Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma Swap

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjenare!
Jag sitter här med MW nummer 8, 2005 och försöker lista ut en liten grej!

Där står det beskrivet hur man kan logga ut och rensa SWAP-filen.
Jag har försökt otaliga gånger utan att lyckas.

Det står där att man skall markera en användare och sedan trycka Alt + Shift följt av Retur.
Sen skall man tydlligen skriva Exit som användarnamn men jag får inte upp dialogrutan för användarnamn???
Jag har bara en användare på datorn och det verkar vara svårt att markera just denna (eftersom den redan är markerad.
Jag har tryckt Alt + Shift följt av retur men får inte Användarnamn/lösenords sidan.

Vad gör jag för fel:confused:

Ingen som vill sprida lite ljus i mörkret???

Bumpelibumpelibumpbumpbump...

Komigen grabbar o tjejer!
Någon måste ju kunna det här???

thevil var är du?

Ursäkta, men har du googlat?

Ursprungligen av apple4ever:

Ursäkta, men har du googlat?

Det är klart att jag har gjort det men jag hittar ju inget...
Har du?

Dina google skills kanske är vassare än mina;)

Well, 99mac är i många fall bättre än google, snabbare med

Ursprungligen av Joakim Halvarsson:

Well, 99mac är i många fall bättre än google, snabbare med

Jag håller. Fast i det här fallet verkar jag gå bet vart jag än vänder mig.
Det måste ju finnas någon bra tangentkombination som fungrear vid inloggning även fast man bara har en användare, eller?

Det skulle innebära en ett stor tidsvinst om jag kunde fixa detta eftersom jag jobbar med musik i datorn och behöver rensa SWAP:en ibland så att Logic kan jobba stabilt.
Finns det något annat knep?

med xupport http://www.computer-support.ch/xupport/faq.html kan du annars flytta swapfilen till en annan hårddisk eller partition för bättre swapprestanda.

Ursprungligen av Simon Templar:

med xupport http://www.computer-support.ch/xupport/faq.html kan du annars flytta swapfilen till en annan hårddisk eller partition för bättre swapprestanda.

mmm...
Jag vill ju inte flytta filen utan bara se till att tömma den på onödig information.
Att logga in och ut samt göra den där Apple + Shift + Retur kommandot samt sedan skriva >Exit i login-namnets ruta verkar ju vara den rätta lösningen men tyvärr får jag det inte att fungera med bara en användare och jag vill inte skapa fler användare bara för den sakens skull!

Detta verkar vara en svår knäck att nöta;)
Jag trodde någon ur l33t maffian skulle fixa detta:)

Ursprungligen av EricBradley:

mmm...
Jag vill ju inte flytta filen utan bara se till att tömma den på onödig information.

Och jag som trodde att du ville ha en smidigare lösning...

Ursprungligen av Simon Templar:

Och jag som trodde att du ville ha en smidigare lösning...

Ja visst. Gärna det.
Men om jag nu byter swapen från den ena disken till den andra så förstår jag inte hur detta kommer att förbättra min situation. Den kommer ju ändå slutligen bli alldeles för stor och igenkleggad. Och då måste jag ju rensa den. Hur man nu gör?

Ursprungligen av EricBradley:

Ja visst. Gärna det.
Men om jag nu byter swapen från den ena disken till den andra så förstår jag inte hur detta kommer att förbättra min situation. Den kommer ju ändå slutligen bli alldeles för stor och igenkleggad. Och då måste jag ju rensa den. Hur man nu gör?

Fast om du har swapfilen på en annan (snabbare)partition eller hårddisk så kleggar den inte ner systemet lika mycket...

Vill du rensa swappen enkelt så är det bara att starta om.

Ursprungligen av Simon Templar:

Fast om du har swapfilen på en annan (snabbare)partition eller hårddisk så kleggar den inte ner systemet lika mycket...

Ok, det låter smart.
Fast i min sitts så sitter jag med två interna SATA-diskar. Den ena innehåller Logic samt Os X osv.... Dena andra innehåller ljudfilerna som moste läsas och skrivas till hela tiden. En SWAP flyttad till den disken skulle förmodligen vara bättre för systemet men inte för min diskprestanda som i detta fall är primärt.

Citat:

Vill du rensa swappen enkelt så är det bara att starta om.

Hehe...
Jo jag vet men det är ju detjag vill undvika... Det känns ju så meckigt att starta om hela tiden.:D

Ursprungligen av EricBradley:

Ok, det låter smart.
Fast i min sitts så sitter jag med två interna SATA-diskar. Den ena innehåller Logic samt Os X osv.... Dena andra innehåller ljudfilerna som moste läsas och skrivas till hela tiden. En SWAP flyttad till den disken skulle förmodligen vara bättre för systemet men inte för min diskprestanda som i detta fall är primärt.

Du skulle ändå vinna på att lägga swappen på den snabbare (inre) partitionen på systemdisken.
Eller sätta in en hårddisk till ? Har du 10000 rpm SATA diskar?
Vill du ha bäst diskprestanda så kan du även köra SCSI RAID med 15 K diskar... låter och kostar en del men ger oslagbar prestanda.

Så nu har jag löst det.
Om man trycker på edn lilla tillbakapilen i loginfönstret så åker man tillbaka till en "tidigare" ruta.
Nu kan man trycka på nerpil på tangentbordet för att markera min användare och sen trycka: ALT + Shift + Enter.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-07-02 01:10

Kanonbra tips!

1
Bevaka tråden