Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så var det gjort!

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Så har jag lagt min beställning på Macbooken (tänk att folk har tid med att snacka om vad den heter)!
Jag tyckte att nu, efter lång lång lång väntan var det dax att köpa ny mac (min gamla är från 98...).
Jag tyckte att Macbooken passade mina ändamål jättebra. En kraftfull dator som ändå har en skärm som man verkligen kan kolla på (tycker 12" är för litet). Och med ett skal som är tåligt och robust (vilket alla bärbara borde vara)
Skall köpa till minne så det blir iallafall 1,5 G i den. Det är väl ända nakdelen att en dator för så mycket pengar bara innehåller 512 M...

Nu är det bara den långa långa lååååånnnnga väntan kvar tills den kommer, såg någonstans att den skulle börja levereras 7 februari (så det betyder nog att jag har den i mars..)

Jag är övertygad om att jag kommer bli supernöjd! Den datorn kommer jag ha i flera år.

Senast redigerat 2006-01-14 21:07

Ändrade ett G till ett M...

Kan bara säga Skoj!
Jag önskar att jag var i samma situation men nu är jag inte.
Fick min nuvarande PB för cirka ett år sedan. Så det får vänta ett tag innan det blir en ny.

Gud vad jag är svartsjuk på dig!! Vill med ha den nya MacBook!!!

Kuligt! Mycket nyfiken på vad folk tycker om den!
Till skillnad från många andra som tycker det är världens undergång att FW800, S-Video, DL-brännaren och att 60 pixlar försvunnit och att den är för dyr, så tycker jag att FW800 kan jag vara utan, har aldrig känt behov av det. S-Video kommer jag ändå inte använda, om jag skulle få för mig att göra det så köper jag en adapter för ett par hundra (TV-apparater och projektorer börjar ju dessutom komma med HDMI). DL-bränning har jag heller aldrig känt behov av, sitter med en 1x DVD-RW-brännare idag så 4x DVD+-RW känns mer än nog. 60 pixlar hit eller dit, vad gör det? Man får ju en iSight istället. Dyr? Senaste PowerBook G4 kostade också $1999 när den kom...
Så som jag ser det får du en mycket snabbare dator som håller ett bra tag. Jag har en 12" PB också idag, 2 år gammal och den används i mitt arbete dagligen, men ser man att den har använts varje dag i 2 år? Inte det minsta! Så jag tycker det dessutom är bra av Apple att bygga vidare på ett bra och tåligt chassi.

Jag kommer beställa en så fort jag vet att Windows går att köra på ett eller annat sätt utan större prestandaförluster (annars tycker inte min chef att det är någon ide att byta ut en 2 år ung dator) samt väntar jag på att höra vad folk tycker om den. Barnsjukdomar är jag lite rädd för eftersom dom stressat fram den så pass fort.

  • Medlem
  • 2006-01-19 15:34

Beställde en 1.83Ghz med 7200rpm disk idag.

I'm like SOO happy!

Sen håller jag med ovanstående inlägg till 100%. (kanske inte windowsdelen då). S-Video går med adapter. Sen tycker jag att det vore värt att bli av med de 60 pixlaren bara för att få en standardupplösning. iSighten gör det ännu bättre. Firewire 800 är väl nice, men ExpressCard porten gör att möjligheten till det finns, samtidigt som den ger möjlighet till S-ATA etc.

En underbar dator som jag ser det (och snart känner det får jag väl hoppas). Synd bara det är så lång tid att vänta....

beställde en med samma konf som du Nogon, längtar som bara attan. Själv saknar jag FW800, skulle helölre se det än en iSight.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-19 17:36

Jag tänker vänta tills det kommit recensioner på datorn, att lägga ner 25 000 kr utan att veta om den fungerar eller inte är inte så hett för min del

  • Medlem
  • 2006-01-19 21:43
Ursprungligen av hansfilipelo:

beställde en med samma konf som du Nogon, längtar som bara attan. Själv saknar jag FW800, skulle helölre se det än en iSight.

Bara att hoppas på ett billigt ExpressCard som ger dig det inom kort då...

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 19:04
Ursprungligen av Jerry Boman:

Och med ett skal som är tåligt och robust (vilket alla bärbara borde vara)

Är det inte PowerBookens skal som det så lätt blir bucklor i? (Jag antar att MacBook har samma)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 19:36
Ursprungligen av annan:

Är det inte PowerBookens skal som det så lätt blir bucklor i? (Jag antar att MacBook har samma)

Jämför du med plast (som 99% av andra bärbara datorer är byggda i) så är nog Aluminium att anse som mer robust.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 21:20
Ursprungligen av vanilj:

Jämför du med plast (som 99% av andra bärbara datorer är byggda i) så är nog Aluminium att anse som mer robust.

iBook är ju gjord i plast och den är erkänt mer robust än powerbooken.

iBooken känns billigare, skärmen flexar osv osv men powerbooken är mycket mer lättrepad och lättbucklad. Det är fakta.

Den upplevda kvalitén är betydligt bättre på en PB dock.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-19 23:08
Ursprungligen av vanilj:

Jämför du med plast (som 99% av andra bärbara datorer är byggda i) så är nog Aluminium att anse som mer robust.

Ursprungligen av Perc:

iBook är ju gjord i plast och den är erkänt mer robust än powerbooken.

iBooken känns billigare, skärmen flexar osv osv men powerbooken är mycket mer lättrepad och lättbucklad. Det är fakta.

Ibland är det roligt att leva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-19 23:16
Ursprungligen av annan:

Ibland är det roligt att leva.

Visst är det

Mja, inte är det väl nåt fel på Alu-book? Det är väl snarare föregångaren TiBook som blev böjd och fick färgen avskavd?

Humm det är roligt att höra om folk som inte tror att datorn "skall fungera"... Nog kommer den att göra det.

Frågan är ju bara hur små petieser man skall bry sig om, ibland klagar ju folk på att cd:en matades ut för sakta på de äldre imacarna

Jag har ett datum...

Leverans 24 februari står det nu...har jag tur är Macbooken här innan midsommar

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-29 21:38

Jag väntar till det finns kort så att jag kan föra över mina foton från ett CF-kort. iSight tycker jag är kanon med tanke på konferenser.

Den 15:e står det fortfarande på min sida. Man kan ju bara hoppas på att det inte blir några framflyttningar av det datumet...

Jerry: med "leverans", menar du då "beräknas skickas senast" som återfinns på statussidan hos Apple Store? Det är iaf det jag talar om när jag säger den 15:e för min del.

  • Medlem
  • International user
  • 2006-01-29 23:54

Beställde mig också precis en lite macbook och fick också 24e som leveransdatum. Skulle de nu lyckas hålla det så att man får den i början av mars skulle jag bli enormt nöjd.

Men min erfarenhet från mitt köp av 12"aren precis när den kom ut är att de antagligen inte kommer lyckas med det :/

Funderar lite kring prioritering.

Alla vi som beställde timmarna efter Keynoten och har fått den 15e som leveransdatum... Undrar om vi står i samma kö som resten av världen eller i kö på den första leveransen till Sverige.... Och så fall, har Apple Store en prioriteringslista efter datum och tid för bekräftat köp?

Och ja, självklart skriver jag detta eftersom jag otåligt väntar på min lilla älskling...

Vankar av och an...

Med leverans menar jag just det som står på Apple sidan... under det så står det ju att man skall vänta 3 - 8 dagar TILL

Ja inget är som väntans tider, tänk vad man står ut med bara för att man vill ha just DEN prylen...Tänk om en pizzabagare gjort samma sak:
"-Ah den pizzan är klar om tio minuter"

och när man sedan kommer dit

"Eh det för framflyttat för det var väldigt många som ville ha Vegetale just nu så beräknat tid är 45 minuter"...

När det sedan gått 40 minuter

"Ye! Mannen din pizza kommer snart inom 20 minuter iallafall!"

Ja ni hajjar...men den som väntar på något gott osv..

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 15:30

beställde en 1.67 ghz macbook och fick den 15 som elveransdatum. Beställde den 23 jan.

Beställde en 1.83 med 7200rpm disk igår (31/1) och fått 7 Mars som skeppdatum. Låååång väntan blir det, snyft.

Samma här. Varför ska man behöva straffas för att man vill ha en snabb disk *buhu*

1
Bevaka tråden