Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver en öppen smtp-server, skicka från trådlösa nät

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 22:17

Om man har airport och kopplar upp sig mot trådlösa nät, hur ska man då lösa det här med att skicka email via smtp. I valiga fall skickar jag via Bredbandsbolaget, men om man är på ett trådlöst okänt nät vet man ju inte via vem man ska försöka fixa. Finns det någon smtp-server som alltid är tillgänglig, eller hur ska man lösa detta? Jag kan inte vara ensam...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-31 22:18

gmail har en SMTP man kan använda, som dessutom är krypterad

Säg till om du behöver en inbjudan.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2006-01-31 22:22
Ursprungligen av theoo:

gmail har en SMTP man kan använda, som dessutom är krypterad

Säg till om du behöver en inbjudan.

PS. Jag antar att det är just pga att den är krypterad, och därmed inte går på port 25, som gör att det fungerar från olika ISPs. DS.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 23:38

Detta var ett toppentips! Tack.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 17:19

Nej! Det var inget toppentips, för nu står det min gmail-adress som avsändarna, dessutom kommer svaren på mailen in i gmail!!! Okej, vi tar det igen; vart kan man få tag på den smtp-server som går att skicka via? Som fungerar som vanligt alltså.

Detta ställde till en del problem för mig som ni kanske hör... iiiih.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-01 18:52

SMTP-servrar är normalt inte öppna mot världen (om du undrar varför så brukar det sluta med att minst 90% av mejlen ut från dem visar sig vara spam).

Normalt sett går det däremot att använda vilken epostadress som helst med alla SMTP som kör med kryptering, bara man loggar in ordentligt (vilken epostadress man uppger och vilken SMTP man använder har inte alls med vartannat att göra). Det gäller till exempel för mig (jag använder en SMTP-server på Chalmers som jag kommer åt utifrån, på grund av att jag studerar där). Fast någonstans i bakhuvudet undrar jag om Gmail inte valt att inte göra så, utan begränsat vilka adresser man får uppge i mejlet...

Kort sagt, om inte din ISP/företag etc ger dig en SMTP-server utifrån (alternativt i alla fall VPN-anslutning) är det knappast troligt att du kommer att hitta någon att använda utan att sätta upp den själv, något som inte rekommenderas för nybörjare på området.

Senast redigerat 2006-02-01 19:10
  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 00:15

Men om jag loggar in med användarnamn och lösenord så vet de ju vem som skickat. Det blir ju faktiskt lite bättre säkerhet, eller i alla fall samma. Okej, jag kan betala för att slippa allt detta besvär, men vilket webbhotell har en stabil smtp-server på annan port än 25? Troligtvis med inloggning och gärna med ssl... förslag? Hur gör andra? Är webbmail enda lösningen!?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-02-02 00:32

jag kör webmailen - eller så uppdaterar jag senare

  • Oregistrerad
  • 2006-02-02 00:56

Liknande fråga, han verkar ha samma problem:
http://www.webmasternetwork.se/f12t12102.html

1
Bevaka tråden