Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Seeeeg iBook G4

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 15:22

Hej!
Har precis hemkommit från ett mycket trevligt halvår i Holland. Dock grusades vistelsen efter halva tiden av att min kära iBook började agera väääääääldigt långsamt.
Har ingen aning vad det beror på.
Köpte för ca 15-16 månader sedan. 512 RAM sitter i, det ska inte vara något problem den funkade ju felfritt i ett halvår. Något måste ha hänt, men vad?

Har kört cocktail med jämna mellanrum: hjälper inte.
Reparerat skivbehörigheter: hjälper inte.

Ngn sa att jag kunde prova formatera om. Känns som en stor apparat men kanske nödvändig. Vad måste jag isf spara, vilka mappar osv för att kunna behålla inställningar lösenord osv?

Symptomen på datorn är att den går i väntläge(badboll ist för muspekare) väldigt ofta eller altid vid byte mellan applikationer och ibland bara av sig själv. Beter sig i allmänhet bara fruktansvärt segt, tom ibland med bara 1-2 program igång.
Det känns fel.

Snälla snälla hjälp mig med tips!

Tack

MVH

Niicky

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 15:26

skulle spara "hem-mappen" & formatera om. då märker du ju om problemet finns kvar. se till så du har ett par GB ledigt på hårddisken också.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 05:11
Ursprungligen av DaPhox:

skulle spara "hem-mappen" & formatera om. då märker du ju om problemet finns kvar. se till så du har ett par GB ledigt på hårddisken också.

arkivera - installera eller verkligen helformatera om?

Jag tycker du ska öppna Aktivitetskontroll (som finns i Verktygsprogram) och kolla om det är något särskilt program som tar mycket processorkraft då badbollen dyker upp.

Sen är det också väldigt viktigt att filsystemet på hårddisken mår bra. Bäst för att kolla/fixa detta är enligt min mening DiskWarrior, men det kostar också en del pengar.

  • Medlem
  • 2006-02-03 03:02

Om det skulle vara så att du har många dokument och grejor direkt på skrivbordet istället för i avsedd mapp, kan detta också avsevärt sega ner datorn.

1
Bevaka tråden