Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nätverk mellan PC och mac

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jo, jag och min polare hade tänkt att föra över lite filer mellan våra datorer. Jag har OS X (10.3.3) och han har en PC med Windows XP Pro. Hur går man enklast tillväga? Eftersom vi endast skall föra över lite filer emellan datorerna är det inte nädvändigt att båda kan få uppvarandras datorer. Utan endas en av oss, förmodligen är det enklast för mig(?).

Tack på för hand.

  • Medlem
  • 2004-05-20 15:45

Det enklaste sättet är att högerklicka på den mapp du vill dela ut i Windows, och välja "delning och säkerhet". Sedan delar du ut mappen.

Kolla under "den här datorn", vad PC:n kallas på nätverket.

Om du kopplar båda datorerna till ett nätverk, eller via en router, så kan du hoppa över nästa steg.

Ta en korsad nätverkskabel (kan funka med vilken som helst, men korsad är säkrast) och koppla mellan datorerna.

På Macen, med Finder aktiv, välj GÅ, och anslut till server. Skriv in smb://namnet-på-PC:n

Done!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-05-20 19:06

Machacker,

Kolla in:

http://www.ifelix.co.uk/tech/3001.html

-Torkel

  • Medlem
  • International user
  • 2004-06-02 20:54

Mitt problem är att jag int kommer åt den delade katalogen på min Windows XP från min mac (10.3.4).

Jag har delat en mapp och givit den ett share-name.

Macen kommer jag åt genom att skriva \\Macens_IP\

när jag trycker kommando-k och skriver in smb://PC:s_IP;jme@/datornsnamn/delademappen

så får jag fel -36

Jag får precis samma felmedelande!?!?

Nån som har en lösning!!!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 10:18
Ursprungligen av EricBradley:

Nån som har en lösning!!!

Icke - men ett tips eventuellt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 10:25

Dela ut mappen Mina dokument på PC-hojen.
Tryck på Kommando-K på Macen och skriv så här:

smb://datorns namn/Mina dokument

Klicka på Anslut.

Skriv in:
• namnet på arbetsgruppen (med versaler), till exempel KONTORET
• användarnamnet (med versaler), exempelvis NISSE
• lösenordet, till exempel nisse73

------------------------------------

Inställningarna för fildelning på PC:n ska se ut så här:

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 10:37

Du måste förstås kolla vad datorn heter på nätverket. Gå till Inställningar > Kontrollpanelen > System och klicka på Datornamn.

Det är ännu enklare att fildela Macens filer. Bara att gå till Systeminställningar > Fildelning och markera Windows-delning. IP-numret visas nederst.

Sedan högerklickar man på Den här datorn (eller vad man hu döpt PC:n till), väljer Anslut nätverksenhet, skriver in \\lokala IP-numret\användarnamnet på Macen

Klart!

Jag hade tydligen en brandvägg på PC.. Det fungerade med den nere!!
Hur kan jag konfigurera den så att den tillåter mig att se delade filer

  • Medlem
  • 2004-06-03 13:44
Ursprungligen av EricBradley:

Jag hade tydligen en brandvägg på PC.. Det fungerade med den nere!!
Hur kan jag konfigurera den så att den tillåter mig att se delade filer

Om jag inte är helt ute och cyklar så går den inbyggda brandväggen i XP inte att konfigurera. Det finns gratisalternativ, som jag inte har provat, t ex Zone Alarm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 15:09
Ursprungligen av EricBradley:

Jag hade tydligen en brandvägg på PC.. Det fungerade med den nere!!
Hur kan jag konfigurera den så att den tillåter mig att se delade filer

Inga problem. Nu är det här i och för sig ett Mac-forum, men så här gör man med ZoneAlarm:

• Stäng av den inbyggda brandväggen i XP.
• Installera den nyaste versionen av ZoneAlarm.
• Öppna ZoneAlarm.
• Klicka på Firewall längst t v och markera fliken Main.
• Sätt Internet Zone Security på High och Trusted Zone Security på Med.
• Markera fliken Zones.
• Klicka på Add och välj IP Address.
• Skriv in Macens IP-address i fältet IP Address och klicka på OK.

Klart. Testa igen.

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 15:24
Ursprungligen av Mondo:

Inga problem. Nu är det här i och för sig ett Mac-forum, men så här gör man med ZoneAlarm:
/.../
Klart. Testa igen.

Eller oxå ser man till att få ett riktigt XP...

Ursprungligen av Pär:

Eller oxå ser man till att få ett riktigt XP...

_Riktigt_ XP?

  • Oregistrerad
  • 2004-06-03 16:01
Ursprungligen av Polonius:

_Riktigt_ XP?

Äh... Ah... My fault...

Men om jag säger "inte fullt så oriktigt XP" då?

Det här är så irriterande

Jag vet inte hur många gånger jag har gjort om samma procedur om och om igen, med samma löjliga felmeddelande -36 nåt i stil med "Couldnt connect beacuse some of the files couldnt be read".

Meddelandet får jag när jag kopplar upp macen till pcn via connect i finder, försöker jag åt andra hållet istället får jag ingentingallls istället, det underligga med det här att det tar lång tid för macen att inse att det här inte funkar medanns det bara går på någon sekund för XP maskinen. Jag har aktiverat windows sharing, och delat ut en massa mappar i windows. Har försökt med att ha ungefär samma ip t.ex. 192.168.0.45 på pcn och 192.168.0.46 och samma nätmask.

Jag har följt varenda guide på föregående sidor utan något resultat förutom att jag börjar känna hur min mentala hälsa glider ifrån mig.

Just jag glömde också berätta att jag har stängt av båda brandväggarna och att jag har kopplat ihop dem med en närverkskabel som jag inte vet om den är korsad eller inte medn det ska väll funka ändå?
Super bra med vilket svar som helst! Bara det hjälper!

  • Oregistrerad
  • 2004-06-30 14:31
Ursprungligen av GeneralMotors:

Just jag glömde också berätta att jag har stängt av båda brandväggarna och att jag har kopplat ihop dem med en närverkskabel som jag inte vet om den är korsad eller inte medn det ska väll funka ändå?
Super bra med vilket svar som helst! Bara det hjälper!

Har du testat att pinga den andra datorn så att du är säker på att du har kontakt? För det är skillnad på om du använder en rak eller om du använder en korsad kabel när du kopplar direkt mellan två datorer. Gör du det ska du ha en korsad. Går du däremot via en hub/switch ska du använda en rak (om inte hubben/switchen har autosensing för då spelar det ingen roll).

Sedan kan det hjälpa att aktivera gäst-kontot på XP-burken, men det borde fungera ändå.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2004-06-03 15:47

Hade det inte varit enklare att fildela för windows i Macen? Systeminställningar, Fildelning starta windowsdelning. Klart.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-06-03 15:55
Ursprungligen av MatsOlov:

Hade det inte varit enklare att fildela för windows i Macen? Systeminställningar, Fildelning starta windowsdelning. Klart.

Jo. Men man ska ju veta hur man gör åt båda hållen... bafatt man kan.

  • Medlem
  • 2004-06-28 13:03

Jag har också en massa strul med mitt nätverk. Lyckligtvis har jag en maskin som kan se alla andra, så den får agera mellanlagringsstation... Men upplever att mac:en är den som strular mest.

Finns det ingen som har nåt hum om vad jag ska ta mig till?

Tack för svaret men tyvär har jag provat med en hub emelan utan resultat jag har även pingat datorn och det har fungerat aldelles utmärkt....!!!

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2004-07-01 07:32

För att slippa felmeddelandet -36, se till att "Aktivera netbios" är valt i de avancerade nätverksinställningarna. Då ska det fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-07-01 09:08

Ansluter du via en router? I så fall är det enkelt. Sätt bara på Windows-fildelning på Macen. Välj "Anslut till nätverksenhet" i Winblows, och plupp, så dyker Macens filer upp på PC-burken.

Vad menar Pär med "riktigt XP"?

Okey nu har jag provat med net bios på... ingen lycka, jag som trodde det var ett känt fenomen. Har tyvär ingen router annars hade det gått mcyket smidigare men jag tror de har nån hat relation mina två datorer

Den här tråden är visst död sedan länge, men för mig är problemet färskt. Efter 4 timmars grubbel har jag löst det för den här gången: Om man nätverkar OSX o XP kan det bli problem om man
har ett svenskt tecken i inloggningen till kontot som man försöker ansluta till. Alltså: ha inte å ä el ö i lösenordet till kontot på macken.

1
Bevaka tråden