Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

släcka blinkande vilolampa

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den pulserande viloindikatorn på min powerbook är så jäkla intensiv att den nästan lyser upp hela rummet. Det har vid några tillfällen faktiskt stört min sömn eller åtminstone mina tappra försök att somna in.
Det vore underbart om det funnes nåt hack eller terminalkomando eller så som kunde sätt vilo-lampan i vila.

silvertejp

Lödpenna.

Avlägsna lysdiod.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2006-01-29 09:07

Du bor inte i Norrland va? Då är man van med att sova under ljusa sommarnätter Nåja men du har ju en bärbar dator, bär ut den ur rummet eller vänd den mot väggen eller lägg någonting för.

Ursprungligen av David Slättne:

Den pulserande viloindikatorn på min powerbook är så jäkla intensiv att den nästan lyser upp hela rummet. Det har vid några tillfällen faktiskt stört min sömn eller åtminstone mina tappra försök att somna in.
Det vore underbart om det funnes nåt hack eller terminalkomando eller så som kunde sätt vilo-lampan i vila.

Ååh... har haft exakt samma problem... låg sömnlös rätt länge

Stänga av datorn?

Ja visst kan jag silvertejpa datorn, avlägsna dioden, stänga av den, bära ut den eller gömma den under en hög med kläder. Och visst en del (dock icka alla ) av de här lösningarna har jag praktiserat. Men sitter man med datorvärldens snyggaste elegantaste tekniska fruktblomma så vill man helst att lösningen vara snäppet mer stilfull än så. Och stänga av.... jo iofs men ändå inte. det är tidsödande både att stänga av och dra igång maskinen så det är heller inget alternativ riktigt.
Men tag ej misste på att jag stort uppskattar uppslutningen kring mitt problem!

i-landsproblem

Ursprungligen av johan_tanying:

i-landsproblem

Japp.

Ursprungligen av johan_tanying:

i-landsproblem

jo jag vet men någon måste ju ta steget ut på skammens paradtorg.... jaa, nu är jag här!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 17:10

Styrningen av lampan sker vad jag vet inte via systemet utan sitter kodad i hårdvaran.

Ursprungligen av vanilj:

Styrningen av lampan sker vad jag vet inte via systemet utan sitter kodad i hårdvaran.

Kom det inte en uppdatering för vilolampan på iMacen via software update för ett tag sedan? Tyder väl i så fall på att det, i alla fall teoretiskt, borde gå att påverka via mjukvara?

Ursprungligen av vanilj:

Styrningen av lampan sker vad jag vet inte via systemet utan sitter kodad i hårdvaran.

Nu fattar jag nog inte riktigt. Kodad i hårdvaran. Kod är väl mjukvara. Eller finns det hårdvarukod.... (iofs skulle man kunna säga att rullen med en massa metallpliggar i en speldosa är hård mjukvara eller kod).

nu måste jag få hjälp med att reda ut begreppen här! utveckla!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 19:26

Det jag menar är att det inte är operativsystemet som styr över lampan.
Den har en egen krets som aktiveras när datorn går i viloläge.
Kodad var kanske fel ordval...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-29 20:16
Ursprungligen av vanilj:

Det jag menar är att det inte är operativsystemet som styr över lampan.
Den har en egen krets som aktiveras när datorn går i viloläge.
Kodad var kanske fel ordval...

Det kallas för Firmware !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 20:22
Ursprungligen av REP:

Det kallas för Firmware !

Naj, där har du fel. Lampan har en egen krets som innehåller en s.k reed-switch som med hjälp av en magnet känner av när locket är stängt och därefter sätter igång lampan. Det är alltså helt separerat från moderkort och firmware.

Men lampan lyser inte bara för att den är stängd, det beror på att den går i vila. Man kan köra PBs stängda utan att lampan blinkar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 20:37

Vid närmare efterforskning så är det reed-switchen som sätter datorn i vila, medan kretsen som styr lampan får en signal från ac-aggregatet när datorn är i viloläge.

Detaljer, men det går alltså inte att kontrollera via mjukvaran.

Ursprungligen av hansfilipelo:

Men lampan lyser inte bara för att den är stängd, det beror på att den går i vila. Man kan köra PBs stängda utan att lampan blinkar.

Jag är inte ute efter att köra powerbooken i stängt läge. Jag är ute efter att bli av med det vilo-indikerande blinkandet när maskinen är i vila.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-29 20:39
Ursprungligen av David Slättne:

Jag är inte ute efter att köra powerbooken i stängt läge. Jag är ute efter att bli av med det vilo-indikerande blinkandet när maskinen är i vila.

Lösningen blir att du får öppna datorn och koppla loss kretsen som styr dioden från moderkortet. Eller så lägger du bara något över datorn.

Ursprungligen av vanilj:

Lösningen blir att du får öppna datorn och koppla loss kretsen som styr dioden från moderkortet.

Ja det är en variant, men det pallar jag inte att göra på en sprillans ny powerbook. Men eftersom det finns folk till å sitta svänga ihop hack till snart sagt allt möjligt hoppades jag på att någon som hört om ett sådant hack skulle hitta den här tråden.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-29 20:45
Ursprungligen av vanilj:

Lösningen blir att du får öppna datorn och koppla loss kretsen som styr dioden från moderkortet. Eller så lägger du bara något över datorn.

Det går en kort kabel till lampan. Det är bara att dra ut kontakt (kabel till lysdioden), fixat !

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-29 22:56
Ursprungligen av David Slättne:

Jag är inte ute efter att köra powerbooken i stängt läge. Jag är ute efter att bli av med det vilo-indikerande blinkandet när maskinen är i vila.

Ursäkta om detta är en dum fråga, men vad är det som "blinkar"? Jag har själv en PB men det är inget som blinkar när den är i viloläge, det är bara den lilla lampan i fronten som lyser med ett svagt sken. Är det något annat som ni pratar om som jag inte vet om?
*korkad switcher*

Förstod det men jag svarade på vaniljs inläg, ledsen om det var otydligt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-29 20:41

Deep sleep.
Finns även som widget
http://www.macupdate.com/info.php/id/20120

Ursprungligen av svampmoln:

Deep sleep.
Finns även som widget
http://www.macupdate.com/info.php/id/20120

Coolt, fast det funkar inte på min Pismo.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-29 21:37
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Coolt, fast det funkar inte på min Pismo.

Praktisk funktion.
Har du läst den här delen av dokumentationen?

Citat:

7. How to enable safe sleep on unsupported computers
This operation is unsupported and might cause unexpected behavior or damage your
computer. Do it at your own risk. A “hack” to enable the safe sleep behavior on most of the
recent Apple computers has been found and published on the internet. Deep Sleep will
work on computers supporting this “hack”.
Read more about it at http://matt.ucc.asn.au/apple/machibernate.html.

På en powermacuppdatering för hur länge sedan som hälst så var en del i den att lampan lyste mindre tror jag. Det var iaf något med att lampan ändrades, men det är kanske bara möjligt att lampan kan ändras med PM?

Hmm det hade jag inte sett. Fast jag ska nog inte utsätta min Pismo för det iaf.

Det är en lampa som pulserar svagt när datorn är i vilo-läge. Senare versioner av PowerBooks och iMacs har en sensor som gör ljuset svagare om det är mörkt i rummet.

Bevaka tråden