Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minneskonfiguration till ny iMac + pres

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2006-02-04 18:00

Tjenamoss

Först och främst, jag har kört pc i 15 år.. allt från dos till xp, och även testat på lite linux os os/2 (ja faktiskt ). innan det körde jag amiga när jag la vantarna på en dator för första gången i mitt liv.. jag tänker inte heller ljuga om att jag har hatat mac under hela denna tid, då jag tyckt gränssnittet är helt sinnessjukt i sin logik

men sen hände ju något när osx kom.. till och med jag tyckte att "detta ser ju jävligt shysst ut jämfört med det gamla tråkiga xp".. och ännu lite senare hände DET. apple släppte sina första datorer med intel-processor... Jag kände mig genast mer hemma..

detta har ju då resulterat i att jag i torsdags var i min lokala apple-butik och ställde mig i kö för en ny intel iMac. Det fanns en tid när jag gillade att kladda med allt jag kunde kladda med, men den tiden är över nu, nu vill jag starta datorn, och sen ska den fungera felfritt. Jag orkar inte sitta och pilla med inställningar, jag ockar inte söka på internet tills mina ögon blöder, bara för att jag ska uppdatera en drivrutin som inte funkar helt plötsligt.. Jag har alltså bestämt mig för en mac, och då mer precist en iMac. Jag är ganska övertygad om att jag kommer bli nöjd.

Hur som helst, eftersom jag måste vänta på datorn, så tänkte jag ta tiden till att fundera ut hur jag ska göra med extra minne. 512mb känns uteslutet. Så nu är frågan, ska jag sätta i en 1gb eller en 512a till? I slutändan vill jag ju gärna ha 2gb totalt, men det blir lite svettigt att lösa ut på samma gång som datorn. Detta är hur jag har tänkt:

* Sätter jag i 2x512mb kan jag utnyttja dual channel till fullo. Men det blir också pengar i sjön om jag ska ersätta sen med 2x1gb.

* Sätter jag i 1x512 + 1x1gb, kan jag utnyttja dual channel överhuvudtaget då? Jag är nämligen osäker på om den kan hantera dual channel upp till halva 1gb'aren isf? I detta läget får jag ju hyffsat med minne, men även här en modul över om jag ska uppdatera senare igen.

* Om jag sätter i 1x1gb endast, då kan jag inte utnyttja dual channel, men jag har heller inga pengar att förlora om jag sätter i en modul till vid senare tillfälle.

Det känns som det står mellan de två sista alternativen. Det som avgör är nog lite hur dual channel hanteras. Om det inte funkar med alternativ två, då kör jag hellre med 1gb från början och köper mer sen. Men om den kan hantera det upp till halva 1gb-modulen, då kanske det är värt de pengarna ändå som jag förlorar på 512an om jag byter den sen mot en 1gb.

Några idéer? Jag föredrar fakta här över kvalificerade gissningar (inte för att låta som ett svin, men det rör sig om lite pengar ändå. )

Tack,
Kenny

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 19:05

Såvitt jag vet måste det vara likadana minnen i bägge minnesplatserna för att dual channel skall funka. D.v.s 512+1024 ger inte dual channel-fördelarna. Jag är dock inte säker på om det spelar nån roll att minnena är av olika fabrikat när de i övrigt är av samma storlek och typ.

2x512 tycker jag är en återvändsgränd. Vill du ha mer än 1 GB måste du byta ut en (eller båda).

1x1GB ger dig möjlighet att uppgradera enkelt och då få dual channel-effekt (om du får tag på rätt minnestyp när det är dags...) Då får du en snabbare dator 2 ggr: när du köper den, och när du uppgraderar den.

Jag funderar själv på en iMac och har ungefär samma dilemma. Antingen 512+1GB och vara nöjd med det eller 1x1GB och uppgradera senare (eller kanske direkt från nån annan än Apple).

  • Medlem
  • 2006-02-04 19:13

personligen kommer jag inte köpa direkt av apple, dom ska ju förfan ha samma summa som för en halv dator nästan för sina minnsuppgraderingar.. plus att man inte kan få 1,5gb därifrån direkt tror jag.. jag kommer köpa av kullander i malmö.. så jag har nog hyffsade möjligheter att få det som jag vill

men där ligger ju lite i det du säger, fast det löser ju inte mitt problem.. för det är ungefär så jag har tänkt.. jag tror knappast att dual channel behöver identiska minnen på så vis att dom måste köpas exakt samdigit.. däremot så måste nog alla data på dom vara exakt samma.. så frågan är ju om dom kommer lagerhålla identiska minnen under längre tid.. om det hade varit pc så hade det ju varit kört, eftersom det kommer nya minnen varje vecka känns det som.. men eftersom imacen lär hänga med ett tag så BÖR det ju gå att få fram lika minnen som det man har..

sen är ju frågan.. kommer jag bli nöjd med en gig minne, eller kommer jag behöva åka och köpa mer nästa vecka.. jag har hört att osx kräver en gig för att flyta på.. men om jag sen ska dra igång logic också, eller cs-paketet i framtiden.. då kanske den halva gigen skulle göra skillnad om jag hade den också..

det är lite svårt beslut.. å andra sidan lär det gå att sälja av en 512 sen.. jag kan tänka mig att många hemma användare köper med original 512 och sen nöjer sig med en uppgradering till 1gb..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 23:05

Det stämmer man kan inte få 1,5 GB från Applestore, det hade jag inte noterat.
Att få 1x1GB kostar idag 1060:- extra, en extra 512 MB kostar lika mycket, men då är det fullt sen. Jag hade tänkt antingen 1x1GB från fabrik + möjlighet til ytterligare 1 GB senare, eller standardutförandet med 512 MB och komplettera själv med ytterligare 1 GB från billigare butik än Applestore.

1 GB bara för OS X är väl lite överdrivet, 512 MB funkar väl? Har du minneshungriga program blir det såklart en annan femma.

Men sen är frågan hur känslig Macen är för olika minnesfabrikat. DDR2 PC2-5300-minnen kostar från 1000 till 2000:- / GB beroende på tillverkare. Applestores minnespriser verkar vara i nivå med att köpa Crucial-minnen.

  • Medlem
  • 2006-02-05 01:00

jag vet inte så mycket om vilka minnen som macen sväljer fkatiskt.. jag vet dock att det kan uppstå problem där, men att samsung annars ska funka..

grejjen i mitt fall är ju att jag i princip köper en imac i basutförande för samma pris som apple store, men att kullander sedan sätter i minnet, till sina specifika priset. det visade sig bli några hundra billigare.. en imac med 2x512mb minne skulle hamna på 14600:- trots allt ett par tre hundra billigare än applestore om jag inte minns fel. dessutom ger det mig som sagt möjlighet att få 1,5gb eftersom minnes-isättningen sköts fristående från standard mac så att säga.

men frågan är ändå inte ifall det är bättre att köra på 1x1gb och se hur det känns, och sedan bränna i en gig till när ekonomin tillåter.. jag inbillar mig att dualchannel-stödet kan göra sig ganska väl tillkänna när man har två lika moduler nämlinge.. så förhoppningsvis är det ju som du säger, att datorn känns extra fräsch när kombinationen mer minne + dual channel sätts i verket.

sen får jag ju personligen tänka på att jag kör en fem år gammal pc nu med en gig minne.. jag BÖR ju klara mig bra med en gig minne i iMacen också, eftersom jag inte tänkt ändra mitt egentliga arbetsflöde bara för att jag skaffar en mac.. (sysslar i huvudsak med musikinspelning).. därför misstänker jag att den extra 512an kankse mest är pengar till ingen direkt nytta i framtiden..

  • Medlem
  • Lund
  • 2006-02-09 08:34

Kanske en dum fråga men vad innebär dual channel??? Och varför måste man ha två likadana minnen för att det ska fungera?
Vilka minnen är bra och vilka är dåliga? Ska själv köpa en imac intel med 1x1 gb minne, butiken sa att det var Kingston med garanti vilket man tydligen inte får från appel.

Mvh, nikita

  • Medlem
  • 2006-02-09 15:24

ska jag vara helt ärlig så vet jag inte exakt hur tekniken fungerar.. men i praktiken så kan datorn läsa av dubbelt så mycket minne på samma klockcykel, om jag inte blivit missinformerad. dvs, det går "dubbelt så fort".. men för att den ska kunna göra det så måste den ha två likadana minnen.. men som sagt, någon annan får nog förklara det mer ingående..

Det vore intressant att se en praktisk jämförelse hur stor skillnad det gör att köra dual channel "på riktigt". Märker man någon skillnad som användare?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-09 16:24

Här är en artikel som beskriver hur det funkar uatn att bli alltför teknisk:
http://www.devhardware.com/c/a/Memory/Dual-Channel/

Citat:

The boost in computer performance can be seen with dual channel memory. While the results aren’t breath taking, they do offer improvement for nothing.

Problemet är att 2x512 MB kan kännas som för lite (och ingen bra uppgraderingsväg), och 2x1GB kan bli för dyrt. Själv skall jag nog satsa på 1x1GB, så kan jag stoppa i en till om ett halvår (hoppas jag får tag på rätt typ). Vi det laget har jag vant mig vid datorn och då är det dags för en liten prestandaökning.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-02-15 12:20
Ursprungligen av oskard:

Här är en artikel som beskriver hur det funkar uatn att bli alltför teknisk:
http://www.devhardware.com/c/a/Memory/Dual-Channel/

Verkar som att man tjänar 10% eller så. Ungefär samma som i min gamla 7600.
Det kanske skulle gå snabbare men det var inget jag märkte i vanligt arbete.
7600 hade ju många minnesplatser (8?), så efter ett tag tröttnade jag på att försöka matcha minnena, utan tryckte i vad jag kunde hitta. 16-32-64 MB i en salig blandning.
Utan att ha testat så skulle jag hellre köra 1.5 GB än 2*512 dual channel.
2 GB vore naturligtvis trevligt men då blir det nog 1 GB från Apple och den sista 1 GB från någon annan trevlig firma.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2006-02-12 22:11

Det sitter väl 512 i från början? Dvs, köper du en dator som finns i lager hos en ÅF får du ju 512 MB med från början, och köper du 1GB till är det ingen idé att ta bort 512:an eftersom du ändå inte får dual-channel. Tvivlar på att butiken vill köpa tillbaka en standardmonterad 512:a.

Men beställer du från AppleStore eller butik med 1*1GB får du ju det men då blir det ju Apple-pris på minnet samtidigt som du får vänta extra på datorn.

Så 1GB + 512MB från start vore kanske något. Och när/om du byter 512:an till 1GB får du ju både mer minne och dual-channel, en trevlig hastighetsuppgradering.

Själv sitter jag med en iMac G5 rev. C med en minnesplats, så jag lider inte av detta problem...

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-21 19:53

Var köper man billigast nya minnen till Intel iMacarna?

  • Medlem
  • 2006-02-22 10:07

billigaste jag sett är på macoteket.. har dock inte letat särskilt ingående..

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-22 22:39

Irriterande att MacWorlds barometer inte har minnen längre...

Är det detta minnet som gäller, från Macoteket: http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=623604&product_id=808218 ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 08:23

Nej, det verkar vara för G5.

Härär minne för iMac (intel) & MacBook Pro:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46325&product_id=863182

1096:- för 1 GB i skrivande stund.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-23 16:29
Ursprungligen av oskard:

Nej, det verkar vara för G5.

Härär minne för iMac (intel) & MacBook Pro:
http://www.macoteket.se/product_list.jsp?group_id=46325&product_id=863182

1096:- för 1 GB i skrivande stund.

inWarehouse har detta: http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e1018273&ReferId=3
924:- ex. moms, 76 i lager. Det framgår inte om det är en 200-pins-komponent. Finns det mer krav på ett MacBook minne, typ höjd?

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2006-02-23 10:01

Det stämmer. Jag fick mail från Macoteket efter förfrågan så nu är den beställd

1
Bevaka tråden