Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Väljer mellan 2 bildskärmar - Samsung eller Fujitsu Siemens?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilken bildskärm rekommenderas:
funderar på antingen en
Samsung 19" 913N
eller
Fujitsu Siemens 19" C19-12.

Är det någon som har testat dessa?

En sak som är lite tråkig med 913N är att den saknar DVI-ingång. Läs mer den på http://forums.overclockers.co.uk/showthread.php?t=17299216 (scrolla ner halvvägs)

Vad är det som är bra med DVI-ingång......???????

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 21:32

Jag har Fujitsu Siemens 19" C19-12. Valde också mellan den och samsung, men jag ville ha widescreen och både VGA och DVI. Nu kan jag ha min gamla pc inkopplad samtiigt på VGA-ingången, medan min mac mini är inkopplad på DVI-ingången.(Fast det är inte ofta jag slår igång pcn, bara om jag ska bränna en DVD eller spela något spel)

Tycker skärmen är bra och snygg!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-08 12:08
Ursprungligen av gustaftroeng:

Jag har Fujitsu Siemens 19" C19-12. Valde också mellan den och samsung, men jag ville ha widescreen och både VGA och DVI. Nu kan jag ha min gamla pc inkopplad samtiigt på VGA-ingången, medan min mac mini är inkopplad på DVI-ingången.(Fast det är inte ofta jag slår igång pcn, bara om jag ska bränna en DVD eller spela något spel)

Du - hur switchar du mellan burkarna om båda är påslagna eller har någon port prioritet.

Ursprungligen av Monika:

Vad är det som är bra med DVI-ingång......???????

Bättre bild pga ren digital överföring (använder man VGA så ska bildsignalen först omvandlas till analog på grafikkortet för att sedan åter igen omvandlas till digital i skärmen).
Det förutsätter förstås att man faktiskt har en DVI-utgång på sitt grafikkort, men så vitt jag vet så har väl alla någorlunda nya macar det (har men en äldre med ADC-kontakt i stället så kan man använda en ADC->DVI-adapter men en sådan kostar förstås några 100-lappar..)

Men sen kan man ju diskutera om bilden faktiskt blir så pass mycket bättre med DVI att det är något att bry sig om. Vissa menar att skillnaden är så obefintlig att den knappt syns...

På de flesta skärmar med dubbla ingångar finns en knapp för "input select".

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-08 13:15

Ahh! Såklart - hade aldrig haft anledning att fundera över vad det betydde... nu ser jag!

Måste jag byta grafikkortet i min 4 år gamla G4 för att kunna
använda en ny plattskärm?
Eller funkar det med det som sitter i, (GeForce2 MX)?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-02-10 07:34
Ursprungligen av Monika:

Måste jag byta grafikkortet i min 4 år gamla G4 för att kunna
använda en ny plattskärm?
Eller funkar det med det som sitter i, (GeForce2 MX)?

Kolla på datorn om har du en kontakt på grafikkortet som har en kontakt som motsvarar kontakt nummer 2 på bilden. VGA är den kontakten som är på adapter 1.

http://www.elfa.se/images/highres/h19301.jpg

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-08 14:39

Ja - köper du en ny skärm som har traditionell d-sub/vga-kontakt (vilket väl alla fortfarande har) så går det säkert bra med din "gamla" dator.

Vill du använda dvi - digital signal så har du nog inte det på grafikkortet men det är ju å andra sidan inte helt nödvändigt.

1
Bevaka tråden