Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa Macbook i usa?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Men vän till mig som bor i usa kommer på besök v.15 i sverige och tänkte höra med henne om hon kunde köpa med sig en macbook till mig där ifrån eftersom de är ~5000kr billigare där men nu undrar jag, eftersom de kommer vara AM tangentbord på datorn så undrar jag vad de kan kosta o byta ut de mot ett svenskt?

Jag vet inte.

Men en lösning borde ju vara att hon beställer en MacBook Pro i USA men ber Apple Store att det ska vara ett svenskt tangentbord redan från början. Jag tror att hon måste ringa till Apple Store i så fall men jag ser inget hinder mot det.

Jag tänker själv köpa en macbook när jag åker dit, med us tgb. Tänkte inte byta till svenskt då jag tror man förbrukar förtjänsten på det, det är väl ändå bara en tangent som saknas, eller? Om det går att få dem med svenskt tgb vore det förstås bättre, hojta till om det funkar så ska jag också beställa det.

Ursprungligen av akerstrom:

det är väl ändå bara en tangent som saknas, eller?

en? tre är det väll ändå, å,ä,ö

Ursprungligen av Baltazar:

en? tre är det väll ändå, å,ä,ö

Nej, det är faktiskt en tangent färre på de amerikanska tangentborden än på de svenska (ISO). De amerikanska tangentborden har 77 tangenter. ISO har 78 tangenter.

Vad det sen står tryckt på tangenten har inget att göra med vad som dyker upp på skärmen då man trycker på den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-18 17:34
Ursprungligen av akerstrom:

Om det går att få dem med svenskt tgb vore det förstås bättre, hojta till om det funkar så ska jag också beställa det.

Jag borde få en MBP inom någon vecka med svenskt (dvs ISO/sv) tangentbord. Jag byter gärna det mot ett US-tangentbord. Någon i Stockholm som vill byta, eller vill göra sig av med ett överblivet?

Samma MacBook Pro som säljs i USA som den som säljs i Sverige kommer troligen att tillverkas på samma fabriker. Vi i Sverige kan beställa med amerikanskt tangentbord. Så om man uttryckligen ber Apple Store kan de säkert se till att en MacBook Pro med svenskt tangentbord skickas till USA.

Det är ju inga problem att använda AM tangentbord heller. Gör det på min powerbook.

Jo de är sant men en dator med svenskt tangentbord har bättre andrahands värde i sverige än vad en med AM tangentbord har!

Ursprungligen av ztaafen:

Det är ju inga problem att använda AM tangentbord heller. Gör det på min powerbook.

Ursprungligen av JonasEk1:

Jo de är sant men en dator med svenskt tangentbord har bättre andrahands värde i sverige än vad en med AM tangentbord har!

Och? Vem tänker SÄLJA den???

Jag planerar inte sälja den, men en vacker dag är den passé och då säljer jag den eller om jag skulle bli i behov av pengar.

Ursprungligen av akerstrom:

Och? Vem tänker SÄLJA den???

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-02-04 23:14

Klart man tänker på andrahandsvärdet. Men eftersom den blir 5000:- billigare så bör det vara värt den lilla minskningen på begagnat-marknaden

Tack för svaren! blir till att ringa applestore och köpa med sv. tangentbord

Jag kom att tänka på en sak angående en annan tråd. Tänk på att Apple i USA ger 90 dagars garanti. I Sverige får du ett års garanti plus det svenska konsumentskyddet i ryggen. Det kan vara värt de extra kronorna om olyckan skulle vara framme.

Redigering: De har tydligen längre garanti i USA numera. Men fortfarande står du där utan konsumentskyddet.

Senast redigerat 2006-03-03 21:21
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-09 19:25

Hoppas du räknat in momsen på de där 5000kr extra billigt.
För man sätter inte ut pris med moms i USA medan man gör det i Sverige.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-09 21:05

Precis skall du ta in den lagligt d.v.s inte smuggla så tillkommer svensk moms och tullavgift på 4%.

Men en laptop i hanbagaget är ju normalt (kasta embalaget, skicka manualer och dyl med post):D

Ursprungligen av Fred!:

Precis skall du ta in den lagligt d.v.s inte smuggla så tillkommer svensk moms och tullavgift på 4%.

Men en laptop i hanbagaget är ju normalt (kasta embalaget, skicka manualer och dyl med post):D

Nu är det visserligen inte helt skumt att man har med sig manualen. Kartongen hade kanske dragit lite misstankar till sig men inte manualer.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2006-02-11 20:06

Tullavgift på elektronik finns inte om jag förstått rätt... rätta mig om jag har fel.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-11 21:29

Om man för något över EU:s skattegräns måste man beta om det överstiger ett visst värde (som inte är så högt). Om den sen kallas tull, moms eller något annat spelar inte så stor roll för den enskilde. Om det är från USA, någon av öarna utanför England, Ryssland eller Åland spelar inte heller någon roll.

Det är förresten värt att förtydliga det Sidde säger. Om man köper en MacBook i USA betalar men inte det pris som står på Apple Stor, man betalar det priset + moms. Hur hög momsen är beror på i vilken delstat man handlar. När man sen tar den till Europa måste man betala ännu mer, om man inte smuglar då naturligtvis. Fri rörlighet av varor är inte världsomspännande, tack EU för att vi har det i vårt lilla hörn.

Dels måste man betala moms i USA, så kallad VAT. Den kan variera lite från delstat till delstat, men räkna med kanske 12%. Sen tillkommer svensk moms vid import, men jag tror inte det är många % av de som köper laptop utomlands som betalar något extra i tull när de tar hem sin nya dator, sen kan man ju tycka vad man vill om det.

Om det dessutom är en amerikansk vän som tar med sig "sin" dator till Sverige, ska han/hon ju rimligtvis inte behöva betala moms för datorn vart hon nu än åker. Kan ju bli en dyr affär för alla affärsresande, betala moms för sin dator varje gång man kommer till ett nytt land

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-15 09:59

Njae, momsen i de Förenta staterna är ensiffriga procentsatser. Läs länken nedan, första kolumnen. http://www.taxadmin.org/fta/rate/sales.html I USA stötte jag nog aldrig på begreppet VAT, utan istället sales tax.

Däremot kan det vara värt att beakta det svenska konsumentskyddet. Se det som en lightvariant av AppleCare efter garantin - den är ju också värd några tusenlappar.

Value added tax och sales tax. Kollade mitt Applestore kvitto från New York från i våras.. då var skatten 8.25%..

Tidigade var det ju möjligt att få tillbaka dessa pengar när man reste ut ur landet men den möjligheten finns inte längre, i varje fall inte i NY. De slutade med det 2001 tror jag....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-17 08:57

Tax

Det går att ansöka om att få tillbaka momsen, men det kostar ca 1000 kr för en jurist som sköter det. Om du har företag i Sverige, så kan du inte dra av dessa 8% du betalar i deras moms om du inte kan få tillbaka dom.. Vad blir priset om du tar datorn i sverige minus moms mot USA priset med deras moms? Skit i moms när du för in det, för det är ju självklart alla medborgares plikt att alltid i alla lägen undkomma staternas skatter!!! Som vi alla vet så hjälper skatter inte de fattiga utan endast de rika.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2006-02-17 09:13

I vissa stater i USA är det inte någon skatt (moms/VAT?) alls när man beställer online. Har en polare i Texas och han köper det mesta online eftersom allt blir så mycket billigare...

- I USA betalar man inte sales tax (vi kallar det för moms) om produkten levereras från en annan stat. Där är det nämligen inte landet USA som sätter skatterna utan varje stat har sina egna skatter. En person i Kalifornien betalar sales tax på det han köper inom staten men om man beställer från ett företag utanför staten blir det ingen sales tax.

- På AppleStore är det inte någon sales tax såvida man inte bor i staten där produkterna levereras från.

- Det är ingen tull på import av datorprodukter från USA.

- Moms 25% bör du betala vid gränsen om du kommer ihåg att säga till tulltjänstemännen.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-17 21:13
Ursprungligen av Björnström:

- På AppleStore är det inte någon sales tax såvida man inte bor i staten där produkterna levereras från.

Stämmer detta verkligen? Är det inte så att om företaget du köper från har en filial i samma stat som du bor i så får du betala sales tax? Dvs om man ska köpa skattefritt mellan staterna så ska man köpa av en mindre affär som inte har någon affär i staten man bor i. Jag har i alla fall fått betala sales tax från Apple store när jag beställde till Texas, och Apple ligger som bekant i Kalifornien...

Tangentbordet kostar 950kr exkl moms från Kullander & Kullander - kollade nyss.

Går det att köpa ett svensk tangentbord på kullander& kullander, är det säkert ?

  • Oregistrerad
  • 2006-09-06 10:57

Hur blev det, kunde du få med svenskt tangentbord från andra sidan pölen?

1
Bevaka tråden