Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Äldre tråd: Windows XP vs. Mac OS X

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

99mac körs på en Windows 2000 maskin som aldrig någonsin har hängt sig.

Däremot har vi haft två stycken lyckade virusanfall (dvs dom har lyckats installera tjänster som gjort servern långsammare - dock aldrig stoppat eller förstört något).

Tänkte bara att jag skulle krånga till debatten något

Way to go Martin!

Fick känslan av när Hassan gänget ringer upp 2 pizzerior och Christian luuk kastar in ett
- "Hawaii"
- "Kapritjåsa"

Känns som om denna diskution nu är closed!

100% Mac !

- Slice -

*ha ha..* Gillade avslutningen....! Men vi får välle hoppas att servern hänger sej snart då

[ 13-12-2001: Meddelandet ändrat av: El Tollo ]

Det lär nog inte hända på ett tag... NT5-kerneln kraschar faktiskt sällan, men eftersom jag mäter saker med unixmått och det finns fler saker som väger in än bara kernelns förmåga att skydda mot akuta systemkrascher, skulle jag trots det aldrig kalla Win2k ett pålitligt OS. Men jag brukar aldrig diskutera OS-val med windowsanvändare, jag brukar i stället bara gå runt ett hörn och småskratta lite halvelakt när de ägnar hela arbetsdagar åt sånt som tar en halvtimme att åstadkomma i Unix.

[ 13-12-2001: Meddelandet ändrat av: Samuel Kvarnbrink ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Atrus:
Microsoft har gjort mycket gott för industrin. Framförallt standarder som varit till gagn för många. Dock så har dom andra egenheter för sig som gör en så pass frustrerad att den fördelen lätt förbises.

Punkt två: Tage Tutings överlägsna och besserwisser-liknande ton mot Matts Lindmark tycker inte jag hör hemma i ett sådant här forum. Matts tycker jag förde en rakt fram och saklig argumentation medan Herr Tuting gärna tittade ner på "oss idioter".
Du kan väl tänka på att du inte vinner några "röster" på att föra dig så.

Annars har Herr Tuting rätt i några fall, vilket skulle kommit fram bättre om han inte uppträtt som "storebror"

Mina 5, Daniel

Jag tycker Tuting verkar jävligt påläst...
Jag satsar 5 spänn på tuting...

För övrigt så borde alla inblandade från början insett vart detta skulle sluta.

:rolleyes:

Iofs så är såna här inlägg jävligt roliga att läsa för att det slutar alltid med förolämpningar.
Jag har skrattat hela tiden!!

Yes!! Det här är en kul tråd, nu kan jag inte hålla mig ifrån den längre. Här ska minsann varenda inlägg kommenteras! *ler*

Matts E. Lindmark: Framförallt slipper man alla virus och säkerhetsbrister.

Att påstå att man slipper *alla* virus och säkerhetsbrister är lite väl naivt. Naturligtvis finns det såna problem även i macmiljö (Security Update, anyone?), men i betydligt lägre omfattning. Att bara påstå sånt här rakt ger icke macanvändare bara vatten på sin kvarn när det gäller deras uppfattning om macanvändare.

Matts E. Lindmark: Ingen panik då man inte hyllar MS-produkter utan istället är missnöjd. Kan "MS-anhängare" klaga på Apple (min felinställda Mac kraschar hela tiden - Windows är stabilare o.s.v) bör man kunna acceptera åsikter som säger att Mac OS är ett effektivare system.

Jag tror ingen här känner panik om dom inte hyllar MS-produkter. Alla underbyggda åsikter ska förstås accepteras, dom som bygger på erfarenhet och kunskap. Problemet uppstår när folk står i var sitt läger och pekar med hela armen med en förutbestämd åsikt. Då blir det svårt att föra vettiga diskussioner.

Matts E. Lindmark: Tips till MS: bygg nästa system på Unix-grund.

Skulle vara intressant att höra lite mera om varför MS borde byta från NT-grunden till en Unix-grund. Vad är nackelarna i NT-grunden som gör att du anser Unix en bättre grund? (Jo, jag känner till ökad stabilitet, men i många fall är faktiskt NT5 väldigt stabilt.)

Jon Adolfsson: På macen kör jag bl a Word och Internet Explorer, två program som är helt underbara. Måste säga att MacBU på MS är riktigt duktiga. Varför ska man kasta smuts på allt som kommer från MS egentligen? Känns ytterst trångsynt...

Jepp, det är lite fånigt när det blir så politiskt (religiöst?) av det hela att allt som MS gör är skit automatiskt. Visst kan jag tycka att dom som företag har gjort ovanligt mycket fula saker (bildligt talat) och utnyttjat monopolställningen. Men inte så pass att jag inte kan installera ett MS-program på min dator. Jag kan tycka att Word är ett rätt typiskt MS-program, för det kan väldigt mycket, men samtidigt så kan alla assistenter och funktioner göra en enkel människa tokig ibland. Internet Eplorer är däremot något jag verkligen tycker dom lyckas med, förutom på några få punkter (som renderingstid) och bytet från Netscape till Explorer 5 var inte speciellt svårt att göra, helt enkelt därför det var en bättre produkt. Och när det gäller hårdvara så gör dom alldeles förträffliga optiska möss som fungerar klockrent med mac, jag har flera stycken.

Xtra: Jag använder mac inte bara för att systemet är bra utan också för att jag hatar Micro$oft...

Det här är ungefär vad jag syftade på i kommentaren ovan.

ehnmark: Det här börjar spår ur. Inget fel med att vara Mac-freak, men vill man att folk ska lyssna på en måste man vara trovärdig, och vill man vara trovärdig får man gärna vara påläst, kunna skilja på reklam och verklighet, och ha en åtminstone någorlunda nyanserad syn på saker och ting.

Precis vad jag tycker! Bra sagt!

nixon: Ps. kan tycka att bara en sådan sak som textutdrag är en genial uppfinning som gör att jag kan jobba mycket effektivare!!!!

Ibland är det just dom där små sakerna som gör mac så "macigt" och får en att trivas. Och de flesta med en nyanserad synd på datorindustrin håller med om att Apple är väldigt innovativa och framåt på många punkter.

- Slice -: Fick känslan av när Hassan gänget ringer upp 2 pizzerior och Christian luuk kastar in ett
- "Hawaii"
- "Kapritjåsa"

Då måste jag ju bara helt OT tipsa om Hassan julspecial som sänds på julafton mellan 13 och 15!

Jag kan utan att tveka säga att jag föredrar mac totalt sett, en åsikt baserad på lika delar känsla, kunskap och erfarenhet. Men låt oss vara nyanserade när vi försvarar macen som plattform!

Jag menade att man slipper alla Windows-relaterade virus och säkerhetsbrister om man använder Mac OS xxx. Det är en stor fördel med Macen, men det gäller även Linux.

Datorkrig eller inte...*L* Men jag tycker att när man hänvisar till olika citat,personer,företag,eget kunnande,artiklar eller annat som beskriver vad någon annan sagt eller skrivit. Så vore det inte helt fel med en hänvisning till källan. Namn på personen/personerna företagets namn eller artikeln i fråga. Och när man ändå skall slå sig för bröstet och tala om för andra vilken erfarenhet man själv har så kan man lika gärna tala om var man jobbar eller studerar.

Jag gillar att läsa intressanta diskussioner men det spårar lätt ur när man skriver den ena floskeln efter den andra och här har det spårat ur ordentligt...

Det är alltid lätt och tala om tredje person,då behöver man ju inte ta något som helst ansvar...Vad jag vill se i fortsättningen är hänvisningar till fakta och var man eventuellt kan hitta det eller dom när det gäller personer som lever här och nu...

egentligen spelar det ingen roll vilken som är bäst, jag kommer ändå alltid att använda mac för mac ÄR BÄST

Jag har förtydligat rubriken med prefixet "Äldre tråd:" då denna diskussion är från 2001. 99mac drivs för övrigt på en Powermac G5 idag.

Bevaka tråden