Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med videokamera!

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Inte säker på om detta är rätt forum, jag ber om ursäkt om så är fallet.

Så, vi har precis fått hem en splitterny Mac OS X, version 10.4.2. Till den köpte vi också en videokamera, närmare bestämt en Handycam DCR-HC17E (vad nu det innebär). Nu vill jag väldigt gärna redigera det jag filmat i datorn, men programvaran som kom med på en CD fubkar inte. Rättare sagt, jag lyckas inte installera det. Av 7 steg ar jag kkommit till 5, sen går det inte.

1. "Starta datorn, stäng av alla program du eventuellt kör medan du installerar programvaran." Inga som helst problem där.

2. "Placera CD-ROM skivan i datorns skivenhet." Fungerar finfint.

3. "Dubbelkilicka på CD-ROM ikonen." Okej.

4. "Kopiera filen [IMXINST.SIT] från mappen [MAC] till önskad mapp." Den filen ska då innehlla preogrammet ImageMixer VCD2. Som ska fungera på Mac OS X då det står så i manualen.

5. "Dubbelklicka på [IMXINST.SIT] i den mapp du kopierade den till." Nu säger datorn att det inte finns något program för att öppna filen ifråga. Grymt irriterande. Vilket program krävs? Jag har det förmodligen på datorn, men vad heter det?

"Obs! Du kan inte kopiera bilder som spelats in på band till din dator med hjälp av ImageMixer VCD2. Om du vill kopiera inspelningar från ett band kan du ansluta din videokamera till datorn via en i.LINK-kabel och använda operativsystemets standardprogram."

Om jag vill redigera mina inspelningar i t.ex. iMovie, vad krävs då? Går det inte att överföra något från ett kasettband till datorn? Hur ska jag göra?

Hoppas ni förstår mina frågor, och tack på förhand!

För att packa upp den packade ".SIT-filen" så behöver du ladda hem "StuffIt Expander", men om jag vore du så skulle jag strunta i deras program och istället enbart använda iMovie förutsatt att den kan se och styra kameran. Modell "DCR-HC17" har firewire och det har kanske din "DCR-HC17E" och då borde iMovie se den.

OM du har riktig otur så stöds inte din kamera... men försök innan du försöker få den utbytt. OBS, din kamera finns inte med på Apples lista över kompatibla kameror... kan nog inte skyllas på Apple ifall du inte hade kollat upp detta:

http://www.apple.com/macosx/upgrade/camcorders.html

URL till Stuffit: http://www.stuffit.com/mac/expander/updates.html

Senast redigerat 2006-02-05 17:09

Tack så mycket för svar! Bara en sak, hur kopplar jag in kameran till datorn? Manualen förvirrar mig bara. Ska jag testa med första bästa sladd som följde med?

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-05 17:29

Du bör ha fått med en kabel till kameran som passar i Firewire-kontakten på din dator.
Kolla manualen till din nya Mac, där ser du var kontakten sitter.

Ok! Tack för svar, ska genast (snart) kolla up det. Ännu en fråga nu då.. Jag har lyckats komma till steg.. ja jag har fixat allt. Men när jag installerar det hittar jag inte programmet ifråga.

Kortis bara, jag köpte en liknande kamera för inte så länge sedan och de brukar inte skicka med någon firewiresladd utan bara usb. Jag köpte en sladd, jackade in kameran och datorn och allt funkade, utan installation av något program. Det funkar i n t e med usb-sladden utan du måste skaffa dig en firewire (om du nu inte fick med en sådan). Lycka till!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-05 19:54

Skit i programmet som följde med - det brukar vara skrot som följer med kameror. Kör med iMovie som redan finns i din dator iMovie är perfekt för nybörjare...ja, genialt för nybörjare.
Det finns en del DV-kameror som bara har USB - det är ett PC-otyg och jag hoppas att din kamera har FW. Isåfall - som sagts ovan - köper du en FW-kabel. Koppla denna mellan kamera och dator och - tjo - allt går som på räls

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-05 20:05

Precis, det som följer med kameran är bara dynga. Man kommer långt med iMovie, som mjg skriver, men som akerstrom skriver är det inte säkert att de skickade med en FW-sladd med kameran, utan bara nån värdelös USB-sladd. Förr fick man med en sån FW-sladd när man köpte en ny Mac, men inte nu tydligen. Men en hyfsat välsorterad fotohandlare borde ha en sån. Eller Macoteket eller liknande.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 20:32
Ursprungligen av Konrad:

Förr fick man med en sån FW-sladd när man köpte en ny Mac, men inte nu tydligen. Men en hyfsat välsorterad fotohandlare borde ha en sån. Eller Macoteket eller liknande.

...eller de flesta PC-butiker eller Clas Olsson.

Aah, okej, tack! Jag fick bara med en USB-sladd. Ska fixa en FireWire-sladd snarast möjligt dock! Jag kan bara bocka och buga för alla svar!

1
Bevaka tråden