Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac Core Duo 20" har grafikfel - Vänta med köp!

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-04 21:01

Om det inte redan har rapporterats (sökte men hittade inget) är det viktigt att känna till om ganska allvarliga problem med iMac CD 20" som dykt upp. De som köpt datorn med ATI X1600 256 MB upptäckt konstiga fel främst i Front Row men även i Finder.
Hardmac
Apples forum
Videobevis

Det gäller inte alla med 256 MB-kortet, frågan är hur många som har drabbats och hur allvarligt det är. Jag hoppas verkligen att Apple inte har gjort bort sig igen. Förra gången jag köpte en iMac (G5, rev.A) var det första jag gjorde att lämna in den för service. Det tog nästan en månad innan jag fick tillbaka den.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2006-02-05 00:26

Det var ju.. åt.. Fan. Jag har beställt med 256 MB i RAM på grafikkortet.. Vadskajaggöra?!

Vad är det med Apple? De har inte lanserat en enda iMac G5 revision utan att det är några allvarliga fel på den, och nu även Intel Core Duo.
När ska Apple göra något ordentligt ???
Man blir bara så j*vla trött på Apple ständiga kvalité problem på alla produkter.
( PowerMac G5: Hade olika fel ), iMac G5, ( PowerBook G4 : Hade olika fel ) och nu även Intel iMacen.

Vad hjälper Os X om hårdvaran är trasig!

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 03:36
Ursprungligen av Hunter78:

Vad är det med Apple? De har inte lanserat en enda iMac G5 revision utan att det är några allvarliga fel på den, och nu även Intel Core Duo.
När ska Apple göra något ordentligt ???
Man blir bara så j*vla trött på Apple ständiga kvalité problem på alla produkter.
( PowerMac G5: Hade olika fel ), iMac G5, ( PowerBook G4 : Hade olika fel ) och nu även Intel iMacen.

Vad hjälper Os X om hårdvaran är trasig!

Hej hunter, var har du varit?

OT: Hoppas MacBook:arna klarar sig.
Sen får man väl hoppas på att det är mjukvaran som det är fel i, men det verkar inte så.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-05 03:18

Känns lite krast som att man får leva med "fel" idag på produkter.

Senaste året har jag bytt ut:

1st Dell skärm
1st Harman Kardon Reciver
1st LaCie Disk

Alla rel. stora, kända fabrikat, alla hårdvarufel.

Tråkigt när det sker ett företag vars produkter ska vara "bra"

Att alla produkt serier har en viss felmarginal är ganska så klart!
Det som jag reagerar över är Apple gap och skrik om hur de håller en mycket hög kvalité i förhållande till andra tillverkare.
Jag hade kanske inte reagerat om det var Dell med dator för 3000 - 5000 kr, men datorer som ändå kostar upp mot 18000 kr förväntar jag mig lite större kontroll och tester innan man lanserar produkten till allmänheten.
Det som är det slående att det är att samtliga revisioner av iMacarna har dragits med allvarliga fel. Att fel uppstår är en sak, men i så pass stor omfång och samtidigt samtliga revisioner av iMacen, gör att det är väldigt oroväckande.

Sedan ser det ut som Apple har allmänt haft stora problem med kvalité sedan powermacen MDD. Jag menar samtliga produkter som Apple har lanserat har haft stora och väldigt omfattande problem. iPoden är väl den enda produkt som jag inte har hört några större problem med, förutom batteri strul. Ett problem med iPod var tillgången på iPoden om man nu ser vill se det som ett problem.

Ursprungligen av Hunter78:

Att alla produkt serier har en viss felmarginal är ganska så klart!
Det som jag reagerar över är Apple gap och skrik om hur de håller en mycket hög kvalité i förhållande till andra tillverkare.
Jag hade kanske inte reagerat om det var Dell med dator för 3000 - 5000 kr, men datorer som ändå kostar upp mot 18000 kr förväntar jag mig lite större kontroll och tester innan man lanserar produkten till allmänheten.
Det som är det slående att det är att samtliga revisioner av iMacarna har dragits med allvarliga fel. Att fel uppstår är en sak, men i så pass stor omfång och samtidigt samtliga revisioner av iMacen, gör att det är väldigt oroväckande.

Sedan ser det ut som Apple har allmänt haft stora problem med kvalité sedan powermacen MDD. Jag menar samtliga produkter som Apple har lanserat har haft stora och väldigt omfattande problem.

Apple har hög kvalitet på sina datorer, men självklart så blir det ändå fel ibland. Oftast beroende på underleverantörers felande kvalitetskontroll. Tycker själv knappast att Apple gapar och skriker om att deras hårdvarukvalitet är så mycket bättre än andra tillverkares, har du något exempel?

Apropå Dell så har de datorer som kostar uppemot och över 100.000.- så du ska väl ställa samma krav på dom som på Apple, eller? Sen kommer du tydliigen inte ihåg Performa serien som kom långt innan Powermac MDD....

Kanske är det ett mjukvaru-problem. Läs mer här; http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=350251&tstart=0

En bra sammanfattning finns på http://www.consumermachine.com/.

Jag hoppas också att det är ett mjukvaruproblem. Det rapporteras om två versionsnummer av OS X, och att de flesta eller alla har version 8G1171. Men samtidigt vill Apple ha tillbaka alla drabbade maskiner, vilket tyder på ett hårdvarufel. Eller så vet de inte själva och samlar in maskinerna för undersöka saken.

  • Medlem
  • Söderköping
  • 2006-02-05 13:16

Tänk på att det är de som fått felet som hörs mest, tror knappast detta fel är så vanligt som det låter här.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 13:26

Nej, man får hoppas det iaf!

Men om man nu skulle köpa en sån här burk, kan man lite på Apple löser de fel som uppstår? Jag läste på en sida att nån Apple-snubbe sagt att det var mjukvarufel och att det skulle fixas i en kommande uppdatering...

Inga maskiner i Europa med detta felet.
Något som är bra med att vara längre ner i leverans hierarkin. USA hinner hitta felen.

Ursprungligen av Mats Börjesson:

Inga maskiner i Europa med detta felet.
Något som är bra med att vara längre ner i leverans hierarkin. USA hinner hitta felen.

Ta en titt var folk kommer ifrån på Apples diskussionsforum, har sett både England, Holland och Italien. Men hittills verkar alla drabbade iallafall ha version 8G1171.

Ursprungligen av Kristian B:

Ta en titt var folk kommer ifrån på Apples diskussionsforum, har sett både England, Holland och Italien. Men hittills verkar alla drabbade iallafall ha version 8G1171.

Okej.
Tur att USA då nästan har alla maskiner.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-05 17:10

Mjukvarufel ändå?

Ursprungligen av rschmidiger:

It is a software problem!

You have to reinstall the system from the OSX DVD's with Build 8G1165. To get this build you have to request it from Apple.

A german user has done the reinstallation sucessfully with the reordered install DVD's (Build 8G1165).

http://www.macuser.de/forum/showthread.php?t=147167

After this, he had no longer the problem.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-02-05 16:27

Sånt här är anledningen att jag aldrig köper rev. A-produkter.

Det låter mycket bra om det är sant:

"ENDE GUT, ALLES GUT!

Hallo,

heute sind meine Replacement-DVDs gekommen (s.o., meine 2. Install-DVD war bei der Lieferung des iMacs nicht lesbar). Trotz des wegen des vermeindlichen Grafikkartenproblems veranlassten iMac-Replacements, habe ich mal - quasi aus Interesse - eine Neuinstallation mit diesen neuen DVDs durchgeführt. Und siehe da: Kein Problem mit Frontrow mehr. Ist schon sehr merkwürdig, aber egal, Hauptsache der iMac läuft. Letztendlich hatte der Apple-Support Recht mit der Annahme, es handle sich um ein Softwareproblem. Ich wünsche allen ein schönes Wochenende."

Hans OS-X installationsskivor fungerade inte så han fick nya från Apple, och efter ominstallationen av systemet försvann problemen med grafiken.

rev a är djävulens påfund. Jag är så nöjd så med min mac g5 20" rev B så jag väntar ett par år till innan jag byter upp mig. Vad ska man ha sin intel burk till eg? Adobes produkter finns ju tex. inte.. måste ju vara en hel uppsjö med programvara som man tar förgiven idag som inte kommer finnas på länge.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-07 22:44
Ursprungligen av mayweather:

rev a är djävulens påfund. Jag är så nöjd så med min mac g5 20" rev B så jag väntar ett par år till innan jag byter upp mig. Vad ska man ha sin intel burk till eg? Adobes produkter finns ju tex. inte.. måste ju vara en hel uppsjö med programvara som man tar förgiven idag som inte kommer finnas på länge.

Fast detta kan väl knappast räknas som rev. A? Jag menar; det är ju inte en helt ny dator, bara ny processor. Eller har jag fel?

Ursprungligen av fredHo:

Fast detta kan väl knappast räknas som rev. A? Jag menar; det är ju inte en helt ny dator, bara ny processor. Eller har jag fel?

Det här räknas som rev. A. Tycker jag.

Man kanske skulle köpa en iMac G5 nu när de är billigare innan de tar slut. Synd bara att jag inte har råd att impulsköpa datorer.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-07 23:30
Ursprungligen av cable_guy6:

Man kanske skulle köpa en iMac G5 nu när de är billigare innan de tar slut. Synd bara att jag inte har råd att impulsköpa datorer.

Jag såg precis att bara 20 tumsmodellen är "riktigt" billigare än Intel iMac, 17" kostar bara någon hundralapp mindre. Undrar varför...

På tal om hur mycket iMac väsnas:

Ursprungligen av Kristian B:

Själv byter jag från iMac G5 1,6 17" till Core Duo 20". Har haft iMacen i drygt ett år men även det känns som en kort tid innan ett byte. Har blivit knäpp av de högljudda fläktarna, bytt dom fyra gånger och stört mig på värmeutvecklingen...

Låter då en 20" ännu mer än din G5 17"? Jag funderar fortfarande mellan 17 & 20 tums G5 iMac... Generellt är jag mycket imponerad av min PB 15 som spinner som en katt, nästan helt tyst. Vill inte så gärna ha en högtsusande iMac framför mig hela kvällarna...

Har ni andra samma problem med iMacar som låter mycket?

Ursprungligen av homesick:

Låter då en 20" ännu mer än din G5 17"? Jag funderar fortfarande mellan 17 & 20 tums G5 iMac... Generellt är jag mycket imponerad av min PB 15 som spinner som en katt, nästan helt tyst. Vill inte så gärna ha en högtsusande iMac framför mig hela kvällarna...

iMac G5 finns i tre revisioner, plus Intel. Min är den allra första, ökänd för sina fläktar (CPU-fläkten är den skyldiga). Efter fyra fläktbyten/midplanes blev den acceptabel, men låter fortfarande lite väl mycket vid hög belastning. De nyare iMacarna ska vara mycket tysta, rev. C och särskilt Intel. Sen har folk hävdat att 20"-modellerna tack vare storleken har bättre kylning och låter mindre.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2006-02-08 20:29
Ursprungligen av Kristian B:

iMac G5 finns i tre revisioner, plus Intel. Min är den allra första, ökänd för sina fläktar (CPU-fläkten är den skyldiga). Efter fyra fläktbyten/midplanes blev den acceptabel, men låter fortfarande lite väl mycket vid hög belastning. De nyare iMacarna ska vara mycket tysta, rev. C och särskilt Intel. Sen har folk hävdat att 20"-modellerna tack vare storleken har bättre kylning och låter mindre.

Tack, det lutar mot en 20-tummare här...

jag har haft: iMac 20" 1.8 ghz, iMac 2.0 Ghz, iMac 2.1 ghz - sålde den precis och beställde dualcore 20" iMac. Jag har inte haft något problem med mina första tre...den tredje var dock aningen tystare än de första. Annars finemangdatorer. Fyra imacs på 1 år + ja - jag börjar bli trött på att uppdatera....men klart man vill ha frontrow och isight i datorn etc...och klart jag vill sitta på senaste cpu'n för det är trots allt så att allt som kommer "from now on"...är intel-optimerat och dualcore 65nm 2 ghz är nog bättre om 2 år än 2.1 Ghz G5?

Ursprungligen av el gringo:

Fyra imacs på 1 år + ja - jag börjar bli trött på att uppdatera....men klart man vill ha frontrow och isight i datorn etc...och klart jag vill sitta på senaste cpu'n för det är trots allt så att allt som kommer "from now on"...är intel-optimerat och dualcore 65nm 2 ghz är nog bättre om 2 år än 2.1 Ghz G5?

Fast om 2 år så är väl du inne på din 12:e iMac...

nej - nu är det stopp.

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast om 2 år så är väl du inne på din 12:e iMac...

Ursprungligen av el gringo:

jag har haft: iMac 20" 1.8 ghz, iMac 2.0 Ghz, iMac 2.1 ghz - sålde den precis och beställde dualcore 20" iMac. Jag har inte haft något problem med mina första tre...den tredje var dock aningen tystare än de första. Annars finemangdatorer. Fyra imacs på 1 år + ja - jag börjar bli trött på att uppdatera....men klart man vill ha frontrow och isight i datorn etc...och klart jag vill sitta på senaste cpu'n för det är trots allt så att allt som kommer "from now on"...är intel-optimerat och dualcore 65nm 2 ghz är nog bättre om 2 år än 2.1 Ghz G5?

Med alla pengar som du lagt ut skulle du kunnat köpa en Powermac från början... Själv byter jag från iMac G5 1,6 17" till Core Duo 20". Har haft iMacen i drygt ett år men även det känns som en kort tid innan ett byte. Har blivit knäpp av de högljudda fläktarna, bytt dom fyra gånger och stört mig på värmeutvecklingen. Bestämde mig tidigt för att min nästa dator ska vara totalt ljudlös. Men nu blir det en Core Duo ändå, man fäster sig lätt vid en iMac.

jag har faktiskt inte lagt ut så mycket - jag köper via mecenat och har i genomsnitt sålt efter 3 månader - så köpt 20" iMac för cirka 16000 och sålde för 14 500 - och i bytet får inbyggd kamera, front-row, ny processor, moderkort, grafikkort, minnen etc

Ursprungligen av Kristian B:

Med alla pengar som du lagt ut skulle du kunnat köpa en Powermac från början... Själv byter jag från iMac G5 1,6 17" till Core Duo 20". Har haft iMacen i drygt ett år men även det känns som en kort tid innan ett byte. Har blivit knäpp av de högljudda fläktarna, bytt dom fyra gånger och stört mig på värmeutvecklingen. Bestämde mig tidigt för att min nästa dator ska vara totalt ljudlös. Men nu blir det en Core Duo ändå, man fäster sig lätt vid en iMac.

Bevaka tråden