Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

UB-spel och Intel-iMac, WOW, Steve hade rätt trots allt?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-28 18:28

Verkar som Steve Jobs påstående om iMacens dubbla snabbhet gäller åtminstone i Intel-anpassade spel (som är skrivna i Universal Binary). Kolla på dessa siffror! 36 fps i Doom 3 Universal Beta med iMac Core Duo 2 GHz. Varför är 36 fps så mycket att skryta med? Jo, för att testet gjordes i Ultra high quality MED skuggor :eek:. Alla effekter var på förutom vertical sync and antialiasing. Datorn hade bara 512 MB RAM.

"We ran the Demo 1 test on a beta Universal version of Doom 3, which was set to use Ultrahigh graphics at a resolution of 1,024 by 768; all advanced options were set to Yes except for vertical sync and antialiasing."

iMac G5 2,1 GHz får 17 fps.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-28 18:40

Sen tidigare har vi ju dessa rapporter:
Doom 3 30% snabbare
WoW på Intel-iMac

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-29 21:30
Ursprungligen av Homy:

Verkar som Steve Jobs påstående om iMacens dubbla snabbhet gäller åtminstone i Intel-anpassade spel (som är skrivna i Universal Binary). Kolla på dessa siffror! 36 fps i Doom 3 Universal Beta med iMac Core Duo 2 GHz. Varför är 36 fps så mycket att skryta med? Jo, för att testet gjordes i Ultra high quality MED skuggor :eek:. Alla effekter var på förutom vertical sync and antialiasing. Datorn hade bara 512 MB RAM.

"We ran the Demo 1 test on a beta Universal version of Doom 3, which was set to use Ultrahigh graphics at a resolution of 1,024 by 768; all advanced options were set to Yes except for vertical sync and antialiasing."

iMac G5 2,1 GHz får 17 fps.

En iMac G5 har ett mycke sämre grafikkort en hel core mindre.
Konstigt att den är långsammare då...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-29 22:22
Ursprungligen av Sidde:

En iMac G5 har ett mycke sämre grafikkort en hel core mindre.
Konstigt att den är långsammare då...

Det förstår jag väl också själv. Poängen är att man får en sån prestandahöjning till ungefär samma pris som iMac G5 och att Apple har för första gången stoppat i ett hyfsat bra grafikkort i iMacen. Det är inte likt Apple att slänga in en extra processor och ett dubbelt så snabbt grafikkort i sina konsumentdatorer till nästan samma pris.

Senast redigerat 2006-01-29 22:33
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-30 14:19
Ursprungligen av Homy:

Det förstår jag väl också själv. Poängen är att man får en sån prestandahöjning till ungefär samma pris som iMac G5 och att Apple har för första gången stoppat i ett hyfsat bra grafikkort i iMacen. Det är inte likt Apple att slänga in en extra processor och ett dubbelt så snabbt grafikkort i sina konsumentdatorer till nästan samma pris.

Det du tappar istället är ett nuvarande programutbud.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-30 23:48
Ursprungligen av Sidde:

Det du tappar istället är ett nuvarande programutbud.

Ja men den här tråden handlar inte om Intel-iMac i allmänhet utan Intel-iMac och UB-spel. :cool:.

Ursprungligen av Homy:

Det förstår jag väl också själv. Poängen är att man får en sån prestandahöjning till ungefär samma pris som iMac G5 och att Apple har för första gången stoppat i ett hyfsat bra grafikkort i iMacen. Det är inte likt Apple att slänga in en extra processor och ett dubbelt så snabbt grafikkort i sina konsumentdatorer till nästan samma pris.

Det är för att Apple varit tvungna att köpa in specialkomponenter med PowerPC-kod till PowerPC-Macarna. Dessa kostar Apple multum i förhållande till de komponenter de nu får tillgång till. Så att Apples inköpspriser lätt till högre priser för slutkunden är inte så konstigt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-31 01:06

Nya resultat från Barefeats

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-05 19:20

Hittills är min upplevelse med Rosetta och spel mycket positiv. Har kört både Homeworld 2 och Rise of Nations på min 20" iMac Core Duo och på min 1,0 GHz 12" PB (båda maskinerna har gott om minne). Den förstnämnda maskiner känns oerhört mycket snabbare i dessa spel; det flyter på mycket bättre trots högre upplösning och fler grafikeffekter påslagna.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-07 21:47

Nice! Har du 256 MB VRAM?

Ursprungligen av Homy:

Nice! Har du 256 MB VRAM?

Nej, tyvärr har jag bara 128 MB-varianten!

Trevligt att iMacen kommer i kapp. Jag är mycket nöjd med min iMac G5 rev b (modellen innan isight-G5-iMacen), men det är med den senaste intel-iMacen datorn blivit riktigt intressant även för lite mer avancerade spelare. Hoppas Apple fortsätter hålla flaggan så högt!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-15 21:03

Just biten med spel känns det lite som om Apple borde försöka hålla högt.
Det finns ju spel, men hur kul är det när dom inte flyter?
Har Powermac G5 2x2Ghz och köptes sommarn 2005, hel nöjd och allt susar fram (nästan iaf). Pinsamma är, att drar man däremot igång något spel känns det som om den hoppar tillbaka 3-4år i hastighet då den bara har Radeon 9600. Är lite ql när man snackar om dator också i diskution...folk blir impade tills man kommer till grafikkortet så folk undrar va fan det sitter ett så gammalt kort i en så ny burk för.

1
Bevaka tråden