Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hardware test?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 15:04

Jag skulle hjälpa en kompis med att uppgradera hans G4 (450 mHz 1 GB RAM) från 9.2.2 till Tiger.
Vi började med att försöka boota den på en lös FW-disk som jag hade med mig. Kernel Panic direkt, även efter flera försök.
Systemet på den är en klon av den jag har på min PB 12", kan det vara så att systemet inte passar på hans G4? Eller beror paniken på ett dåligt minnes-chip i den?
Finns i så fall Apple Hard Ware Test för OS 9 att hämta någonstans?
Va?

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2006-02-04 15:17

Olika maskinmodeller torde ha olika variant av installation. Jag *tror* inte att det går att flytta omkring system sådär utan vidare.

Mata in systemskivan i den krånglande datorn. Starta om och håll C nedtryckt så ska G4:an starta från CD:n.

Hardware Test är oberoende av operativsystemet då det bara kollar upp hårdvaran.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 16:12

Jo, jag vet hur man startar på CD:n
Men man kan ju inte boota maskinen på en skiva med hard ware test och OS X på, jag antar att man måste ha en bootbar OS 9-skiva för att kunna köra en test.
Han har en extern disk också med ett OS 9-system på, om man bara kunde lägga en H W-test på den och köra.
Det sitter fyra minneskretsar i burken, om man bara kunde få reda på vilken det är som spökar så skulle saken vara biff.
Kan man inte ta ur en krets i taget och testa? Eller måste en sån burk ha ett jämnt antal kretsar i för att det ska funka?

Ladda ner Rember från VersionTracker, det är ett gratisprogram som kollar dina minneskretsar.
Du kan ta ur ett och ett minne i en G4.

Kan vara något fel på din externa disk också som orsaker Kernel Panic, dock mindre troligt

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 16:34
Ursprungligen av Pocahontas:

Ladda ner Rember från VersionTracker, det är ett gratisprogram som kollar dina minneskretsar.
Du kan ta ur ett och ett minne i en G4.

Kan vara något fel på din externa disk också som orsaker Kernel Panic, dock mindre troligt

Är inte Rember bara för OS X?
Hans dator kan ju inte boota på en OS X-skiva.
Disken jag hade med mig kan boota en PowerBook och även min dubbelproppade G4. Så den kan knappast vara fel på den.

aj aj, tänkte mig inte för, men det finns andra för Mac OS 9 ..kan det vara DIMM First AID, sök på det under Mac OS 8/9 på VersionTracker

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 16:43

Tack, men det finns inget sånt på versiontracker för OS 9.
Det blir till att plocka ur minnena, ett i taget tror jag.

Jag förstår inte var problemet ligger. Apple Hardware Test har inget som helst med operativsystemet att göra. Apple Hardware Test bryr sig inte alls om det finns Mac OS X, Mac OS 9, Linux eller ingenting i datorn.

Stoppa i Hardwaretest och kör, kan inget hända.
Starta om datorn med skivan i håll ner alt-tangenten vid uppstart och välj Hardwaretest.
Om du har testet på DVD-skiva. =Systemskivan

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-04 18:58

Vi får leta fram hans systemskivor. Är den skivan med hardware-testen som jag har till mina nyare Macar körbara på hans gamla sura?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2006-02-05 19:28

Är det senaste versionen av firmware på G4:an?
Power Mac G4 Firmware Update 4.2.8 ger
Boot ROM-version: 4.2.8f1

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 19:32

OK, då ska vi prova med det! Den är säkert inte uppdaterad sedan han köpte den.

Edit:
Googlade fram en länk och har läst nu, det verkar vara rätt medicin, jag ska dit i morgon, då återkommer jag med en rapport.
Tack så länge, henil.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86117

Senast redigerat 2006-02-05 19:45
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-10 17:18

Nu har jag patchat kompisens gamla G4 och den kör Tiger nu, det gick fint med operationen och den går förvånansvärt bra, trots att den är gammal och trött, Den har ju hyfsat med RAM, det spelar nog roll.

1
Bevaka tråden