Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minne i ATI-kort till iMac Intel?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad ska jag välja när jag ska köpa iMac Intel?

128- eller 256MB ATI Radeon X1600 i min nya iMac?

Och vad spelar det för roll? Kommer det spela roll om man kommer att kunna spela PC-spel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-18 07:40

Jag tog 256MB. Ökar givetvis prestandan för tunga spel, men också i lägen då man har kanske en extern skärm och många fönster.
För andra grafiktunga program som Aperture t.ex. är det inte dumt att ha mycket VRAM.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-01-18 08:46

Jag tror inte du kan spela pc spel på en Intel mac windows funkar ej i den. Köp en pc om du skall spela.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-30 23:05

Du kommer ju kunna köra windows vista och med visst krångel ska windows xp fungera.
Om du får igång det eller om tillverkarna får för sig att börja porta fler spel, så ja, då spelar 256mb rätt stor roll, speciellt på ett så pass snabbt grafikkort.

Du kan ju testa om du känner någon med pc-burk, Battlefield 2 är t ex ingen rolig upplevelse på 128mb grafik om man är lite kräsen.

För 800 spänn extra är det väl inte så mycket att fundera på. Jag skulle lätt ta 256MB.

Ta 256mb. För 800kr är det rena rean. Om inte annat så ökar det andrahandsvärdet och du slipper ångra dig efteråt. Jag hade tagit det utan att blinka.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-02-02 22:35

Om jag inte har fel kan du med mer VRAM bl.a. ha högre upplösning i spel utan att prestandan försämras. Om du tänker att ha samma upplösning i spel som skärmen till iMac 20" (1680 x 1050) är det nog en bra idé. Du kan också få bättre prestanda när du spelar med högre kvalité. Då finns det plats för texturerna att laddas in i grafikminnet. Du kan också lättare driva en större extern skärm i högre upplösning om du har mer VRAM. Rätta mig gärna om jag har fel!

Finns det inga tredjepartsminnen man kan plugga in på gfx-kortet ännu? Eller finns det ingen slot på kortet för minne? 800:- för 128MB minne är ju ändå ganska dyrt jämfört vad andra minnen kostar, och förmodligen är det väl något standardformat på minnet.

Ursprungligen av Tony Englund:

Finns det inga tredjepartsminnen man kan plugga in på gfx-kortet ännu? Eller finns det ingen slot på kortet för minne? 800:- för 128MB minne är ju ändå ganska dyrt jämfört vad andra minnen kostar, och förmodligen är det väl något standardformat på minnet.

Ehh...hur tänker du då? Minnen på grafikkort har väl egentligen aldrig varit uppgraderingsbara. Första iMacen undantagen men då snackar vi inte direkt samma slags grafikkort (grafikkrets) som idag. Minnet på grafikkortet spelar ju en central roll i prestandan. Hur många grafikkkort till AGP eller PCI-express kan du nämna som är uppgraderingsbara vad det gäller minnet? Nämn 1 så är jag nöjd.

För mig är 800kr rena rean. Det handlar om mer än själva prestandan. Det handlar om känslan att vara nöjd med att ha köpt det "bästa" man kan för sina pengar. Om man efteråt skulle råka ut för att ett systemkrav är 256mb isf 128mb är nog 800kr en piss Siljan.

Här kan du se att grafikkort, minne och allt annat sitter på samma platta som alla andra kretsar.

Vill du kunna uppgradera grafikkortet senare så bör du nog köpa en Power Mac.

Jo, att allt sitter på samma moderkort (hum, heter det morderkort på mac-språk?) är ju rimligt, men det borde kunna finnas en slot även för grafikminne. Det syns ju inget sådant på bilderna, men tror du att de har helt olika moderkort/iMac för 128mb och 265mb grafik? Det låter lite osannolikt väl?

Att döma av de bilderna så löds minneskretsarna på kortet. Ungefär som man har olika mängd minne i en iPod nano (se bild 6-7 här).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-03 13:00

På min gamla iMac Rev A (sept 1998) kunde man uppgradera från 2 till 6 MB VRAM genom att stoppa i mer minne i en slot. Det var grejer det!

1
Bevaka tråden