Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är MacBook Pro en efterförljare till iBook?

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-06 20:30

Jag har funderat lite på uppenbarelsen MacBook Pro. Kan det vara så att MacBook:en egentligen var tänkt att lanseras som en konsumentprodukt om efterföljare till iBooken? Man skulle kunna tänka sig att den i ett sent skede gjordes om till en "Pro" produkt istället.

Jag har ett antal saker som skulle kunna stödja ett sådant tanke:

1. Det har länge florerat rykten om att en efterföljare till iBooken skulle vara den första produkten som skulle släppas som bärbar.

2. Komponenter som borde sitta i en proffsmaskin saknas;
FW800, Dual Layer brännare

3. Produkten har ett antal komponenter som man skulle kunna kalla vara inriktade mot konsumenter;
Kamera, fjärrkontroll

4. Skärmen har något färre pixlar än tidigare och är inte av standardstorlek. Den har dessutom krympts för att konsumentprodukten kameran skall få plats.

5. Grafikkortet (ATI Radeon X1600) kan betecknas som snabbt men inte mycket snabbt.

6. Även om processorn stödjer 4 GB minne så är max minne 2 GB.

7. Även om datorn är snabb så är den långsam för en hel del tunga program som måste köras under Rosetta. Alltså de program som professionella användare troligtvis använder i större utsträckning än hemanvändare t.ex. Photoshop och Final Cut Pro.

Det är möjligt att det går att slå hål på vissa av dessa argument men jag tycker att det finns en del som talar för att modellen inte är en Pro produkt helt ut.

Jag skulle kunna tänka mej att man först hade tänkt släppa denna dator som konsumentprodukt med en enklare processor men i ett sent skede gjorde om den och satte i en dubbelprocessor och eventuellt ett snabbare grafikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-06 20:40

Fel prisläge för att vara en konsumentmac. Om Apple tänker lansera en bärbar burk som är fräsigare så blir den svårsåld p g a priset.
Men jag håller med om att den är strippad alldeles i onödan. Vem f*n behöver en inbyggd webbkamera? Hellre FW 800 än en tramsig webbkamera.

  • Medlem
  • 2006-02-06 21:05
Ursprungligen av Konrad:

Fel prisläge för att vara en konsumentmac. Om Apple tänker lansera en bärbar burk som är fräsigare så blir den svårsåld p g a priset.

Visst är produkten prissatt som en Pro-produkt. Det är en Pro-produkt. Men det skulle kunna vara en Pro-produkt som bygger på en grundkonstruktion från en konsumentprodukt.

Ursprungligen av MP:

Visst är produkten prissatt som en Pro-produkt. Det är en Pro-produkt. Men det skulle kunna vara en Pro-produkt som bygger på en grundkonstruktion från en konsumentprodukt.

Tycker du läser in alltför mycket i det hela. Det är inte så mycket som skiljer mellan grundkonstruktionerna i iBook och PowerBook heller för den delen, så man kan i princip tillämpa samma resonemang där också och säga att PowerBook är en Pro-produkt som bygger på en konsumentprodukt. Eller varför inte vända på det och säga att iBook är en konsumentprodukt som bygger på en Pro-produkt? Som synes blir hela resonemanget ganska poänglöst, och det är väl ganska självklart att den kommande iBook-ersättaren till stor del kommer att innefatta element från MacBook Pro. Den sortens korspollinering har Apple alltid hållit på med, så jag tycker ärligt talat att det hela känns som en ganska stor ickenyhet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2006-02-08 09:35
Ursprungligen av Samuel K:

Tycker du läser in alltför mycket i det hela. Det är inte så mycket som skiljer mellan grundkonstruktionerna i iBook och PowerBook heller för den delen, så man kan i princip tillämpa samma resonemang där också och säga att PowerBook är en Pro-produkt som bygger på en konsumentprodukt. Eller varför inte vända på det och säga att iBook är en konsumentprodukt som bygger på en Pro-produkt? Som synes blir hela resonemanget ganska poänglöst, och det är väl ganska självklart att den kommande iBook-ersättaren till stor del kommer att innefatta element från MacBook Pro. Den sortens korspollinering har Apple alltid hållit på med, så jag tycker ärligt talat att det hela känns som en ganska stor ickenyhet.

Korspollinering?
Nödvändigt delande av utvecklingskostnader kallas det väl?

Det finns inte många företag som utvecklar produktunika features hur som helst, grundkonstruktioner måste ju få rätt stora serier för att bli lönsamma.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-06 20:46

Vad är FW 800 för något? Firewire eller vad?
*orkar inte googla*

FW800 är den snabbaste varianten utav FireWire.

Tror inte att Macbook Pro skulle vart en konsumentmodell. Bland de snabbare grafikkorten så är X1600 klart smartast val då det drar lite ström till skillnad från de flesta andra i medel-topsegmentet.
Dessutom så har den en imponerande prislapp

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-02-06 20:55

Grafikkortet eller MacbookPro?
*fattar nada här*

Alltså, grafikkortet har en bra prislapp.
Det finns ingen FireWire 800 i datorn, antagligen pg.a webcamen.:)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 21:04
Ursprungligen av MP:

Jag har funderat lite på uppenbarelsen MacBook Pro. Kan det vara så att MacBook:en egentligen var tänkt att lanseras som en konsumentprodukt om efterföljare till iBooken? Man skulle kunna tänka sig att den i ett sent skede gjordes om till en "Pro" produkt istället.

Jag har ett antal saker som skulle kunna stödja ett sådant tanke:

1. Det har länge florerat rykten om att en efterföljare till iBooken skulle vara den första produkten som skulle släppas som bärbar.

Det ryktades om både det ena och det andra under månaderna inför expot.

Ursprungligen av MP:

2. Komponenter som borde sitta i en proffsmaskin saknas;
FW800, Dual Layer brännare

Den har istället express-card 34 som kan nyttjas för att ansluta tillbehör snabbare än FW800. Brännaren fick inte plats då ingen så pass låg enhet finns på marknaden.

Ursprungligen av MP:

3. Produkten har ett antal komponenter som man skulle kunna kalla vara inriktade mot konsumenter;
Kamera, fjärrkontroll

Dessa kommer vi nog se på alla macar framöver. Det kostar inte mycket i utrymme att lägga till en IR-port. Fjärrkontrollen kan dessutom användas till mer än bara frontrow.

Ursprungligen av MP:

4. Skärmen har något färre pixlar än tidigare och är inte av standardstorlek. Den har dessutom krympts för att konsumentprodukten kameran skall få plats.

Krympningen är 60 pixlar. Videokonferenser är väl något som nyttjas även av proffs?

Ursprungligen av MP:

6. Även om processorn stödjer 4 GB minne så är max minne 2 GB.

Hur mycket utrymme kan man avvara för minnesplatser i en bärbar dator?

Ursprungligen av MP:

7. Även om datorn är snabb så är den långsam för en hel del tunga program som måste köras under Rosetta. Alltså de program som professionella användare troligtvis använder i större utsträckning än hemanvändare t.ex. Photoshop och Final Cut Pro.

Apples pro-applikationer kommer kunna köras i full hastighet i mars. Finns ingen logik i det påståendet att MacBook Pro skulle vara en konsumentmaskin bara för att Adobe inte hunnit skriva om Photoshop i Universal Binary

Även om jag skulle ha fel i påståendena ovan, så är det som talar emot din hypotes allra mest PRISET.
Varför skulle Apple höja priset på instegsmodellen för bärbara datorer för konsumenter med >10,000 kr ??? Finns ingen som helst logik i detta.

Sen är det ju tämligen förvirrande att kalla en konsumentdator för något med "Pro". Vad ska då den riktiga proffsmacen heta? MacBook Real Pro? PowerMacBook Pro? MacBook Pro^2?

  • Medlem
  • 2006-02-06 21:29
Ursprungligen av vanilj:

Den har istället express-card 34 som kan nyttjas för att ansluta tillbehör snabbare än FW800. Brännaren fick inte plats då ingen så pass låg enhet finns på marknaden.

Problemet med att fylla express-card 34 med kommunikationsutrustning är att det blir svårt att koppla till något ytterligare.

Ursprungligen av vanilj:

Dessa kommer vi nog se på alla macar framöver. Det kostar inte mycket i utrymme att lägga till en IR-port. Fjärrkontrollen kan dessutom användas till mer än bara frontrow.

Visst men fjärren är knappast något som de flesta professionella användare har speciellt stor nytta av.

Ursprungligen av vanilj:

Krympningen är 60 pixlar. Videokonferenser är väl något som nyttjas även av proffs?

Om kameran inte hade kommit på bekostnad av en mindre skärm så kan även proffs ha användning av den. Men jag tror att de flesta hade haft mer användning av en större skärm i standardformat.

Ursprungligen av vanilj:

Hur mycket utrymme kan man avvara för minnesplatser i en bärbar dator?

Det intressanta med detta är att den nya modellen har samma maxminne som nuvarande Power Books. Eftersom processorn är tänkt att sitta i bärbara maskiner och den är konfigurerad så att den klarar av 4 GB så är nog tanken att den skulle sitta i maskiner som man kan sätta in 4 GB minne i. Det är möjligt att detta kommer först då det finns 2 GB minnesmuduler så att det bara behövs 2 minnesplatser.

Ursprungligen av vanilj:

Apples pro-applikationer kommer kunna köras i full hastighet i mars. Finns ingen logik i det påståendet att MacBook Pro skulle vara en konsumentmaskin bara för att Adobe inte hunnit skriva om Photoshop i Universal Binary

Logiken med detta är att många proffs faktiskt inte kommer att kunna använda maskinen innan Apple, Adobe och andra företag gjort om sina processorkrävande applikationer. En hemmaanvändare skulle kunna acceptera detta i en större utsträckning.

Ursprungligen av vanilj:

Även om jag skulle ha fel i påståendena ovan, så är det som talar emot din hypotes allra mest PRISET.
Varför skulle Apple höja priset på instegsmodellen för bärbara datorer för konsumenter med >10,000 kr ??? Finns ingen som helst logik i detta.

Därför att den faktiskt är släppt som en Pro maskin. Men det är möjligt att den grund som apparaten är byggd på var tänkt att släppas som en konsumentmaskin från början. Men att Apple valde att gör om maskinen till Pro maskin.

Ursprungligen av vanilj:

Sen är det ju tämligen förvirrande att kalla en konsumentdator för något med "Pro". Vad ska då den riktiga proffsmacen heta? MacBook Real Pro? PowerMacBook Pro? MacBook Pro^2?

Du beskriver min dröm. På nästa event så kommer Jobes ut och säger "All our users are pros. Now it's time fore the extreme makeover. Introducing Mac Extreme." Men det är nog bara mina drömmar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-06 23:09

Alright, nu är jag med på ditt resonemang. Tolkade din fundering lite fel från början.

Men då dyker ju frågan upp om Apple hade tänkt sig en iBook (eller vad efterföljaren får heta) med en 15,4" skärm? Det har ju spekulerats rätt mycket i att 13" skulle vara det nya formatet.
Gissar att skärmen som sitter i denna MacBook Pro drar upp priset på produkten en hel del. 13" är mer i konsument-pris-nivå. Skärmen samt dual-core processorn är väl det som pekar på att detta är tänkt att vara en pro-maskin från grunden.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-06 23:48
Ursprungligen av MP:

Visst men fjärren är knappast något som de flesta professionella användare har speciellt stor nytta av.

Säger bara en sak - Keynote? Hur fullt är det inte att antingen släpa runt på musen för att byta bilder, eller behöva gå fram till datorn. Mycket PHB-lockande att slippa...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-08 23:44
Ursprungligen av vanilj:

Även om jag skulle ha fel i påståendena ovan, så är det som talar emot din hypotes allra mest PRISET.
Varför skulle Apple höja priset på instegsmodellen för bärbara datorer för konsumenter med >10,000 kr ??? Finns ingen som helst logik i detta.

Pris.
Det är en väldigt vanlig modell att man i princip gör samma produkt i två eller flera kostnadssegment. Med lite tuffare strips kan priset öka med massor av procemt 25-30 % är inget ovanligt.

Förut fanns det ett väldigt exlusivt skjortmärke som hette Stenstörms (kanske finns fortfarand håller inte koll på sånt längre) och ett som hette Selcet, enda skilnaden var märket i nacken.

Husqvarna gjord en symaskin i en enklare och en exlusivar variant.
Skillnad, i den enklare hade man skruvat in några spärrar så att man inte kunde vrida och skjuta reglagen för olika sömmar lika långt som på den dyrar.

En bekant till mig stod och tvekade mellan en dyrare och en enklare video, den exklusiva frestade med fler funktion men valet blev i alla fall den billigare tillslut.
Någon månad senare gick fjärkontrollen sönder. Affärn erbjöde honom en ny dom hade över en till den exklusivar men orginal skulle han få vänta på – med den exklusiv fjärrkontroll kom all extrafunktioner.

Alltså ett högt pris hänger inte ihop med produktionskostanderna utan vad man kan ta ut av kunden utan att den känner sig lurad.

Computermarkande och Apple kan den läxan mer än väl.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-14 17:53

"Men då dyker ju frågan upp om Apple hade tänkt sig en iBook (eller vad efterföljaren får heta) med en 15,4" skärm? Det har ju spekulerats rätt mycket i att 13" skulle vara det nya formatet.
Gissar att skärmen som sitter i denna MacBook Pro drar upp priset på produkten en hel del. 13" är mer i konsument-pris-nivå. Skärmen samt dual-core processorn är väl det som pekar på att detta är tänkt att vara en pro-maskin från grunden."

Vad hander med "Pro" anvandarna som inte vill slapa runt pa en 15"are??
Skulle personligen inte banga pa en MacBookPro 13,3"

Tanker Apple tvinga anvandare med krav pa sma datorer till Ibook eller kan man hoppas pa en mindre variant av MBP?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-14 21:09
Ursprungligen av jensoberg:

Vad hander med "Pro" anvandarna som inte vill slapa runt pa en 15"are??
Skulle personligen inte banga pa en MacBookPro 13,3"

Tanker Apple tvinga anvandare med krav pa sma datorer till Ibook eller kan man hoppas pa en mindre variant av MBP?

Nu var väl frågan huruvida 15-tummaren var tänkt som en konsument-modell från början eller inte.
En MacBook Pro med mindre skärm kommer troligen inom en snar framtid. Uppställningen med 12,15 och 17 tum har ju visat sig populär.
När PowerBook G4 kom så kom ju först 15-tummaren och sedan 12 och 17 efter det. 15-tummaren har ju visat sig vara den mest populära i proffs-sammanhang så det är ju naturligt att den kommer först.

Vad gäller priset så står jag bestämt fast vid att om detta skulle vara den nya iBooken så är en prishöjning på 10 000 kr för instegsmodellen totalt ologisk. Sen kan ni jämföra med grävskopor eller symaskiner hur ni vill.
Men själva grundspekulationen som startade diskussionen kan vi nog avvisa vid det här laget.

  • Medlem
  • 2006-02-15 01:03
Ursprungligen av vanilj:

Vad gäller priset så står jag bestämt fast vid att om detta skulle vara den nya iBooken så är en prishöjning på 10 000 kr för instegsmodellen totalt ologisk. Sen kan ni jämföra med grävskopor eller symaskiner hur ni vill.
Men själva grundspekulationen som startade diskussionen kan vi nog avvisa vid det här laget.

Jag märker att jag tydligen fortfarande inte gjorde mitt resonemang tydligt. Jag menar alltså inte att Mac Book Pro är tänkt att ersätta iBook en som den nu är lanserad. Jag menar istället att det är möjligt att den grundkonstruktion som Mac Book Pro är byggd på skulle kunna vara en konstruktion som egentligen var tänkt för en konsument dator dvs. en ersättare till iBook.

Den 15,4" skärm som Mac Book Pro är släppt med skulle kunna vara en utveckling av modellen med 14".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-07 19:41

Anledningen till att den inte känns helt helgjuten är väl snarare att Apple varit angelägna om att få ut den på marknaden snabbt. Förhoppningsvis blir nästa revision mycket bättre. Förutsatt att de byter namn på den.

  • Medlem
  • 2006-02-07 22:43

Att man inte lyckades klämma in en Dual layer-brännare på grund av att man gjorde den en millimeter tunnare känns ju onekligen som en rätt puckad miss, men att den inte har stöd för FireWire 800 beror med största säkerhet på att Intel inte har något stöd för det.

Lång mening™

1
Bevaka tråden