Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

LIVE! - Nyheter MWNY 2002

Tråden skapades och har fått 130 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2002-07-18 13:03

"Man skulle nog till och med kunna driva en segelbåt med ljudvågen ifrån iPod. Massor av nya användningsområden!"

Vet inte hur jag ska uttrycka mig, men jag kör väl den avklädda metoden... :
Tror du, ärligt talat, att Mickeysoft slutar sälja sitt OS några månader innan nästa stora version kommer...så att kunderna inte ska bli missnöjda då nästa stora version kommer och nästa fullpris måste betalas? Kom igen nu, lider du av M$ RDF? (RDF = Reallity Distortion Field)

Det känns surt att hosta upp för en uppgradering varje gång. Men så gör alla. Jag betalade bara 200 för övergången från 10.0 till 10.1. Det är inte ens ett uppgraderingspris.

Jag har njutit av Mac OS X i flera år nu, trots segheten i vissa lägen. Det sista hindret, segheten, kommer på många sätt överbryggas genom att hosta upp vad som i M$-mun i stort sett är ett uppgraderingspris.

Vi Apple-kunder är på alla sätt makalöst bortskämda. Det är fasiken i mig vi som får anpassa oss efter verkligheten.

Om era kompisar skryter över hur lätt det är att fixa ett piratkopierat OS på M$-sidan, så är det bara att undersöka själv hur svårt det är på Mac-sidan. Hur lätt som helst att hitta sådana saker genom olika sorters kanaler på nätet. Mina PC-polare vet inte hur dyrt det är med Windows eftersom dom aldrig har betalat för det. Dom hämtar hem, eller lånar en skiva av en polare.
SJÄLV så föredrar jag att stödja Apple i denna fråga. Jag betalar för mina OS. Och kommer även göra det denna gång. Jaguar är en sådan stor förbättring att den med lätthet kunnat heta 10.5. Då hade många fler av er betalat gissar jag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 10:33

Efter att ha sugit lite på nyheterna från expon så måste jag nog sägat att jag är mer fundersam på Apple:s situation än före.

Man visade mängder av mjukvaror runt 10.2 som ju i stort var känt sen tidigare men det mesta riktar sig mot hemanvändaren. Tex. hörde jag aldrig talas om det berömda stödet för Exchange i nya mail.app eller iCal. Inte bra för företagsmacandet.

I mitt tycke klent med nya hårdvaror, läs snabbare processorer bekräftar misstanken om att man står vid vägs ände med Motorola och inga färdiga nya alternativ, kanske tankegångar med IBM. Visst vore det fränt med power4 men hur kan det i så fall komma sig att den blivit så ohyggligt mkt billigare just nu? Hmmm...man undrar.

Dessutom vet vi att det inge går speciellt bra för Apple just nu och datorerna har dom svårt att bli av med. har det varit svårt att kränga PM och Imac hitills blir det ju inte bättre nu...

Smått orolig


[ 19 Juli 2002, 10:35: Meddelandet ändrat av: Harry Våffla ]

  • Medlem
  • 2002-07-19 10:59
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: - Daniel Eriksson -:
[QB]Jaguar är en sådan stor förbättring att den med lätthet kunnat heta 10.5.QB]

Apple verkar ha spenderat en nästan osund mängd tid i Photoshop med Jaguarloggan. De har nog inte så brottom till version 11, då de säkert experimenterat med en pinne brevid X:et.

Steve sa på keynoten att "det är våra vänner på Pixar som renderat X:et".

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-19 17:20
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
....I mitt tycke klent med nya hårdvaror, läs snabbare processorer bekräftar misstanken om att man står vid vägs ände med Motorola och inga färdiga nya alternativ...

Håller med, fokus på expot var mjukvara och det är nog där intäkterna ligger dom kommande månaderna. Powermac och iMac säljer inte så bra, iBooken kanske inte heller säljer så jättebra då jag tror många väntar på en med G4. Den enda macen som jag tror säljer bra nu är eMac.

Jag var också lite besviken på bristen av ny hårdvara, Apple och försäljningen behöver detta! Men jag förstår att felet inte ligger hos Apple utan hos Motorola. Hade det finns ett 99%-Motorola forum så hade jag kanske varit elak i det

Men för att komma tillbaka till Apple situation nu, så är dom desperat beroende av intäkterna från 10.2 och .Mac under kommande kvartal. Så här ett tag efter expot så vet jag att jag skall köpa 10.2 (skaffa piratkopia är inte svårt, BTW) och jag överväger att ta .Mac också trots priset och trots att jag knappt belastar Apples servrar alls(använder iDisk och homepage 1gång per månad kanske).

Däremot vidhåller jag kritiken mot prissättningen av .Mac och jag hoppas att Apple tar till sig kritiken av .Mac. Gamla iTools gjorde det enkelt för "avarage joe" att slänga upp en sida med bilder på sina ungar, men med årsavgift på +1000pix så blir det bara en grej för dom redan troende och hemmapoweranvändarna. "Avarage Joe" bryr sig knappast om att betala så mycket för något som han använder så sällan!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-07-19 17:30

Jag håller med. Jag kommer garanterat att införskaffa 10.2 men inte .mac för det priset, däremot kan jag tänka mig att betala någonstans runt 300-400 för en sån tjänst, inte mer. Ein bischen mehr fingerspitzgefühl von Apple,bitte!

Däremot är jag rejält orolig för Apples försäljning av hårdvaror (som ju faktiskt är huvudverksamheten). Försäljningen av PM med nuvarande pris/pretanda känns nästintill dött, Imacen är lite för dyr (i alla fall i Europa). Kvar att hoppas på är EMac och Ibook som efter vad jag förstår går åt som smör i solsken.

Tänk om Apple kunnat erbjuda eb 2 Ghz G3:a i de mer hemorienterade produkterna istället, med Geforce 4 MX. Men där är det ju stopp också, efter vad jag förstår.

Sakta börjar jag begripa att G4:an hela tiden har varit för dyr för klientdatorer, både för Motorola och för Apple (som ju måste prissätta maskinerna hysteriskt som kompensation) och att G4:an helt enkelt inte levererar tillräckligt med prestanda i relation till priset. Och där sitter man nu..inget höjdarläge precis. Är det bara jag som känner lite oroliga vibbar (gutfeeling)?

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2002-07-19 17:55

Nya G3 från IBM ska väl finnas som 1GHz ute nu. En iMac med den hade nog varit snabbare än nuvarande iMac G4 i dom flesta benchmarks och hade förmodligen blivit billigare också! Denna 1GHz hade väl legat i prestanda som en Pentium3Celeron3 på runt 1,4Ghz, eller en Pentium4/Celeron4 på 1,8-1,9GHz.

Räddningen för Apple hade kunnat vara trimmad G3 i konsumentledet och snik-Power4 i prolinjen. (hoppas Steve läser den här tråden ).

Ni hårdvarukillar som finns i forumet får gärna rätta mig om jag har fel!

Jo, kännare har sagt att IBMs G3or har visat större potential än Motos G4 att kunna skala till högre klockfrekvenser. Apples uppdelning av G3or som konsument-proppar och G4or som proffs-proppar har dessvärre medfört att snabbare G3or inte har använts -- mer av marknadsföringsskäl än tekniska skäl. Apple har också investerat mycket PR i den AltiVec-enhet som bara finns i G4or. Det är alltså inte helt lätt för Apple att överge Motorola i highend-maskiner. Men, när prestandaglappet ökar mellan Motorolas erbjudanden och konkurrenternas måste Apple göra något, och det är snart.

[ 19 Juli 2002, 21:30: Meddelandet ändrat av: ace4711 ]

Tja G3 är knappast som en P4 men som P3 Tualatin något åt de hållet.
Men deras stora problem är inte bara cpu utan hela arkitekturen alltså hela moderkortet.
T.ex. Även om G3 eller G4 kan bearbeta 4 GB/s och P4 kan hantera ca 4.2 GB/s så hjälper det inte för slut prestandan pg att minne samt systembussen kan max överföra 1GB/s.
Medan P4 med systembussen på 533Mhz kan hantera en överföring på 4.2GB/s gör den ändå till snabbare i vissa saker fast att P4 cpu kan var sämre konstruerad.
Med andra ord Apple behöver byta ut sitt system helt.
Jag tror att glappet mellan Apples Macar och Pc Minskar. För var Apple snabbare i råprestanda samt stabiliteten och inte mins överlägsen i programvara.
Men pc har numera tillräcklig råprestanda samt med hjälp av Win Xp ha fått stabilitet medan programvaran numera även finns till Pc.
Det är nog detta Apple måste tas med inte bara hårdvaran. Allmänna siffror vissa att Apple har minskat sin totala marknads andel.
Och att sätta finna priser som ingen vanlig dönick kan betala så kommer det att gå bra för Apple med att sälja gammal teknik för ny pris, Snyggt Apple tänker på iMacen!
Jag tror att idag är det bara en egen tycke som avgör om det skall bli Mac eller Pc inget annat. Apple har förlorat sitt försprång.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2002-07-20 16:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Harry Våffla:
I mitt tycke klent med nya hårdvaror, läs snabbare processorer bekräftar misstanken om att man står vid vägs ände med Motorola och inga färdiga nya alternativ, kanske tankegångar med IBM. Visst vore det fränt med power4 men hur kan det i så fall komma sig att den blivit så ohyggligt mkt billigare just nu?

Om det nu är så som det sägs, att Jobs väntar till augusti med nya Powermacar för att Apple ska bli av med lagret...
...hur mycket tror ni det hjälper? Vem beställer nya powermacar nu om det kommer nya om en månad? Och det måste det väl nästan göra – marknaden förväntar sig nya maskiner, alla som står i begrepp att byta väntar tills det kommer nya maskiner.
Försöket met att inte presentera nya G4:or på MacWorld Expo (för att köparna inte ska vänja sig vid att det kommer nya maskiner då och sluta köpa macar 1-2 månader före varje event) innebär bara att man väntar ännu fler månader med att handla – och att Apple inte får sålt några macar under den tiden heller. Apple biter sig bara i svansen genom att hålla på så som de gör.
Ge oss nya G4 PowerMacar nu – så vi kan köpa det som behövs!

Bevaka tråden