl till att de bara har några procent av marknaden?

Koppla samman datorerna med Firewire i stället!:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 17:38

500:- är ganska mycket i sammanhanget. Tänk på alla som skulle klaga på att de måste betala 500:- extra för något de inte tycker sig behöva.

Tja, det skulle ju inte vara supersvårt för Apple att släppa två olika modeller, en med och en utan KVM-switch.

Sedan är ju iden med att bygga samman dator och skärm ganska puckad redan från början men det är ju en annan sak..

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2006-02-08 20:24
Ursprungligen av Hakro807:

Tja, det skulle ju inte vara supersvårt för Apple att släppa två olika modeller, en med och en utan KVM-switch.

Du inser inte att det inte skulle bli kostnadseffektivt pga. högre logistikkostnader, splittrat produktutbud osv osv? Det finns mängder av funktioner som måste strykas pga detta.

Jag tycker din idé om inbyggd switch är smart och bra, men jag förstår även att Apple inte kan inkludera alla funktioner som efterfrågas, de måste dra gränsen någonstans. Finns det någon annan tillverkare som har denna funktion över huvud taget?

Ursprungligen av Hakro807:

Sedan är ju iden med att bygga samman dator och skärm ganska puckad redan från början men det är ju en annan sak..

Ja, det tycker du det. Många andra, inklusive jag, tycker det är genialt.

>Nämn ett annat företag då, vilket som helst, som levererar inbyggda switchar i sina datorer.

Fast nu är du ju ologisk, om man som övriga företag levererar skärm och dator som skilda komponenter behöver ju inte switchen finnas inbyggd, då det bara är att köpa en sådan från din lokala datorbutik.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 20:35

Jag tycker det skulle kännas lite konstigt att koppla in en dator till en annan dator. Det är väl en effekt av att iMacen är allt-i-ett. Varför använda den bärbara när man har en stationär med tangentbord, mus och större skärm?

Visst, det kan finnas applikationer på den bärbara och sånt, men är det inte en rimligare lösning att se till att man får tillgång till filer från den bärbara och kan jobba på iMacen? Den blir ju ändå upptagen.

Hakro807 vill kunna uppgradera alla komponenter, då är inte iMacen så lämplig.

>Ja, det tycker du det. Många andra, inklusive jag, tycker det är genialt.

Jo, skulle kanske nämnt att det är en subjektiv åsikt helt utan vetenskaplig tyngd..

>Jag tycker det skulle kännas lite konstigt att koppla in en dator till en annan dator. Det är väl en >effekt av att iMacen är allt-i-ett. Varför använda den bärbara när man har en stationär med >tangentbord, mus och större skärm?

Fast det måste inte handla om en bärbar. Det kan lika gärna handla om att man sitter med en iMac och en x86-maskin och vill dela skärm dem emellan. Men vill man inte ha två skärmar tvingas man ta steget upp till Powermac.

Kanske är det så enkelt? Har någon annorlunda behov än vanlige konsumenten ska man tvingas välja PM eftersom Apples vinstmarginal på dessa maskiner förmodligen är betydligt högre än på iMac och Mac Mini..!?

Jag vet inte, och eftersom jag inte kan påverka kanske det inte är någon mening med att bekymra sig alltför mycket.

Tror ni det finns en affärsmöjlighet i att köpa in Mac Mini, byta chassi till ett några cm högre och stoppa i en 3.5"-hårddisk? Priset skulle förmodligen inte öka med mer än någon tusenlapp om man får lågbetalda kineser att göra jobbet.. *funderar*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-08 21:37

Att bara ha en bildskärmsingång skulle vara ett steg på vägen. KVM-switchar blir ju dyra, speciellt om de skall hantera DVI.

Men målgruppen för speciallösningar av den här typen är nog inte (den tänkta) målgruppen för iMac.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-09 17:41

Är det inte enklare att använda ARD

Jag har också velat att iMacen ska ha en port in för videosignal. Om man har en iMac och en PC så vill man ju kunna använda iMacens stora fina skärm även när man behöver använda PC:n.

Jo, jag vet att det finns Remote Desktop och det är ju faktiskt något av det bästa med Windows, men knappast för spel va...

1
Bevaka tråden