Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Quad G5 bara 14% snabbare än iMac Core Duo?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-28 01:54

Intressant test som säger att MW:s test inte var helt rättvist.

Intressant test, även om jag tycker din rubrik är lite missvisande, trots frågetecknet.

Citat:

This is where the Macworld "First Lab Tests" article falls a little flat ... obscuring the processor capacity vs processor usage problem inherent with mutiprocessor machines (or multi-core ... same difference). Using Macworld's logic we could argue, given the data above, the Quad G5 Power Mac is only 14% faster when running some of Apple's own applications. We think that this is misleading, as we pointed out

När artikelns författare testade att köra två uppgifter samtidigt, så visade det sig att quad-G5 var 105% snabbare, trots att den fortfarande hade 13% av sin processorkraft ledig för andra uppgifter. Inte illa!

Ursprungligen av Nicklas Högås:

Intressant test, även om jag tycker din rubrik är lite missvisande, trots frågetecknet.

När artikelns författare testade att köra två uppgifter samtidigt, så visade det sig att quad-G5 var 105% snabbare, trots att den fortfarande hade 13% av sin processorkraft ledig för andra uppgifter. Inte illa!

gassa varför det inte kommit nån intel version av powermacen :D:D de vill nog inte lansera en intel version innan de kan slå den "gamla" de satte sig lite i klistret genom att lansera quad då

å andra sidan är det nog tänkt att dessa datorer ska ha en av de processorer som intel lanserar till hösten.

sen vare ju inte så konstigt att den avr dubbelt så snabb vid arbete med 2 uppgifter, 2 kärnor extra som kan arbeta

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2006-01-29 14:37
Ursprungligen av Baltazar:

gassa varför det inte kommit nån intel version av powermacen :D:D de vill nog inte lansera en intel version innan de kan slå den "gamla" de satte sig lite i klistret genom att lansera quad då

å andra sidan är det nog tänkt att dessa datorer ska ha en av de processorer som intel lanserar till hösten.

sen vare ju inte så konstigt att den avr dubbelt så snabb vid arbete med 2 uppgifter, 2 kärnor extra som kan arbeta

Intel har ju inte kommit ut med CPUn som kommer sitta i Powermacen ännu.
Apple väntar antagligen på Intels nya uppsättning utav CPUer.
64bitars med Hyberthreading och lite sådant antar jag.

Merom, Conreo och Woodcrest.

"The Intel Next Generation Microarchitecture is Intel's new processor architecture, to be released in the second half of 2006, and is intended to replace the current NetBurst microarchitecture.
The architecture features low power usage, multiple cores, virtualization, 64-bit technologies, and hyperthreading in the higher end models.
The mobile computing version will be known as Merom, while the desktop version will be Conroe and the server version Woodcrest, which is expected to feature the most cores and technologies."

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Next_Generation_Microarchitecture

Ursprungligen av Sidde:

Intel har ju inte kommit ut med CPUn som kommer sitta i Powermacen ännu.
Apple väntar antagligen på Intels nya uppsättning utav CPUer.
64bitars med Hyberthreading och lite sådant antar jag.

Merom, Conreo och Woodcrest.

"The Intel Next Generation Microarchitecture is Intel's new processor architecture, to be released in the second half of 2006, and is intended to replace the current NetBurst microarchitecture.
The architecture features low power usage, multiple cores, virtualization, 64-bit technologies, and hyperthreading in the higher end models.
The mobile computing version will be known as Merom, while the desktop version will be Conroe and the server version Woodcrest, which is expected to feature the most cores and technologies."

http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Next_Generation_Microarchitecture

ja, jag vet. var det jag menade.en dual core yonah finns ju inte i 2,5 Ghz och yonah o G5 är rätt lika i prestanda om man ser till arbete per kärna (båda har sina svaga o starka sidor). o då yonah inte kan köras med 2 processorer (4 kärnor) så kan man inte bygga en inteldator som slår quad G5 ännu. men till hösten så.

Meron är ja tveksam om det blir, det är ju en processor för bärbara, i och för sig är yonah det med. kan ju även bli kensfield. den som vill läsa om kommande saker från intel kan ju läsa: http://www.tomshardware.com/2005/12/04/top_secret_intel_processor_plans_uncovered/ :D:D

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-28 10:13

Jag har en kompis som har en G5 Quad, jag har sett hur den gör med bilder på 200 MB och mer. Det går så fort att man knappt tror att det är sant.

Intels nästa för stationära har kodnamn Conroe.

jepp, fel av mig kensfield kommer inte förän i början eller mitten av 2007. men vilken processor sen, 4 kärnor tänk om man skulle kunna köra 2 sånna

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 12:00

Jag skulle vilja se iMac Core Duo vara 10-20% slöare än PowerMac Quad i tunga program så som Cinema 4D, After Effects och Final Cut Pro (förutsatt att programmen finns som Native Intel vilket kommer ta sin lilla tid).

Spontant tror jag inte på det. Kör du processer som utnyttjar SMP dåligt så visst, då är inte Quad:en så mycket snabbare. Men det är ju inte direkt någon nyhet…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 12:01

Baltazar: Jag tror du i denna tråd slagit rekord med antal "överlyckliga smileys"

ja, nått måste man ju vara bra på :D:D

Det är ju alltid kul att någon livar upp stämningen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-30 22:47

Hohoho Galningar!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-31 00:04

Hoppas att alla läser genom hela artikeln annars kan den här trådens rubrik misstolkas. Artikeln på Macspeedzone vill inte påstå att Intel-iMac är bara 10-20% långsammare än Quad G5 utan precis tvärtom. De använder samma argument mot MW:s första test av iMac Core Duo och det är att datorer med flera processorer/kärnor måste testas i hantering av flera samtidiga uppgifter. Därför menar de att Intel-iMac är inte bara 10-25% snabbare än iMac G5 utan den har mycket större simultankapacitet än iMac G5 och kan därför vara upp till 200% snabbare.

1
Bevaka tråden