Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

autokomplettering i ssh/sftp?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ale
  • 2006-02-04 04:51

Lyckades sätta upp en server med Ubuntu.
Lyckades även ansluta med "ssh user@ip.se" och "sftp user@ip.se".
I Terminalen brukar man ju kunna skriva en bokstav och sen trycka tabb så autokompletterar den filnamnet, men detta funkar inte när jag gör ssh/sftp mot servern. Väldigt jobbigt eftersom många filnamn är väldigt långa.

Ny på sånt här, men går detta att fixa på något sätt?

Tack på förhand

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-04 08:41

Det beror på vilket skal du anväder på servern. Då du ssh:ar in får du det skal som ditt anvädar- konto normalt har på den dator du ansluter till.
Vilket skal anväder du på ubuntu-servern?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2006-02-04 10:04

Det är inte ssh som gör autokomplettering utan det skal som du kör på fjärrdatorn. ssh etablerar bara en krypterad förbindelse med fjärrdatorn. Det olyckliga är att alla tror att det är Terminalen som man kör - den är bara ditt öga mot skalet.

sftp är däremot (klient)programprogrammet (i en klient-server-lösning) som kan tillhandahålla autokomplettering. Nu säger du inte vilken specifik klient som du kör utan bara vilket protokoll som du använder dig av.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-02-04 14:56
Ursprungligen av frazze:

Nu säger du inte vilken specifik klient som du kör utan bara vilket protokoll som du använder dig av.

Ursprungligen av sfalc:

Vilket skal anväder du på ubuntu-servern?

Det är en vanlig desktop-installation av Ubuntu än så länge.
Vet inte riktigt vilket svar ni söker, men det är väl antagligen Gnome, X11 eller X

Tack på förhand

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 15:54
Ursprungligen av j0ppe:

Lyckades sätta upp en server med Ubuntu.
Lyckades även ansluta med "ssh user@ip.se" och "sftp user@ip.se".
I Terminalen brukar man ju kunna skriva en bokstav och sen trycka tabb så autokompletterar den filnamnet, men detta funkar inte när jag gör ssh/sftp mot servern. Väldigt jobbigt eftersom många filnamn är väldigt långa.

Ny på sånt här, men går detta att fixa på något sätt?

Tack på förhand

Om du har csh som default-skal sitter autokompletteringen på ctrl-D.

/Kalle

Nej, prova skriv echo $SHELL i terminalen så borde du få reda på vilket skal du använder. bash brukar väl vara standard i de flesta linux distar (tror jag).

Det som gör att du får autokomplettering är ett program som heter gettext som du kan hitta på http://www.gnu.org/software/gettext/ . Förslagsvis installerar du det med pakethanteraren som Ubuntu har.

  • Medlem
  • Ale
  • 2006-02-04 17:55
Ursprungligen av pertoyra:

Nej, prova skriv echo $SHELL i terminalen så borde du få reda på vilket skal du använder. bash brukar väl vara standard i de flesta linux distar (tror jag).

Det som gör att du får autokomplettering är ett program som heter gettext som du kan hitta på http://www.gnu.org/software/gettext/ . Förslagsvis installerar du det med pakethanteraren som Ubuntu har.

Jepp bash var det. (samma som jag har på min mac tror jag)
gettext-base var redan installerat men jag installerade gettext också och startade om datorn (vet inte om det var nödvändigt).
Vet iof inte hur man öppnar filer i ssh, men om en fil heter filnamn.jpg och jag bara skriver fil och sen trycker tabb händer ingenting.
i sftp får jag massa mellanrum om jag skriver "get fil" när jag trycker tabb typ som i ms word.

om jag är på linuxdatorn, går in i terminalen och skriver fil följt av en tabb autokompletterar den till filnamn.jpg. Det är så jag vill ha.

1
Bevaka tråden