Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cdläsare. Mac g4 agp-grafik

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Klippan
  • 2006-01-29 12:36

Hej!
På min powermac g4 funkar inte cdläsaren. Kopplar man bara in ström kan man öppna den men kopplar man in själva kablen som gör att datorn kan läsa skivor öppnar cdläsaren sig inte. Kollar man i systeminfo och sen enheter så står där att det inte finns ngn cdläsare/brännare. Har provat me 2 brännare och olika kablar.

Så jag tror felet är där man kopplar plattkablen från datorn som är fel. Kan man byta ut den på ngt sätt?

MVH Andreas

Kan vara läsaren som är trasig annars med.

  • Medlem
  • Klippan
  • 2006-01-29 22:12

har provat 2 st. och den ena vet jag att den funkar

Det låter som om IDEkretsen eller kontakten har pajat. Har du provat att ansluta en hårddisk på den kontakten för att se om den syns?
Har du en nyare G4 med plats för 4 hårddiskar är det bara att skaffa en längre IDE kabel och använde den extra "hårddisk" IDEbussen för din DVDläsare.

Har du en gammal Sawtooth eller DA med en IDEbuss för DVD/zipdrive och en andra IDEbuss för två hårddiskar finns det två lösningar. Det ena är att hitta en IDE kabel där master och slave kontakterna sitter så långt isär att både DVDspelare och HD kan kopplas in. Det andra är att skaffa ett PCI IDE kort (500-1000kr) Då får du två IDE bussar och möjlighet att koppla in DVDn och 3 hårddiskar till.

  • Medlem
  • Klippan
  • 2006-01-30 15:20

tackar för svaret . ska prova.

1
Bevaka tråden