Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket PCI-kort för extra HD?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 13:50

Så var en iMac 20" CoreDuo beställd. Det gör att min gamla G4/400Mhz ska få bli fil-, Ftp- och mediaserver i källaren.

Hur får jag enklast för att få den att köra diskar över 120Gb?
Detta är mina funderingar...

Alt 1. Köper ett USB2-kort och kopplar in min befintliga Lacie 250GB externa disk.
+ väldigt billigt
+ externa diskar värmer inget i datorlådan
- hård processorbelastning ?

Alt 2. Köper ett ATA-133 eller SATA kort och sätter in disken internt.
+ Snabbare än ovanstående
+ möjlighet till (mjukvaru) RAID
- dyrt!

Om alt 2 gör att kopieringar till och från datorn (Ethernet 100Mbit) går snabbare än alt 1 så kan det vara värt det. Kan det vara så?

Om jag kopplar in en till disk till USB2-kortet. Sjunker hastigheten då, eller har de egna "kanaler"?

Blir det enklare eller krångligare med rättigheter på en extern disk?

/Jonas

Eller så använder du en av de inbyggda FireWire-portarna till att ansluta ett externt kabinett med valfri hårddisk i.
+ Minst lika snabbt som USB2.
+ Billigt.
+ Externa diskar värmer inget i datorlådan.
+ Ingen processorbelastning.

http://www.inet.se/Datortillbehor/Kabinett---Natdelar/HD-kabinett-3-5---IDE-till-USB-2-0-FireWire/4902152

Den här köpte jag för några månader sen och den har funkat fint. Ingen ljuddämpning och ganska avlång gör att den kanske inte passar så bra på ett skrivbord, men nere i en källare så är det ju ingen som bryr sig... Jag har en 160GB i den och det har inte varit några som helst problem tillsammans med min QS.

1
Bevaka tråden