Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

processor i kommande ibooken?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 17:34

Någon som läst/sett/hört nåt rykte om vilken processor som kommer sitta i kommande ibooken. Dual Core el. Single? Känns väl lite tveksamt att de stoppar i en Dual i ibooken eller?
Funderar nämligen på om man vågar slå till på "Pro'n"...

har jag förstått rätt så är även en single core en hel del snabbare än en g4:a, så det är nog inte omöjligt att det blir en sån. Borde inte den dra mindre batteri då?

Det finns två alternativ från intel som jag ser möjliga. Bägge är Intels nya "Yonah".
Antingen en Core Duo low voltage 1,5 Ghz (dubbelkärning), eller en Core Singel 1,66 Ghz (enkelkärnig). Det som talar för den dubbelkärniga är att den är en väldigt strömsnål processor. Dessa ska inte jämföras emot Pentium M då de bygger på 65 nm teknik och har en snabbare systembus.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Det finns två alternativ från intel som jag ser möjliga. Bägge är Intels nya "Yonah".
Antingen en Core Duo low voltage 1,5 Ghz (dubbelkärning), eller en Core Singel 1,66 Ghz (enkelkärnig). Det som talar för den dubbelkärniga är att den är en väldigt strömsnål processor. Dessa ska inte jämföras emot Pentium M då de bygger på 65 nm teknik och har en snabbare systembus.

Det som talar mot den dubbelkärniga L2300 är att den är $40 dyrare i kvantiteter om 1000 än T2300 1.67 GHz varianten, och bara $9 billigare än T2500.

Jag tror Apple har ett dilemma här, för Core Solo är bara $32 billigare än Duon. Vill de ha ned MacBook under 13000, så får de allt ta bort mycket. Måhända får MacBook vänta till Merom?

/Adrian

samtidigt så skulle ju en 1,5 Ghz dual core vara jäkligt nära macbook pros billigare modell i prestanda, så frågan är om det verkligen blir dual core i nya ibooken. den som lever får se

Ursprungligen av Baltazar:

samtidigt så skulle ju en 1,5 Ghz dual core vara jäkligt nära macbook pros billigare modell i prestanda, så frågan är om det verkligen blir dual core i nya ibooken. den som lever får se

Det har inte hindrat Apple förut, tvärtom har de ofta släppt konsumentmaskiner med samma processor som instegsmodellen på Pro-sidan. Ifall den nu släpps framåt april-maj skulle det förmodligen bara dröja ett par månader innan det är dags att ge macbook pro en "speed bump", så jag tycker inte det känns så orealistiskt. Kanske lite optimistiskt, menvadtusan...

Eller så kommer den med den gamla Pentium M kanske?
Den är trots allt en hel del snabbare än G4an.

tror inte apple sätetr in pentium M, när yonah finns

Man ska aldrig säga aldrig, Pentium M är fortfarande en bra och ganska strömsnål processor.
Fast det är klart det vore fint om de kunde få in dual-core och ändå hålla priset nere.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Man ska aldrig säga aldrig, Pentium M är fortfarande en bra och ganska strömsnål processor.
Fast det är klart det vore fint om de kunde få in dual-core och ändå hålla priset nere.

visserligen, men då tror jag att vi hade fått se en ny ibook i samband med macbook pro´s lansering. jag personligen finner det rätt osannoligt att apple sätter in en "gammal" processor. i och med all uppståndelse och uppmärksamhet som de fått i och med intel bytet skulle det inte heller vara bra för dem PR-mässigt. det faktum att yonah solo core inte kommit ännu ser ja som en bra förklaring till att vi ännu inte sett nån ny ibook.

Ursprungligen av Baltazar:

det faktum att yonah solo core inte kommit ännu ser ja som en bra förklaring till att vi ännu inte sett nån ny ibook.

Precis. Om de planerade att sätta Pentium M i den, så skulle den nog redan finnas på marknaden.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-02-03 16:43

Pentium M låter som man ska ta och vårda sin G3 iBook (ppc750FX@800) ömt då min erfarenhet av Pentium M i Dell X300 är mycket sövande och ger skavsår på tummarna av all tumrullning. Gäller både i Linux och Windows

  • Medlem
  • 2006-02-08 15:04
Ursprungligen av Erik_J:

Pentium M låter som man ska ta och vårda sin G3 iBook (ppc750FX@800) ömt då min erfarenhet av Pentium M i Dell X300 är mycket sövande och ger skavsår på tummarna av all tumrullning. Gäller både i Linux och Windows

Que?

Min laptop är en 2Ghz Pentium M med 1Gb ram, rockar på bra i prestanda.

/hpe

But it has been trapped inside a PC

njaa., yonah komemr ju inte gå längre än till 2,1 Ghz, så nån stor speedbump lär vi ju inte se. möjligen att merom kommer in i macbook pro, men det årterstår o se. ibook och PB har väll aldrig haft samma processor under samma tid. alltså när en ny ibook lanserats, men en lika snabb processor som en PB så har en ny PB med snabbare procesor lanserats. även om de inte varit mycket snabbare. ryktena säger ju oxå att nya ibooken ska komma i slutet av mars, vilket stämmer väldigt bra överens med lanseringen av solo core, men det kan ju bara vara en tillfällighet

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-02-10 12:25

Ja lååångsam var det rätta ordet det enda som gick snabbt på den var fläkten.

1
Bevaka tråden