Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Prestandaförluster med Rosetta

Tråden skapades och har fått 49 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att det behövs en tråd för att utröna hur mycket långsammare nuvarande OSX-program blir när man kör via Rosetta... ja dvs. program som kan fortsätta att fungera och där man blir tvungen att vänta på när dom blivit universella binärer för att nå optimal fart. Så OM du som skaffat en mac med Intellprocessor har sådant att rapportera så kan du skriva detta här. Säkert är vi många som funderar över när tidpunkten är den rätta då vi ska köpa nästa mac.

Föreslår att vi skriver att program *XYZ* blev X procent långsammare med Rosetta samt att program *XXX* inte fungerar alls. OM det finns länkar till annat matnyttigt som avgör ifall man borde vänta så borde även dessa få plats.

Olle

Vad jag har hört så ska det vara ungefär som att köra det på en G4:a, kanske lite snabbare.

Vilken G4:a de sen menar är ju en annan historia...

Ursprungligen av Olle@mac:

JFöreslår att vi skriver att program *XYZ* blev X procent långsammare med Rosetta

Långsammare jämfört med vad? Om jag har en 400Mhz G4 och tar steget till en mac med Intel kanske det blir betydligt snabbare under Rosetta. Om jag däremot har en dual 2,0Ghz G5 blir det istället kanske väldigt mycket långsammare. Så godtyckliga uppskattingar i procent känns väldigt ointressant tycker jag. Särskilt som alla verkar ha sin egen uppfattning om vad som är slött. Jobbar jag dagligen i PS är 10 sekunder/bild kanske en katastrof medans en hemanvändare inte ens märker nåt.

Med undantag av jättarna (MS, Adobe m fl) kommer övergången till Universal gå toksnabbt. Det är ju bara att kolla på tempot nu efter några veckor. Till i sommar kommer de flesta relevanta program vara Universal. Så varför ens oroa sig över farten idag? Status idag är inte status om nån månad. Våga hänga på utvecklingen istället.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2006-01-28 13:05
Ursprungligen av Rickard A:

Långsammare jämfört med vad? Om jag har en 400Mhz G4 och tar steget till en mac med Intel kanske det blir betydligt snabbare under Rosetta. Om jag däremot har en dual 2,0Ghz G5 blir det istället kanske väldigt mycket långsammare. Så godtyckliga uppskattingar i procent känns väldigt ointressant tycker jag. Särskilt som alla verkar ha sin egen uppfattning om vad som är slött. Jobbar jag dagligen i PS är 10 sekunder/bild kanske en katastrof medans en hemanvändare inte ens märker nåt.

Med undantag av jättarna (MS, Adobe m fl) kommer övergången till Universal gå toksnabbt. Det är ju bara att kolla på tempot nu efter några veckor. Till i sommar kommer de flesta relevanta program vara Universal. Så varför ens oroa sig över farten idag? Status idag är inte status om nån månad. Våga hänga på utvecklingen istället.

Jo, men alla kanske inte har råd att köpa dom nya "universal" bums.

Ursprungligen av mjg:

Jo, men alla kanske inte har råd att köpa dom nya "universal" bums.

Nej verkligen inte. Men att skriva att ett program är x gånger/procent långsammare/snabbare under Rosetta känns ju rätt ointressant om man ändå inte kan relatera till vad det jämförs med. För det är så det kommer bli.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-28 18:51
Ursprungligen av Rickard A:

Nej verkligen inte. Men att skriva att ett program är x gånger/procent långsammare/snabbare under Rosetta känns ju rätt ointressant om man ändå inte kan relatera till vad det jämförs med. För det är så det kommer bli.

Då är det väl bara att också berätta vad det är de jämför med då?

Herregud, snacka om att uppfinna problem som inte finns...

Ursprungligen av Jogin:

Herregud, snacka om att uppfinna problem som inte finns...

Ack så sant Jogin,

Dessvärre är det inte all förunnat att kunna komma med upplägg till en tråd som kan titta framåt, Det är lätt att i efterhand och med facit i hand kunna kritisera en utveckling men att lite fritt skärskåda var framtida brister kan ligga då man beträder ny mark typ som med Rosetta tarvar en hel del. För egen del är jag helt övertygad om att en majoritet mac-användare är osäkra på OM deras nuvarande program i dagsläget kan fungera ihop med Rosetta, dvs. hur ser de eventuella begränsningarna ut och är man villig att leva med detta även om det bara blir under en begränsad tid.

Det är klart att program som inte är anpassade för intel blir segare då de emuleras i rosetta. Något jag tror är dock att öven Rosetta utvecklas. För inte länge sen höll utvecklingsversionerna av OSX 10.4.3 en Rosetta i klass med G3-processorer, numera sägs de kunna jämföras med en G4, vad är det som säger att inte rosetta utvecklas så att även emulerade program blir snabbare än vad de är nu? Fler och fler programvaror kommer säkerligen även översättas till universal binarys, även om det kommer ta en tid. Om man köper Intel Mac nu får man räkna med att det inte kommer gå sådär supersnabbt att köra vanliga osx-program och man får nog även ta med i beräkningen att det kommer vara så en tid tills program börjar utvecklas för intel mac:arna. Den risken är i alla fall jag beredd att ta.
Det enda jag har att jämföra med är sega utvecklingsversioner av OSX på PC, vilket i vilket fall som helst inte är snabbare än en Intel Mac, så om jag switchar ser jag inte problem alls i Rosetta-emuleringen

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-29 08:54
Ursprungligen av hyppno:

Det är klart att program som inte är anpassade för intel blir segare då de emuleras i rosetta.

Dock har ju de nya Intel-baserade Mac:arna bättre prestanda, så det kan ju gå jämt ut, eller tillochmed gå lite snabbare (beroende på applikation). Att döma av de reaktioner/jämförelser jag har läst så är så fallet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-29 23:22

Jag håller med dig. Hur/om Rosetta fungerar med olika program kommer att vara högintressant det närmsta året. Att samla erfarenheter om detta i en tråd vore minst sagt praktiskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-01 16:38

Jag kan köra Photoshop CS2 under Rosetta och det är användbart, om än inte snabbt. Tror att Rosetta kommer vara en god temporär lösning för de flesta som absolut måste använda ett speciellt program som inte släppts i x86-version än.

Idag provade jag nya iMac och Rosetta fungerar riktigt bra. Jag kände absolut inga problem.

Dock, det går lite långsammare i beräkningstunga program. Office känns precis som vanligt men jag kan tänka mig att vissa verktyg i t ex Photoshop kan ta lite extra tid på sig.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 01:14

photoshop på en intel-imac jämf. med en 1år gammal g5-imac är som natt o dag.

dvs. intel-mac+rosetta+photoshop CS är som att försöka köra det på en powerbook g3 333mhz

extremt mycket badboll också vilket är trist...

Snoken, hur mycke minne har den dator som du såg detta på?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-03 14:01

512mb

Ursprungligen av Snoken:

512mb

Gissning: Rosetta borde väl också ta en del minne i anspråk eftersom dem måste vända allting bak och fram för att konvertera mellan big/little endian? Någon som testat med 1 GB eller mer, blir det lika slött då?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-04 10:22

Jag har en PowerBook 333mhz [bronze] med trasig skärm, någon som har en skärm över till den?

Ni som har fått era intelmacar, rapportera gärna om hur Rosetta känns, och hur mycket minne ni har i datorn.

Jag väntar på min Macbook som jag tänkte trycka in 1,5 gb minne i.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-10 00:33

testade photoshop cs2 med stora filer på en imc 2.0 core duo med 512 ddr. Ingen badboll faktiskt. Tyckte prestandan var godtycklig min pb 1.67 ghz sista revisionen med 1 gig minne. Använde mig mest av filter etc.

  • Medlem
  • 2006-02-10 10:26

jag har också testat köra lite granna på en 20" md 512meg ram.. upplevde inte heller det som särskilt slött, visst, där finns ju mer att önska, men jämfört med min pc jag kör på nu så var det inte alls långsammare.. tror det har att göra med vad man är van vid lixom.. för mig blir det inget problem alls att köra med rosetta tills universal verren kommer.. är ändå inte van vid snabbare..

att skala om bilder och sådär gick supersnabbt i mina ögon.. att däremot köra lite filter tog längre tid.. men inget som jag inte personligen kan leva med ett halvt år eller ett år.. i vilket fall somhelst tycker inte jag att prestandaförluster i rosetta under en begränsad tid är ett argument för att köpa gårdagens dator så att säga..

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-02-17 20:44

Är det någon som kört Indesign CS2 och Photoshop CS2 på intel Macv lite mera seriöst ?? Hur funkar det??

Anlednigen jag frågar är att jag har en sjuk G4 som jag inte vill lägga pengar på utan jag kommer att köpa en ny av någon sort. Skall jag då skynda mig och plocka upp en av de sista iMac G5:orna eller kan jag köpa en något mera framtisdssäker intel Mac ?? Tyvärr kommer inte Creative Suit i Universal utförande förrän om ca 1 år och jag använder programvarorna i jobbet.

Tacksam för goda råd.

Jag skulle råda dig att plocka upp en iMac G5, 20"-modellen är riktigt billig 15 795 kr. Just eftersom du behöver bra prestanda nu, inte om ett år lite drygt. Nästa version av Adobe CS kommer ju den fungera bra på en G5.

Enda kruxet är att du kanske upplever programmen lika snabba på en intel-Mac som i din gamla G4 så då vore det ingen egentlig förlust...

Skaffar du en intel-Mac så se till att ladda den full med RAM eftersom program som körs i Rosetta käkar allt mellan 50-400% mer minne än universalprogram.

Jag satt idag och redigerade en hel bunt med RAW-filer från min EOS300D. Jag måste säga att hela arbetsflödet var otroligt segt. Att öppna en mapp i Bridge och låta den göra vad som skall göras med thumbnail osv var nog det var var absolut trögast. Att sedan ställa exoonering osv och spara ut bilden som tiff gick väl skapligt. Jämfört med motsvarande pyssel på en hyffsad PC är Intelmacen betydligt segare, men jag har bara 512mb änsålänge och väntar på att ytterligare 1gb skall levereras till mig. Förmodligen kommer det göra viss skillnad..

  • Medlem
  • 2006-02-26 21:38

jag har samma problem.. det tar tid med adobe-program med rosetta.. men även att genererar tumnaglar och allt vad den gör med dom i lightroom tar en jäkla tid, även fast det är intelanpassat.. antagligen ligger mycket av problemet i just att jag också bara har en halv gig minne..

däremot så körde jag precis in firefox alpha release för intel.. (kallas deerpark).. kan ju säga att det är minst 10ggr snabbare i starten än firefox för powerpc.. så nu slutar jag nog med safari eftersom deerpark är lika snabbt..

  • Oregistrerad
  • 2006-02-27 15:52

http://forums.macnn.com/showthread.php?t=263394

det tog för en imac rev c 17" med 1 gig ram att göra det på ca 140 sek.

Imac Core duo 20" 512 ram 57 sek.

Testade det idag på applecenter malmö.

Senast redigerat 2006-02-27 16:11
  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-02-27 17:31

Om man följer Sombreros tråd så finns det en killle som anmärker på att hans MacBook Pro verkar ha blivit snabbare jämfört med tidigare med att köra Photoshop under Rosetta.

Med all sannolikhet så är Rosetta ingen rå interpretator utan den översätter PPC kod till Intel maskinkod första gången det körs och sparar resultatet. Det innebär att ju mer man kör ju mer av koden översätts och ju snabbare går det eftersom mindre och mindre av programkoden är oexekverad (oöversatt). Så här gjorde Digital (RIP) när man hade WinNT 4.0 på Alpha plattformen och nästan alla program var x86. Det var förvånandsvärt snabbt.

Någon som har tillräckligt med insikt för att avgöra om min gissning är rätt ??

Ursprungligen av gpd:

Med all sannolikhet så är Rosetta ingen rå interpretator utan den översätter PPC kod till Intel maskinkod första gången det körs och sparar resultatet. Det innebär att ju mer man kör ju mer av koden översätts och ju snabbare går det eftersom mindre och mindre av programkoden är oexekverad (oöversatt). Så här gjorde Digital (RIP) när man hade WinNT 4.0 på Alpha plattformen och nästan alla program var x86. Det var förvånandsvärt snabbt.

Någon som har tillräckligt med insikt för att avgöra om min gissning är rätt ??

Ja, din gissning är alldeles riktig. Rosetta är en modern emulator som i praktiken fungerar som en JIT-kompilator, och den översätter större sjok av maskinkod efter hand i stället för att direktöversätta varje instruktion. Hade det inte varit så hade det simplaste av program gått segt bortom all beskrivning, precis som emulatorerna brukade vara förr i tiden. Förmodligen gör den även omkompileringar och omstruktureringar av maskinkoden under gång, baserat på hur programmets exekveringsgång ser ut, för att få programmen att rulla så effektivt som möjligt.

Rosetta är för övrigt inte ens Apples egen teknologi... den heter egentligen QuickTransit och utvecklas av Transitive. Kolla här:

http://www.transitive.com/

  • Medlem
  • 2006-02-27 18:06

Testade precis på min 17" core duo med 512mb ram. Tog 64sekunder enligt osx egen klocka..
Skillnaden är inte så jättestor på 20 och 17"aren med andra ord.. med intel native lär det knappt märkas..

photoshop lär ju gå som smort native..

edit:
vad tvungen att testa på min pc också, 1,5ghz amd med en gig ram.. 190sekunder..
känns bra, då har man uppdaterat sig en bit iaf med imacen..
den är dock fem år gammal.. jämför man med en imac revc med 1,5gig ram så känns det som att intel var helt rätt steg för apple.. eller?

Senast redigerat 2006-02-27 18:25

Ah, det kanske förklarar varför jag tyckte gårdagens photoshoppande flöt bättre än söndagens. Trevligt!

Bevaka tråden