Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

URL-variabler i PHP

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja.
Jag drog ned min PHP-sida för att köra lokalt, men till min fasa upptäckte jag att alla variabler jag deklarerar i URL:n inte fungerar längre.

www.minsida.se/index.php?id=2

Lösningen blev att skriva "$id=$_GET['id'];" men det blev osmidigt i längden eftersom jag har massvis av olika URL-variabler... hur gör jag för att deklarera alla samtidigt? Och borde jag inte kunna ställa in min apacheserver att fatta det såsom mitt webhotell gör?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-02-03 00:03

Det finns en PHP-inställning som gör att variabler automagiskt deklareras utifrån querystring-data, det verkar som att ditt webbhotell har den inställningen på. Dock är detta lite av en säkerhetsrisk och brukar _oftast_ vara avstängt.

Mer om inställningen här: http://se.php.net/manual/en/security.globals.php

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-03 00:21
Ursprungligen av Jogin:

Det finns en PHP-inställning som gör att variabler automagiskt deklareras utifrån querystring-data
...

OT: Jag vet inte om ordet var avsiktligt, men jag gillar det och ska fr.o.m. nu använda det.

Jag kan lova att det var högst avsiktligt, det används rätt flitigt i engelskan, se automagic

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-03 00:42
Ursprungligen av Adrian B:

Jag kan lova att det var högst avsiktligt, det används rätt flitigt i engelskan, se automagic

Se där! Dygnets första timma är ännu inte slut, och jag har redan lärt mig något nytt.

Härligt! Tack vare er leddes jag in på register_globals och Magic_quotes och lite googlesökning löste alla min problem.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-03 00:47

Wow! Tänk vad lite okunnighet (min) kan hjälpa ibland.

God natt vänner.

Nu vet jag inte om du har slagit på register_globals, det slogs av i PHP eftersom det var en allt för stor säkerhetsrisk.
För lite beroende på vad du gör kan du om register_globals är påslaget räkna ut vad URL variablerna gör och på så sätt komma in på skyddade sidor och liknande.
En liten tanke bara.

1
Bevaka tråden