Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DÖD iBook?!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Paaaaniiiik!!!
Min iBook G4 är död!!!
Hade problem med att den fick svart skärm några ggr, men efter omstart så fungerade allt bra. Nu startar den inte längre. Verkar som om den tar laddning men man hör hur hårddisken pustar till för att sedan bli tyst.
Vad ska man göra? Någon som har något förslag, ska jag kontakta apple direkt?
/Alf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-02 21:40

Det finns uttag till extern skärm. Har du testat om det blir bild på extern skärm?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 21:56

Jag har en här som jag har fått, den gör likadant, d v s ingenting.
Jag har testat med att resetta PMU, men inget biter på den. Stendöd.
Tacksam för tips, eller för hugade spekulanter på reservdelar.
800 mHz, Airport 11 megabit, fint tangentbord och ytterhölje, Combodrive och frisk bildskärm.

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2006-02-02 22:18

Är inte helt säker på området, men det sägs att det kan krångla om man har felaktiga minnen i.
Har du uppgraderat minnet sedan du köpte den?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 22:27
Ursprungligen av HannesP:

Är inte helt säker på området, men det sägs att det kan krångla om man har felaktiga minnen i.
Har du uppgraderat minnet sedan du köpte den?

Om frågan är ställd till mig så vet jag inte. Jag fick den ju. Och hon som hade den innan sa att den ibland klagade över att klockan var felinställd och att den bara kunde vara igång en kort stund och sen la den av.
Sedan jag fick den har den varit knäpptyst, inte ett liv.

(Men jag fick ju en ny laddare med som bonus).

Jepp det har jag, har ett kingston minne i den. Kanske får testa att ta ut det då. Men det skumma är att det har funkat klockrent i ca 6 månader.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2006-02-02 22:28

Går den att starta i firewire-disk läge (hålla nere T vid starten tror jag)?
I så fall kanske man kan rädda informationen på disken i alla fall...

Nepp ingenting funkade. Tog ut minnet men samma prognos. Hårddisken pustar till lite men sen är det dödens tystnad. Samma sak med T nertryckt.
Det var mindre än ett år sedan jag köpte den på mecoteket, ska jag gå dit eller ringa Apple?

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 22:39
Ursprungligen av Alfons_sbg:

Nepp ingenting funkade. Tog ut minnet men samma prognos. Hårddisken pustar till lite men sen är det dödens tystnad. Samma sak med T nertryckt.
Det var mindre än ett år sedan jag köpte den på mecoteket, ska jag gå dit eller ringa Apple?

Garanti, serru!

Jepp, går ut 28/2 så det var bra tidpunkt. Får ringa och gnälla på personalen i macoteket i morgon.
Tack för all hjälp/Alf

Bättre att vara vänlig än att gnälla, det är ju inte deras fel

Låter ungefär som något som drabbade en iBook vi har här i hushållet, men den var tyvärr för gammal (en iBook G3 600 MHz) så jag dissikerade den och räddade hårddisken i alla fall.

Jag var ironisk. Jag lovar att vara snäll.
Nu bär det av till macoteket.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-02-03 11:32

Det låter som samma symptom som vi diskuterar i den här tråden. Rapportera gärna om felet och Macotekets förklaring till det i ovanstående tråd. Det kan möjligen hjälpa oss på fel sida av garantitiden.

Nu är iBooken lagad. Det var logikkortet som krånglade. Det lustiga var att reservdelen som de först beställde också var trasig. Man får väll hålla tummarna på att denna håller lite längre.

Det verkade inte vara någon förlängd garanti på just det kortet, inte vad personalen kände till i alla fall. Jag fick tre månaders garanti på reservdelen vilket är standard.

Lyckligt slut för min del...pepparpeppar/Alf

1
Bevaka tråden