Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp!! Min PB 15" 1.25GHZ tar 45 min o starta o sen så seeeeeg

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej ni alla mac gudar hoppas ni kan hjälpa mig
Har en 15" powerbook 1.25 ghz ca 3år
Det började med igår att itunes började hacka, sen gick allt hur segt som helst
Vid första omstart tog det ca 30 min o nå desktop bild, men ingen docka kom fram
Vid nästa försök med batteriet ute o en fräsh omstart så att säga tog det kankse 5 min.
Den gick nu igång o jag körde techtool deluxe. Stod i ca 4 timmar o scannade hårdisken
Allt fick bedömningen ok.
Stängde av den för natten o nu sitter jag här igen med att den inte startar upp ladd hjulet bara snurrar o jag når inte desktop el nåt
Ensak till är att den verkar låte lite mer, som om hårdisken jobbar konstant.
Åhh vet inte vad jag skall göra med min käraste ägodel har ni några tips snälla
MvH
Åkesson

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2006-01-31 20:46

Du har väl testat att reparera permissionerna med skivkontroll eller Onyx?

Nej tyvärr har jag inte gjort o nu vägrar den starta upp står bara o tuggar med grå bakgrund o apple logga
Är tyvärr fortfarande efter 3 år macbeginner när det kommer till såna här problem
Men om jag får i gång den igen på nått sätt så gör jag ju det direkt
Det kan inte va hårdisken el processorn som börjar balla ur tror du

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-31 21:17

Kör Apple Hardware Test, ligger på skivorna du fick med datorn.

Tack C-mon o Editors för svaren
Jag sitter i washington o har skivorna i sverige jippi, ska nog ta med dom nästa gång
Får dra till applestore o höra om de kan låna mig el nåt
Jag antar att man måste börja med detta som du sa finns väl inget annat sätt antar jag

korrupta fonter?

Kellogs kan du utveckla det? PB kommer ingen vart jag når ingenting hmm.
Kan korrupta fonter orsaka att den inte vill starta upp OS?

Jag vet inte riktigt men jag vet om att fonterna kan ställa till inloggningen men jag har aldrig varit med om det själv. "ta i trä"

Men sök på fontproblem så kanske du hittar något här på 99mac. Tydligen kan cocktail rensa font cachen vilket ju kan vara värt ett försök.

Testa att starta upp datorn med tangenterna Äpple + Shift + P + R intryckta. Släpp efter att datorn har gett ifrån sig startplonget tre gånger. Då nollställer du parameterminnet och är en universallösning som löser många problem.

I annat fall kan det vara hårddisken som har gett upp. Eller så är det hårddiskens cache-minne som gett upp. Det kan orsaka sådana här problem.

Tack för alla svar , kommer just nu inte längre än blåskärm, var på apple store o hörde mig för , deras förslag efter att ha fått känna på min kära PB var att det är logic board el hårdisk o jippi då man har back uppat bra not!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Reser i jobbet så jag får lämna in den i chicago
Björn! Jag får inga tre pling den bara bootar upp som vanligt efter första pling o så tuggar den fast på blåskärm när jag testar ditt förslag.
Nä nu är det dags för sängen här i Washington
Tack än engång
Mvh
Åkesson

1
Bevaka tråden