Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min PowerBook har en skruv lös

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan en tid tillbaka har skruven som sitter i nedersta vänstra hörnet på bildskärmen (insidan, se bild) varit lös. Nu har den lossnat. Jag vet inte om det är någon fara för konstruktionen, har ingen aning vilken funktion den fyller. Gånjärnen har gnisslat sedan länge, kanske kan det bero på beskrivet problem? Att skruva tillbaks den borde inte vara något större bekymmer om man har rätt verktyg. Vinklen är besvärlig och därför behövs det en böjd nyckel med kort huvud. Jag antar att det är en philips nyckel, storleken är jag dock mer osäker på. Det känns ju löjligt att lämna in den för ett så obetydligt fel. Är därför tacksam för tips, titta på bilderna för mer information.

ja, de torde väl bara vara att införskaffa rätt nyckel o skruva tillbaka den. Ta med skruven o gå o leta efter en nyckel som passar, typ clas ohlsson eller nåt..

Kan kanske vara Thorx (Torx) nyckel... går det inte med en vanlig liten inseksnyckel?

jo, kanske det. Antar att bara är att prova då, problemet ligger som sagt i vinkeln. Har aldrig sett någon nyckel med en så pass liten stump. Kan max vara 5mm innan böjen på nyckeln.

Verkar vara en vanlig insex-skruv. Kan dessa från classe funka?
http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=308835000
(De högst upp med kula i ena ändan, kulan gör att man inte behöver skruva rakt.)

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-19 23:30

Det här kanske är en dum fråga men, hur kunde skruven lossna? Den sitter ju ändå rätt så skyddat och kan väl inte bara gänga ur sig själv! Eller har du varit där och pillat?

Ursprungligen av Picasso:

Det här kanske är en dum fråga men, hur kunde skruven lossna? Den sitter ju ändå rätt så skyddat och kan väl inte bara gänga ur sig själv! Eller har du varit där och pillat?

Stora temperaturskillnader tillsammans med öppning/stängning av locket, kanske? En skruv utan ex. stoppbricka kan skruva ur sig hur lätt som helst. Har precis samma problem på min PB 12".
/J

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-01-20 19:35

Jovisst, klart han har varit där och pillat och sedan låtsas han att han inte har något passande verktyg för att vi skall tycka synd om honom och lägga ner mycket tid på att försöka hjälpa honom. På en punkt har du rätt det var en dum fråga.

En dåligt åtdragen skruv kan skaka loss, speciellt på en laptop som åker runt mycket.

Köp en passande billig insexnyckel på exempelvis Biltema, Jula eller liknande. Sen kapar du bara av den kortare sidan på den så att du kommer åt.

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-01-20 20:36
Ursprungligen av Jani Uutela:

Köp en passande billig insexnyckel på exempelvis Biltema, Jula eller liknande. Sen kapar du bara av den kortare sidan på den så att du kommer åt.

Mannen. Att ingen - inte ens jag - kom att tänka på denna lösning. haha
Genialt!

Kostnad för bågfil och skruvstäd tillkommer Kanske skulle det gå att bocka en rak inseksnyckel... jag är inte lika säker som andra på att inseksnyckel är det rätta även OM det skulle kunna lösa problemet. Andra affärer att kolla i kan vara t.ex Järnia. Vore klokt att ta med skruven.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2006-01-22 22:16

Olle:
Tittar du noga på bilden är det en insex skruv. Köpa en insexnycel att såga av låter bra. jag har ingen bätte ide själv

trevlig läsning. lösningen blev en fruktkniv med en bit våt servet för bättre fäste. kanske inte sitter för alltid men det ser onekligen bra ut.

Ursprungligen av slippy:

trevlig läsning. lösningen blev en fruktkniv med en bit våt servet för bättre fäste. kanske inte sitter för alltid men det ser onekligen bra ut.

Då måste det väl ha varit en Applekniv då

  • Medlem
  • Neverland
  • 2006-02-01 17:57

Alla sätt är bra..

  • Medlem
  • 2006-02-11 17:26

Varför krångla till det?
En insexnyckel med kula i ena änden är ju perfekt.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-04 12:23

Har ett liknande problem på min PB. Skruven sitter kvar, men fästet man skruvar in skruven i har lossnat från aluminiumet. Så skruven gör ingen nytta längre. Men den sitter fint där allafall...

Angående storlek så sågade jag av en liten insektsnyckel och skruvade med en liten tång.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-12-04 12:30
Ursprungligen av Sidde:

Har ett liknande problem på min PB. Skruven sitter kvar, men fästet man skruvar in skruven i har lossnat från aluminiumet. Så skruven gör ingen nytta längre. Men den sitter fint där allafall...

Angående storlek så sågade jag av en liten insektsnyckel och skruvade med en liten tång.

Insexnyckel heter det i så fall.
Fast egentligen är det en torx-skruv i de flesta fall. Jag har aldrig sett annat på en PB på det stället.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-12-04 14:29
Ursprungligen av Konrad:

Insexnyckel heter det i så fall.
Fast egentligen är det en torx-skruv i de flesta fall. Jag har aldrig sett annat på en PB på det stället.

Haha, vilken felstavning. Får skylla på att jag just klivit upp eller något
Torx it is. Men insexnycklar fungerar att skruva upp med.

1
Bevaka tråden