Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Beslutsångest, ska byta min iMac mot Powerbook

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-01-21 10:15

Hej!

Jag behöver en bärbar för att kunna tömma kameran och ibland kanske att skicka bilder över wlan/rött kort i sidan. Jag har en iMac 20" 2ghz med 1gb minne (rev B) köpt för några månader sedan som jag funderar på att byta mot en PowerBook men jag blir tveksam till vad som är ett rimligt byte och vilken PowerBook jag ska försöka få tag på.

Fördelen med en 12"-are är ju förstås bärbarheten samt att jag kan få en lite nyare dator i utbyte. En 15" är förstås lättare att jobba på vad gäller bilder och har pcmcia-plats men samtidigt får jag nog räkna med en långsammare dator i utbyte. Har hört att en fotograf med 12":are har en extern rött-kort-läsare.

Vad skulle ni satsa på? Vad är ett rimligt byte ekonomiskt sett? Vore tacksam för lite uppslag och tankar.

mvh

Johnnie

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 13:33

Hej,

Skulle bara säga att jag köpte en mycket fin begagnade PB 15" 1.33 Mhz, 768 minne i tisdags. Jag är mycket nöjd med det, fick original kartong, skivor, manual, sladdar, Crumpler väska. PB:n är som ny, allt fungerar. Den enda ägaren har tagit väl hand om PB:n. 1.33 Mhz räckar väl för mig med tanke på att min stationär machine är en 450 Mhz Cube. Jag ska använda PB:n till film, konvertering av film till iPod video, photo, musik etc.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-02-03 17:55

Hm.. vad skumt! Samtidigt som jag satt och klämde på en PB 15", 1,33ghz med 768 mb minne och alla orginaltillbehör och en väska damp det ner ett mail om ditt svar i den här tråden. Jag hann inte svara eftersom jag och den andre killen höll på att fixa med datorerna inför bytet men det var ett märkligt sammanträffande. Jag tror att jag kommer att bli nöjd. Får jag fråga hur mycket du gav för din? (Maila gärna på johnnie snabela dunberg.net om du inte vill skriva här i forumet.)

//Johnnie

Av alla PowerBooks så är 15" deffinitivt den bästa (enligt min mening så klart). Den är alldeles lagom stor, har inga värmeproblem och är alldeles . . . underbar. Jag rekommenderar dock en snabbare håddisk och 1GB minne eller mer. Jag kör 2GB och tycker det är superbra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-02-03 20:42

Hej Stefan!

Spelar hårddiskens hastighet verkligen någon roll? Jag funderar på att byta för att 60gb är lite i minsta laget. Jag har sett att det finns upp till 160gb på Macoteket. Men gör hårddisken datorn märkbart snabbare? Den jag tittar på är på 5400 rpm.

Vad gäller minnet har jag faktiskt funderat på att maxa det men jag är lite osäker på vad det skulle kosta. Runt 3500-4000:- för 2x1ghz? (Tar gärna emot tips på billigt minne av bra kvalitet.) För min del tror jag minnet begränsar mer än processorn.

Jag funderade en del på 12":aren men eftersom jag ändå ska ha datorn i ryggsäck tycker jag inte vikten spelar så stor roll att det motiverar en 12":are. Bättre med en mer lättarbetad dator då.

//Johnnie

Ursprungligen av dunberg:

Hej Stefan!

Spelar hårddiskens hastighet verkligen någon roll? Jag funderar på att byta för att 60gb är lite i minsta laget. Jag har sett att det finns upp till 160gb på Macoteket. Men gör hårddisken datorn märkbart snabbare? Den jag tittar på är på 5400 rpm.

Vad gäller minnet har jag faktiskt funderat på att maxa det men jag är lite osäker på vad det skulle kosta. Runt 3500-4000:- för 2x1ghz? (Tar gärna emot tips på billigt minne av bra kvalitet.) För min del tror jag minnet begränsar mer än processorn.

Jag funderade en del på 12":aren men eftersom jag ändå ska ha datorn i ryggsäck tycker jag inte vikten spelar så stor roll att det motiverar en 12":are. Bättre med en mer lättarbetad dator då.

//Johnnie

12" har jag DÅLIG erfarenhet av. Den låter som en hårtork vid arbete. Hårddisken spelar absolut roll. Men en 5400 är bra mycket bättre än en 4200. Om du vill ha bästa möjliga prestanda, men inte bryr dig sååå mycket om hur mycket datorn låter så är en 7200 att rekommendera.
Jag köpte 2x1GB minne på PC City i Västerås. PTY var märket och funkar utmärkt.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-02-05 14:15

Ok. Tur att jag inte valde en 12"-are då kanske. Vad fick du betala för minnet?

Ursprungligen av dunberg:

Ok. Tur att jag inte valde en 12"-are då kanske. Vad fick du betala för minnet?

Det var runt 1400 styck har jag för mig.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 13:51

Som sagt PB:n är som ny inga repor, Airport extreme inbyggt, 1.33 Mhz, 768 MB, orginal 10.3.7 skiva plus Tiger CD, Crumplerväska, orig. dokumentation, kartong, en ägare, verkligen välskött. Han har bara använt ett musikprogram på datorn - 11.000:-. Ett "normal pris" inte billigt eller dyrt. Den blir inte särskilt värmt som man har hört at 1.67Mhz 15-tummare kan blir och inga problem med skärmen eller logikkortet. Jag är mycket nöjd med den.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2006-03-17 09:01

Efter en tids användande är jag väldigt nöjd med PB:en. Jag har inte uppdaterat den ännu men tycker oftast att 256+512 funkar för det mesta och med iView kan man ju ha bilderna på externa hårddiskar och ändå ha bra koll. Den enda nackdeleln är att den blir otroligt varm efter en längre tids intensiv användning.

1
Bevaka tråden