Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köra Windows XP/2000 på en Macbook?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu kommer säkert många bli arga för att jag vill kunna köra windows på en mac... men...

Jag har beställt en Macbook 1,83 via jobbet... Jobbar mest i Maya och Finalcut. Dock har vi en del pc-applikationer på jobbet som känns onödiga att köpa "igen" varför det vore himla smidigt om det gick att boota upp macen och köra XP på den.

Skall detta gå att göra relativt enkelt eller måste man vara ingenjör för att få det att fungera? Eller går det kanske inte överhuvudtaget?

Någon som har koll på detta? Är lite grön på området, har inte ens testat virtual pc på min powerbook

Tack för hjälpen

Pga att Macbooken använder en annan teknik än traditionella bios så går det ej med XP eller 2000 men Mikromjukis nya OS "Vista" har stöd för detta. Tänkte göra en likadan setup själv så småningom.

Folk kommer nog bli arga för att det redan finns diskussioner om Windows och windows-program på intel-Macar redan. Se till exempel forum-delen Mac intel inside.

Korta svaret: Nej. Windows har inte stöd för det Intel-kortet som sitter i Macarna.

Det medellånga svaret: Vi lär få reda på om det går att hacka Windows eller EFI-kretsen så att man kan installera, men med Windows Vista kanske det går bra eftersom det har stöd för denna krets.

Och Windows Vista finns i dag bara i betaversion, correct?

Ursprungligen av funkybruno:

Och Windows Vista finns i dag bara i betaversion, correct?

Det stämmer. Vista kommer antagligen lanseras om ett år. Det vill säga ungefär samtidigt som nästa version av Mac OS X, Mac OS X 10.5 Leopard.

Correct.

Okej det känns ju lite trött... Det blir till att lattja med nån Virtual-PC mojäng med andra ord. Fungerar de med Macbokoen, eller måste det göras nya mjukvaror av de programmen också?

  • Oregistrerad
  • 2006-02-01 17:08
Ursprungligen av funkybruno:

Okej det känns ju lite trött... Det blir till att lattja med nån Virtual-PC mojäng med andra ord. Fungerar de med Macbokoen, eller måste det göras nya mjukvaror av de programmen också?

Jag är helt övertygad om att när MacBook Pro levereras i Sverige (under slutet på februari/början mars kanske de första kommer) kommer det att finnas ett antal möjligheter att köra även XP native mode på maskinen. Det pågår så pass många projket redan nu med detta mål så jag skulle inte vara rädd att beställa.

Ursprungligen av funkybruno:

Okej det känns ju lite trött... Det blir till att lattja med nån Virtual-PC mojäng med andra ord. Fungerar de med Macbokoen, eller måste det göras nya mjukvaror av de programmen också?

problemet är att virtual-pc inte funkar just nu, då det är starkt Powerpc anpassat o kommer ta tid att föra över till intel plattformen. och att köra det i rosetta funkar inte heller. dels pga av att det är så starkt powerpc anpassat o dels för att det skulle bli emulering på emulering, vilket lär bli slöare än slött

har snackats om att wine nu kankse kna komma för osx. om det gör det återstår o se.

du kan läsa om detta ämne på http://macnytt.se/news/9466, så helt uteslutet me windows xp på en macbook pro äre inte, men man ska nog vara lite försiktig.

vista kommer stödja EFI, men i nått test av intel imacen så kunde inte betan av vista boota, så det är nog inte så enkelt det heller

Tack för alla svar

Har redan beställt macbooken så det är inte som att det är en showstopper att jag inte kan köra Windows på den, det värsta som kan hände är att jag får ha kvar en ful stationär pc på min arbetsplats för att köra de pc-apps jag måste kunna köra.

Ha ha bra grej. Får fråga chefen om vi vill ha vår logga där för en slant

1
Bevaka tråden