Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är det bra att MacPressen försvinner??

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Som ni alla vet så har IDG köpt upp MacPressen. Tidningen försvinner och även hemsidan. Nu vill vi veta - vad tycker du om affären?

Intressant - en som tycker det blir skönt att MacPressen försvinner. 97% tycker inte det just nu...

  • Oregistrerad
  • 2002-04-16 15:10

Tycker att det är bra med alternativ så länge de håller en hyfsat hög nivå på sina artiklar. Tycker även att Macpressens Macbörs har varit bra.

Självklart är det dåligt att MacSverige får en tidning mindre att läsa, det måste man nog nästa hålla med om, oavsätt om man tyckte om MacPressen eller inte.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2002-04-16 18:29

Jag kommer att sakna Macpressen.
Är det någon som har sett ett bokslut eller kvartalsrapport för Faktapress-Macpressen?

Det är jättebra att MacPressen försvinner. Vem vill ha konkurrens när monopol finns? Jag älskar monopol!

IRONI!!!!

Det är inte dåligt att MP försvinner. Det är mycket värre än så. Det är så katastrofalt att jag befunnit mig i ett chocktillstånd den senaste veckan. Min ilska är så stor att jag inte kan säga något eftersom jag då blir spärrad.

Jag skulle bli lika irriterad om Flygrevyn köpte upp Flight International.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-17 15:59

OK, men vad gör du om Macworld köper Flygrevyn då?

Ja, då ska jag skratta. Då får jag antagligen höra talas om lite nya saker:

Fejdeck (FADEC)
Flajt däck (flight deck)
Tuppoleff (Tupolev)
Iljotjin (Ilyushin)
Båeing (Boeing)
rb211535e4 (RB.211-535E4)
pw2337 (PW2337)
ta1260 (TA-12-60)
Lätt (Let)

Det blir m.a.o så att jag köper en FlygMacWorldRevyn och sedan byter jag till Airliner World eller Flight International.

Vad händer med dem som prenumererar på macpressen?
Får vi pengarna tillbaka?

Har aldrig tyckt att papperstidningen MacPressen har tillfört särskilt mycket, men deras sida på internet väger upp det med råge. Den vill jag inte skall försvinna under några som helst omständigheter.

Tänk på oss stackars MacPressen-läsare som svär osande eder över Mäkvörlds tilltag.

Dock är det ju naturligtvis inte alls bra att ha TVÅ tidningar när man kan ha EN. Att jag inte fattat det ännu!?

Tyvärr är som jag fattar det så att det andra alternativet var att lägga ner MacPressen.

Jaha, den svenska Mac-marknaden är döende. Konstigt att den levde under Apples krisår 1996 - 1997 för att sedan inleda dödens fall.

Jaha, då överger jag allt vad svenskt Macande heter (förutom Macoteket och återförsäljarna) och övergår till bevakning av den brittiska och amerikanska Mac-världen.

Varför skulle man lägga ner MacPressen?

Mig veterligen har tidningen gått bra, fast å andra sidan är man i Sverige och med den Mac-marknad som finns här förvånar det mig inte. Det går ju inte att driva kvalitetstidningar med en trogen, om än inte stor, kundkrets. Märkligt att MacPressen inte skulle klara sig idag när den gått om Mäkvörld.

I.s.f ska jag vänta mig att de största tidningarna inom respektive segment dör först, så nu är det bara att vänta på att Mäkvörld köper Flight International

Om man ska lägga ner de största tidningarna borde denna ljuvliga logik spridas vidare. Eftersom Microsoft är störst borde de läggas ner omgående. IBM är ett stort företag - lägg ner det omgående.

Låt svenska Mäkvörld infiltrera allt och alla!

Ner med konkurrensen!

Idag köpte jag Macworld US och DVD Review. Det är nog inga bra tidningar, så det är säkrast att lägga ner dem och låta Mäkvörld ta över.

Att tidning 1 har fler läsare än tidning 2, innebär inte per automatik att tidning 1 är lönsammare än 2.

Ja, naturligtvis måste ekonomin gå före allt annat. Jag har mycket svårt att tänka mig att MacPressen gått med förlust. Om den nu gjort det är det bara att inse att den svenska Mactidningsmarknaden är döende.

Det hela kommer att sluta med att det till slut inte finns några svenska Mac-tidningar - såvida inte man startar en ny MacPressen. MP var den enda tidning som var läsvärd bland de svenska under senare år. Tidigare var det MacWorld och PC & Mac Magazine som ledde, men dessa båda har tyvärr avlidit (genom försämrad kvalitet och omläggningar).

PC & Mac Magazine är dock gradvis på väg att återuppstå eftersom Datormagazin till en del har sina rötter tillbaka i den tidningen. Nu när de börjar skriva om Mac OS X får MW se upp.

Risken är att man ignorerar Mäkvörld och köper Datormagazin, eftersom den tidningen redan nu presterat bättre och mer innehållsrika artiklar.

Min förhoppning är att Datormagazin tar över efter MacPressen på den svenska marknaden. Det vore ödesdigert med ett Mäkvörld-monopol.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Ja, naturligtvis måste ekonomin gå före allt annat. Jag har mycket svårt att tänka mig att MacPressen gått med förlust. Om den nu gjort det är det bara att inse att den svenska Mactidningsmarknaden är döende.

Jag har också hört att MacPressen gick dåligt ekonomiskt och att en försäljning var "enda" utvägen.

Märklig Mac-marknad det är ändå. Under Apples krisår gick det ju bra att ha MacWorld, MacPressen och PC & Mac Magazine (sedermera Mac Magazine).

Gick MP dåligt p.g.a alla friex? Tidningen var ju annars den största Mac-tidningen.

Jag skulle gärna vilja ha en förklaring till hur det kan komma sig att det gick att driva TRE Mac-tidningar när Apple verkligen gick dåligt 1996 - 1997 (allt höll på att rasa) och sedan, 2002, går det inte att driva TVÅ tidningar trots att Apple går bra.

Macen är ju fortfarande stark vilket gör att det är mycket märkligt. Å andra sidan är det väl så att många gått över till utländska tidningar vilket lett till att MW och MP bromsats.

Matts,

Dagens tidnings-/annonsmarknad skiljer sig ganska mycket från den 5-6 år sedan. Fastän Apple låg illa till finansiellt sett var bevakningen och intresset för Apple/Mac fortfarande "stort".

Sen är det ju inte bara Mac-tidningarna som gått dåligt, IDG har tvingats lägga ned flera publikationer.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2002-04-26 08:57

Kan det vara så att all informationsinhämtning via Internet med råge täcker behovet av pappersutgåvan. Är man "uppdaterad" via Internet så upplever man ju ofta pappersutgåvan som "det visste jag ju redan".

Jag menar, vi själva diskuterar ju här och får kanske all information vi behöver via 99mac.com utan papperstidningar, eller?

  • Oregistrerad
  • 2002-04-26 09:27

Informations behovet angående nyheter har nog minskat men det jag fortfarande tycker är intressant är tester och programspecifika artiklar med tips och trix..

[ 26 April 2002, 09:28: Meddelandet ändrat av: Masterboy ]

Tur att Mediamac i Danmark finns. Jag funderar på att prenumerera på den.

MacWorld Danmark dog någon gång 1997 (tror jag). Jag köpte den 1996, men sedan försvann den. Förr eller senare får Sverige en ny Mac-tidning, eftersom jag är övertygad om att det finns en marknad för en sådan. Gick det att driva en sådan entusiasttidning som AmigaInfo (snyft) ska det fungera med en ny Mac-blaska. Dock får man väl ligga lite lågt med förväntningarna på antalet läsare i början. Jag tycker att 11.000 läsare är rätt mycket (om man sätter det i sitt sammanhang). AmigaInfo hade 4.000 prenumeranter på den tiden det begav sig.

Tidningsproblem: finns det verkligen en marknad för alla dessa "hemma-PC-tidningar"?

Det började med PC Hemma 1994 och sedan har det bara accelererat. Det är ju ganska rimligt att anta att en del blad dör när de försöker slåss på en mättad marknad (ännu en PC Hemma).

Snyft och gråt. Idag kom sista MacPressen.

Det blir dags för gravstenen snart. Det kommer att stå:

MacPressen - född 1990 - stilla insomnat 2002. Vila I Frid.

Sörjd och saknad av trogna läsare (däribland mig).

Har http://www.macpressen.se dragit ur sladden nu?

Kan ju iof vara nåt tillfälligt jox.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: thevil:
Har http://www.macpressen.se dragit ur sladden nu?

Kan ju iof vara nåt tillfälligt jox.

Med all säkerhet inte tillfälligt, snarare permanent. MacPressens sista nummer kom ut i dagarna, och populära MacPrat har nyligen startat.

MacWorld kommer givetvis att lansera ett nytt forum alldeles snart, det gäller att inte missa tåget.

Då får vi se hur fritt det är från lösenord, mitt tips är att det finns online senast då arbetsveckan startar.

[ 28 April 2002, 14:07: Meddelandet ändrat av: ackiboa ]

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ackiboa:
Med all säkerhet inte tillfälligt, snarare permanent. MacPressens sista nummer kom ut i dagarna, och populära MacPrat har nyligen startat.

Jo, men man brukar inte göra på det viset och låta en domän försvinna bort i tomma intet.

Lite av priset för varumärket är ju besökare till domänen och då "forwardar" (kan nån ringa språkpolisen?) man i normala fall till den nya domänen.

[ 28 April 2002, 14:19: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Något possitivt kommer nog följa med detta.
99mac.com kommer nog att få flera besökare.

IDG är ju inget litet företag misstänker jag.
Tillhör väl Multisarna därute, och de ställer och styr som de vill.

Om, och jag säger om, de bara fimpat ner MacPressens sajt, så är det ett smakprov på den nonchalans vi kan vänta oss från dem.

Nu har de lagt en populär konkurrent åt sidan som hotade deras marknadsandel.

Tror att vårt fina forum är borta för gott.
MacWorlds lösenord blir vi nog inte kvitt, de vill ha pejl på oss.

Inför Bojkottning!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-04-28 21:45
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Matts E. Lindmark:
Min förhoppning är att Datormagazin tar över efter MacPressen på den svenska marknaden. Det vore ödesdigert med ett Mäkvörld-monopol.

Macpressen ligger inte alls i samma nivå som Datormagazin, utan snarare som hem-pc-tidningar såsom PC-Hemma och Komputer (vet ej om de finns fortfarande..), tycker jag.

Jag betvivlar mycket mycket starkt att Datormagazin ens skulle vilja ta över rollen och ha en del för Macnybörjare.

Det räckte när de förstörde vår PC+ med att slå ihop den med PC Extra till Datormagazin. Nu har man halva tidningen full med skräp som man inte vill ha.

Mig skadar inte nedläggningen speciellt. Världen har trots allt blivit mindre på sistone...

Bevaka tråden