Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

internet-radio från mac os X?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 15:22

Hej alla! jag o några vänner e sugna på å starta en egen web-radio med vår egen musik från en os x maskin.. vi vill kunna köra en live-sändning, så vi kan prata mellan spåren och ta in önskemål osv.. e de någon som vet hur man gör?
helst vill vi ha en server/klient, så vi kan ha broadcast-servern ståendes hos en av oss, o vi andra kan ansluta o sända..
all hjälp uppskattas
mvh
H

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 15:28

QT-streaming server : Finns i gratisversion och god dokumnetation.
Tänk på att STIM skall ha rejält för pengar även om det är på leknivå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-13 17:57
Ursprungligen av Pär:

QT-streaming server : Finns i gratisversion och god dokumnetation.
Tänk på att STIM skall ha rejält för pengar även om det är på leknivå.

Även om artisterna vars musik man spelar inte är anslutna till STIM?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-13 20:26

altså, de e våra egna låtar... så nåt stim-skit bryr vi oss inte om!

men kan man med qtstreaming server göra riktiga audio-transits, tex prata mellan låtar osv? eller måste man först spela in en halvtimmes progg eller nåt, o sen spela upp det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-10-14 01:40

Det är fullt möjligt att streama ljud och/eller videoströmmar såväl live som förinspelat. Svaret på din fråga är alltså ja.

Tanka ner QuickTime Streaming Server och läs dokumentationen. Där står precis hur man skall gå till väga. De tilltänkta lyssnarna kan för övrigt använda praktiskt taget vilken mediaspelare som helst. Kan inte bli mycket bättre.

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 14:19

men kan vi andra killarna ansluta till quicktime streaming servern o sända via broadcast-servern?

  • Oregistrerad
  • 2004-10-14 15:23
Ursprungligen av hordur:

men kan vi andra killarna ansluta till quicktime streaming servern o sända via broadcast-servern?

Om inte annat kan ni ftp:a upp det som skall strömmas och editera strömdatan med ssh eller liknande...
Fast kika lite så finns det nog mycket enklare sätt...

Ursprungligen av Pär:

QT-streaming server : Finns i gratisversion och god dokumnetation.
Tänk på att STIM skall ha rejält för pengar även om det är på leknivå.

Jag vet att det är en gammal tråd jag tagit upp.
Men när du säger gratisversion, menar du Darwin Streaming Server eller QuickTime Broadcaster? Eller är det något jag inte hittar, eller kanske något som inte finns längre.

Broadcaster verkar ju klara det som efterfrågades, men eftersom du skriver QTSS börjar jag undra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-02 18:39

Version 4 av QuickTime Streaming Server fanns länge att ladda ned gratis, samtidigt som version 5 fanns att köpa. Jag vet inte när Apple möblerade om bland det nedladdningsbara men jag kan, liksom Jonas, inte heller hitta någon gratisnedladdning av QTSS längre. Antingen får man ta och köpa version 5, eller så får man tanka ned Darwin Streaming Server i stället. DSS är praktiskt taget samma sak som QTSS men är lite omständligare att installera.

Darwin Streaming Server fungerade bra för mig också. Finns ju färdigkompilerat. Administration via webgränssnitt. Så nu kan jag streama ljud "live" med DSS och QT Broadcaster

1
Bevaka tråden