Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Enklaste systemet för webuppdatering?????

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 17:29

Fick en fråga idag vilken system som är enklast att använda om man vill bygga en site
med databas kopplings som man lätt kan uppdatera. Detta skall användas av en webdesigner
och inte en programmera så kunskaper i programmering finns ej.

Några tips och råd? Mango, drupal eller något linkande???????????

mvh
marcus

Jag tycker det låter som man skulle titta på något blogverktyg. Det beror ju feståss på vad man vill göra men med blogverktyg som tex Pmachines ExpressionEngine eller Wordpress så finns det mycket frihet för en webdesigner som har grepp om stilmallar att påverka designen utan att behöva bråka med funktionen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 18:44

förlåt en icke web kunnig person, men kan man fungerar inte en blog lite annorlunda med att allt stannar kvar och så? Skulle man kunna ha bilder och så i en databas också då`?

Ursprungligen av Marcus T:

förlåt en icke web kunnig person, men kan man fungerar inte en blog lite annorlunda med att allt stannar kvar och så? Skulle man kunna ha bilder och så i en databas också då`?

Hm.... du har en väldigt spännande meningsbyggnad här:). Men om jag skulle försöka svara så _kan_ man lägga bilder i en databas men det gör man väldigt sällan. Istället lägger man upp bilderna på servern och lagrar ev sökvägarna till bilderna i databasen.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 18:47

tydligen är det så att det som finns på att intallera på hans webplats är :
Pivot
WordPress
Feed On Feeds
Coranto
Drupal
TYPO3
Joomla
Mambo
ocPortal
PHP-Nuke
PostNuke
Xoops

någon av dessa som är enkla att använda?

Ursprungligen av Marcus T:

tydligen är det så att det som finns på att intallera på hans webplats är :
Pivot
WordPress
Feed On Feeds
Coranto
Drupal
TYPO3
Joomla
Mambo
ocPortal
PHP-Nuke
PostNuke
Xoops

någon av dessa som är enkla att använda?

Jag gissar att hans webhotel har dom här programmen förinstallerade på nåt sätt som jag inte fattar men det innebär inte att han inte kan komma dragandes med andra skript och installera dom. Av dom i listan har jag bråkat lite med Mambo och Drupal och misslyckats i båda fallen. Men det säger nog mer om min skicklighet då (några år sen) än skriptens kvalitet idag. Wordpress har jag inte testat men jag inbillar mig att det är ganska lätt att få grepp om. Men det beror ju som sagt på vad han vill komma åstad.

Ursprungligen av Marcus T:

tydligen är det så att det som finns på att intallera på hans webplats är :
Pivot
WordPress
Feed On Feeds
Coranto
Drupal
TYPO3
Joomla
Mambo
ocPortal
PHP-Nuke
PostNuke
Xoops

någon av dessa som är enkla att använda?

Jag har kört Xoops några år och gillar det skarpt, Mambo/Joomla har jag också testat, inte lika smidigt som Xoops men snyggare.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 19:02

ops, sorry, sitter i telefon samtidigt som jag skriver!! + är förbannat ovan att skriva på Svenska,
lämnade sverige 96.

men, självklart så lägger man inte bilderna i databasen, det fatta ju till och med jag

Ursprungligen av Marcus T:

men, självklart så lägger man inte bilderna i databasen, det fatta ju till och med jag

Jo men det ska kunna gå! (har jag hört) BLOB tror jag datatypen heter.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 19:03

han har ett product design byrå och vill nog lägga upp som en "normal" design byrå med portfolio och news mm tror jag. men det skall vara lätt att uppdatera.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 19:10

och man behöver inte kunna "programmera"?
Med snyggare menar du att då att GUI är snyggare eller?

Ursprungligen av Marcus T:

och man behöver inte kunna "programmera"?
Med snyggare menar du att då att GUI är snyggare eller?

Nix, du behöver inte kunna programmera, men du är lite trixande innan man förstått hur det fungerar och det är just det som är bättre med Xoops. Den är mer intuitiv än Mambo/Joomla. Men Mambo/Joomla tycker jag "ser" snyggare ut, Xoops är lite tristare. Jämför på www.xoops.org och www.mamboserver.com , www.joomla.org

  • Medlem
  • International user
  • 2006-02-02 19:20

ah ok! går och kollar!
och om man skulle kolla på andra system är dom som är "för inststallerade" finns det enklare
och bättre då? typ lasso (heter det så?)

  • Medlem
  • 2006-02-02 22:30

Wordpress är jätteenkelt att komma igång med, och det finns massor av teman (om man inte vill göra egna). Mambo är OK, men inte helt trivialt att få att lira som man vill.

Som webdesigner antar jag att du menar en person som har åtminstonde grundläggande kunskaper i html? Att göra egna mallar (för alla publikationssystem jag råkat på) betyder att måste felsöka html-tabeller och css.

Annars kanske iWeb kan vara något?

1
Bevaka tråden