Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kärnor och sådant

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 22:54

Jag kan börja med att säga att jag är helt lost när det gäller processorer. Någon som vill förklara detta med de dubbla kärnorna? Jag antar att en 2.0 GHz dubbelkärning processor (Core Duo) inte motsvarar en 2.0 GHz Pentium 4 processor? Att det skulle vara 2 st 2.0 GHz-processorer verkar ju också skumt, så någon som vill förklara? Eller har den 2 st 1.0 GHz-processorer? Som HyperThreading-teknologin fast med riktiga processorer (om jag har fattat detta med HT korrekt). Jag sitter just nu på en (tråkig pc) 3.2 GHz HT Intel Pentium 4-propp... Hur snabb är en 1.67 Intel Core Duo (den sämre MacBook Pro-variantens propp) i jämförelse?

MVH Calle

Det är två processorkärnor på samma chip.

Det vill säga att en processor ser ut så här lite förenklat: [ [1,67GHz] + [1,67GHz] ]

Core Duo ska inte heller jämföras med Pentuim 4 eftersom det är två ganska olika arkitekturer.

Utförligare info: Wikipedia om Dual Core.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 23:13

Aha okej... skulle en Dual Core 1.67 GHz kunna jämföras med en 3.4 GHz Singel Core? (antagligen inte, hrmmm.. dont get it )

Kan vi iallafall enas om att det är stor skillnad på en 1.67 GHz Pentium 4 och en 1.67 GHz Dual Core då?

Ursprungligen av coste:

Aha okej... skulle en Dual Core 1.67 GHz kunna jämföras med en 3.4 GHz Singel Core? (antagligen inte, hrmmm.. dont get it )

Typ, men tänk på att när man räknar reell prestanda så är det ju inte bara processorn som jobbar i datorn och att vissa beräkningsuppgifter inte går att dela upp två processorer eller två kärnor.

Ursprungligen av coste:

Kan vi iallafall enas om att det är stor skillnad på en 1.67 GHz Pentium 4 och en 1.67 GHz Dual Core då?

Det kan vi göra.

Ett tips är att läsa AnandTechs test. Där finns det gott om siffror och jämförelser mellan hur en respektive två kärnor arbetar t.ex. på sidan 11.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 01:23
Ursprungligen av coste:

Aha okej... skulle en Dual Core 1.67 GHz kunna jämföras med en 3.4 GHz Singel Core? (antagligen inte, hrmmm.. dont get it )

Kan vi iallafall enas om att det är stor skillnad på en 1.67 GHz Pentium 4 och en 1.67 GHz Dual Core då?

Jag menade förståss Core Duo och Core Solo (?) i detta inlägg... Dual Core är väl det som PowerMacarna har? Jaja hoppas du förstod rätt iaf, och skrev utifrån Core Duo!

Ursprungligen av coste:

Jag menade förståss Core Duo och Core Solo (?) i detta inlägg... Dual Core är väl det som PowerMacarna har? Jaja hoppas du förstod rätt iaf, och skrev utifrån Core Duo!

Ja, PowerMac har också Dual Core, samma som Core Duo chippen. Dual Core är när det sitter två kärnor på ett chip, som sitter på en sockel. Datorer med två processorer har oftast en kärna på varje sockel, men PM Quadron har två Dual Core processorer, så den har två socklar med två kärnor på varje.

Fördelen med att ha processorerna på olika socklar är att de får mer minnesbandbredd per kärna, medan de drar mindre ström och blir billigare med Dual Core (per kärna), samtidigt som de två kärnorna måste dela på minnesbandbredden.

Generellt sett kan du multiplicera en Pentium M-baserad processors klockfrekvens med ca 1.5 för att få fram motsvarande prestanda hos en Pentium 4. Detta stämmer dock inte på allt. Appliceras också bara då antalet kärnor är detsamma hos båda processorerna.

/Adrian

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 00:15

Tack! Nu är jag lite mer med på vad det handlar om iaf

1
Bevaka tråden