Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn går igång när jag tänder min lampa

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

…som rubriken säger, min PowerMac G4 Quicksilver går igång när en står i vila när jag tänder min lampa, det är ingen kraftfull lampa, 11W ligger den på.
Det har inte varit såhär förrän igår när min dator bara stannade rakt av när jag lyssnade på webradio.
Hela datorn bara stannade, det gick inte ens att röra muspekaren, i loggen står det:

Feb 3 22:01:21 localhost ntpd[350]: time set 0.710537 s
Feb 3 22:01:21 localhost ntpd[350]: synchronisation lost
Feb 3 22:02:04 localhost /Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/firefox-bin: *** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***

Hur kan detta ha påverkat datorn på detta sätt?

När jag startade om datorn med den lilla hemska knappen så var jag tvungen att zappa PRAMet för att den skulle hitta startskivor.

Kan det vara så att i.o.m zappningen så ställde processorn in sig på att sättas igång när den känner av frekvensen från nätaggregatet till min bordlampa eftersom den var igång under zappen?

  • Medlem
  • 2006-02-04 19:45

Har du datorn kopplad till jordat uttag?

Det blir en liten strömspik, kan räcka för att starta datorn.
Sätt ett spänningsskydd på vägguttaget där du har datorn ansluten.

Nej, våra rum i lägenheten har inga jordade uttag förutom i badrummet och köket. De tycker väl att det räcker med jordfelsbrytare och proppar(hur bra nu det hjälper för kortslutningar i vanliga rum..)
Kör dessvärre med en grendosa som är gjort för jordat uttag i mitt ickejordade.
Påverkar detta mycket?

Okej Poca, fattar nu. Tackar, trodde det bara blev strömspikar av saker som drar mycket ström.

Men någon som kan förklara varför det blev så just efter krashen och inte innan att den reagerar?
Har hänt 2 gånger nu idag.

Spiken kan gå åt båda håll, dra ner spänningen också, antar att du har en lågenergilampa som en trafo matar.

Det är inte bra att datorn är ansluten till ojordat uttag, varken för din egen del eller datorns

Ursprungligen av Pocahontas:

Spiken kan gå åt båda håll, dra ner spänningen också, antar att du har en lågenergilampa som en trafo matar.

Javoll, tror den kör 240V till 12V.
Den är ifs rätt ny, men när det kommer till kvalité så räcker det väl med att jag säger IKEA..
Blir det bättre om jag kopplar in datorn i separat uttag å tro?(dvs uttaget under)

Nu fattar jag, när man kör med en transformator så stöter den ibland tillbaka strömmen eftersom den ska ge ut lägre strömstyrka, medan en dammsugare drar på åtta helvete med ström vilket gör att den suger upp andras ström. Tack

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-02-05 00:28
Ursprungligen av apple4ever:

Feb 3 22:01:21 localhost ntpd[350]: time set 0.710537 s
Feb 3 22:01:21 localhost ntpd[350]: synchronisation lost
Feb 3 22:02:04 localhost /Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/firefox-bin: *** Warning: ATSUSetFontFallbacks has been deprecated. Use ATSUFontFallbacks objects instead. ***

Dessa "felmeddelande" är väldigt harmlösa. De två första gäller synkningen av din dators klocka mot en server på internet (går vi ett protokoll som heter NTP - Network Time Protocol).
Sista raden är från Firefox som tydligen använder en gammal funktion som är på väg att tas bort. Dem har alltså inte att göra med att datorn låste sig.

Okej, kom prcis på att jag i samma veva precis höll på att skuva upp volymen på mina hörlurar, men det kan väl inte påverka, det är ju så lite ström vi snackar om här nu?

  • Medlem
  • 2006-02-05 13:38

I värsta fall kan det vara tecken på att nätdelen håller på att ta sina sista andetag....men testa att nollställa pram, tryck även på cudachippet om det behövs......

Ja Korsriddaren, kan mycket väl vara så. Det är ju fortfarande orginalet från 2001, såna saker håller ju inte för evigt.
Har iaf gått i tankarna den sista månaden att sälja datorn, tror ni man för 4500:- för följande?

1GHz GigaDesign uppgradering /2MB L3 Cache
768MB RAM
60GB Hårddisk
GeForce 2MX 32MB med VGA och ADC
CD-RW orginal
Modem
Utbytt 120mm fläkt, medföljer en FanMate2 för att justera hastigheten
Samt att alla kontakter funkar som de ska

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-05 14:11

"Datorn går igång när jag tänder min lampa"
Jag har lite av ett omvänt problem. Min fru går igång endast om jag släcker lampan.

Ursprungligen av Snooze:

Min fru går igång endast om jag släcker lampan.

Va synd för dig... kanske behöver du en riktig makeover så att hon tål att se dig

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2006-02-05 17:15
Ursprungligen av Olle@mac:

Va synd för dig... kanske behöver du en riktig makeover så att hon tål att se dig

Ja, kan det ha att göra med den Windowsflagga jag tatuerat över hela mitt bröst? :eek:

1
Bevaka tråden