Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Får inte bort linjer i word

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Snälla någon hjälp mig innan jag blir tokig...

Jag sitter med ett worddokument. Av någon anledning har det på ett par ställen i texten hamnat en horisontell linje. Jag har inte ritat dit några linjer. Tja, på något sätt har de ju hamnat där men hur det nu har gått till vet jag inte.

Värre är att jag inte vet hur jag ska få bort dessa linjer.

Jag har utan framgång försökt markera dem och radera. (Genom att göra blankrader ovanför och under och ”dra” med muspekaren. Har även testat att ta med texten ovanför och under linjen i markeringen – då markeras texten, men linjen finns kvar.) Har även försökt ”klicka” på linjen med muspekaren för att se om det går markera och ta bort den på det sättet, men det funkar inte (däremot kan jag genom att klicka och hålla ner musknappen dra linjen upp och ner i texten).

Vad är det för linjer och hur får jag bort dem?

/Eva

Och du har inte av misstag råkat trycka in "strikethrough" knappen som sitter på text formaterings panelen, under font fliken, direkt under där man väljer ifall bokstäverna ska vara bold, italic eller understrykna?

markerat med röd cirkel

Nej, det tror jag inte. Och linjen går inte tvärs över själva texten, utanligger mellan textraderna.

Jag har kommit på att det nog kan vara sådana linjer som uppstår om man skriver ----- och trycker på enter. Det blir då en heldragen linje. Jag får inte bort dem, även om det rimligtvis måste gå på något sätt.

Ifall jag gör en hel dragen linje så får jag bara bort den genom att markera den övre raden ovanför linjen och den under linjen och trycker delete. Dom är riktigt irriterande dom där linjerna ibland

Markera raden med linjen (det gör inget om du även markerar rader över och under).

Gå till menyn "Format" -> "Kantlinjer och fyllning..."

Markera "Ingen" längst upp till vänster under "Inställning" och avsluta med "OK".

Linjen bör vara borta.

/edit:
Ajdå, du hann komplettera med mer info under tiden. Då hjälper nog inte mitt tips.

Låter nästan som att dokumentet har markerat ändringar?! Gå in under Verktyg > Spåra ändringar > Granska ändringar.
Dessa granskningslinjer kan du i vissa fall inte ta bort på annat sätt än att godkänna ändringarna har jag för mig...

Hoppas att det kan vara till någon hjälp!

Jo, jag har försökt markera så, men jag får inte bort linjerna ändå. (Testade nu med de linjer jag lyckades åstadkomma med --- + enter, och dem fick jag bort så jag antar att det inte var en sån linje ändå (ber om ursäkt för förvirringen:-)

Jag antar att jag skulle kunna kopiera texten ovanför, klistra in i ett nytt dokument och sedan kopiera och klistra in texten som var under linjen. Men det borde ju rimligtvis gå att få bort linjerna...

Tack för alla förslag och råd hittills, även om jag inte lyckats klargöra vad det är för linjer jag har!

Hej och tack för nya tips! Tyvärr har jag fortfarande inte lyckats få bort linjerna.

Det tycks inte vara någon form av kantlinje, och word hittar inga ändringar i dokumentet (därför kan jag inte heller godkänna några ändringar).

Jag tror att "Microsoft" ska bli min nya favorit-svordom;-)

/Eva

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-29 12:48

Det kan vara eventuellt bugg. Många ggr är det viktigt att se till ha senaste uppdatering av din Word. Gå och kolla....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-29 13:09
Ursprungligen av Eva Andersson:

Jag tror att "Microsoft" ska bli min nya favorit-svordom;-)

/Eva

Frestande, va....
Men det är väl operatören man ska skylla på i sån't här fall, verkar det som....

Ursprungligen av Eva Andersson:

Jag tror att "Microsoft" ska bli min nya favorit-svordom;-)

/Eva

Varje gång användaren inte lyckas med det den vill så har den som designat misslyckats.

Nere i vänstra hörnet har du ett par knappar där du växlar mellan löpande text, enskilda sidor och ett par andra dokument-vyer. Vad händer om du testar de knapparna?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-29 13:04

Om det inte är nåt hemligt, kan du ladda upp filen så folk får se den?
(eller, kan du ta bort det hemliga och ladda upp filen med bara nåt/några ord och den där linjen?)

Jag är böjd att hålla med er båda två, Danne och Niklas
Säkert har jag gjort något fel, men å andra sidan så borde det inte under några omständigheter vara omöjligt att radera ett element i ett dokument (såvida dokumentet inte är låst, och det var det ju inte).

Tyvärr har jag nu skapat ett nytt dokument (och kopierat texten via AppleWorks för att få bort allt vad word-formatering heter:-) och slängt det gamla.
Jag har dock råkat ut för det här förr, så jag kanske får tillfälle att ladda upp en fil vid senare tillfälle. Pratade förresten med en kollega som hade samma problem, får se om han kan skicka över den aktuella sidan ur sitt dokument.

TACK i alla fall för alla försök till hjälp!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-29 18:58
Ursprungligen av Eva Andersson:

Tyvärr har jag nu skapat ett nytt dokument (och kopierat texten via AppleWorks för att få bort allt vad word-formatering heter:-) och slängt det gamla.

Du behöver inte gå vägen via AppleWorks. Det räcker med att du kopierar texten, skapar ett nytt worddokument och väljer "Klistra in special" på Redigeramenyn. I dialogrutan väljer du sedan Text så klistras texten in utan formatering.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2011-08-23 22:22
Ursprungligen av Eva Andersson:

Snälla någon hjälp mig innan jag blir tokig...

Jag sitter med ett worddokument. Av någon anledning har det på ett par ställen i texten hamnat en horisontell linje. Jag har inte ritat dit några linjer. Tja, på något sätt har de ju hamnat där men hur det nu har gått till vet jag inte.

Idiotisk autokorrigering av Word när man gör ett antal bindestreck i rad och sedan ny rad.

Stäng av detta genom: Verktyg -> Autokorrigering... -> Autoformat vid inskrivning -> Bocka av Kantlinjer

Ursprungligen av Eva Andersson:

Värre är att jag inte vet hur jag ska få bort dessa linjer.
[...]
Vad är det för linjer och hur får jag bort dem?

/Eva

Ställ markören ovanför linjen, sedan: Format -> Dokumentlayout -> Kantlinjer... -> Kantlinjer... -> Ingen

Har jag aldrig råkat ut för. Kul att lära sig något nytt. Tack för att du lyfte tråden.:)

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-30 07:59

Råkade ut för samma sak igen...har sluppit detta bekymmer under några år (tidigare i windowsversionen). Jag har testat en mängd olika sätt att lösa det på och fann en lösning. Kanske hjälper någon i framtiden.

Min version: Word 2008 for Mac Version 12.2.7

Linjen skapades genom att skriva tre st. --- och sedan enter. Var helt omöjlig att ta bort. Försökte jag trycka enter många gånger så den hamnar på en ny sida, så hamnar den på en ny sida samt att det skapas en ny på befintlig sida...alltså den förökar sig.

Så här löste jag det:
Ställ dig på raden ovanför linjen. I formateringspaletten för Borders and shading ser du att Type är en linje. Välj i dropdownmenyn att det inte ska vara någon linje alls...och då försvinner den

/Ronnie

Jag har precis tampats med en till synes odödlig kantlinje i Microsoft Office 365 Version 1703.
Detta är alltså år 2017.

Kantlinjen uppstod genom att skriva --- och sedan trycka "Enter".
Kantlinjen blev odödlig genom att jag använde punktlistor & flera kantlinjer,
sedan ändrade jag om i punktlistorna på olika sätt.

Jag sökte på flera trådar, bland annat på SweClockers och här... Men de sätt som beskrivs online har ingen effekt.
Exempelvis gå in i inställningar för Kantlinjer -> "Kantlinjer och Fyllning" och sedan välja "Ingen" eller att försöka göra linjen vit osv.

Mitt sätt att få ihjäl kantlinjen var istället att använda CTRL-X för att klippa ut omfattande del av texten, en sida fram och bak (2 A4).
Därefter säkerställa att detta fick med sig kantlinjen.
Sedan klistra in texten i Notepad -> kopiera texten ifrån Notepad och -> klistra in i MS Word igen.

Denna metod är besvärlig men kan vara en sista utväg om inga andra metoder fungerar.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2017-05-18 00:29

Har inte Microsoft någon supporttelefon? De borde väl kunna hjälpa till...

Ursprungligen av Jokkepalm:

Jag har precis tampats med en till synes odödlig kantlinje i Microsoft Office 365 Version 1703.
Detta är alltså år 2017.

Kantlinjen uppstod genom att skriva --- och sedan trycka "Enter".
Kantlinjen blev odödlig genom att jag använde punktlistor & flera kantlinjer,
sedan ändrade jag om i punktlistorna på olika sätt.

Jag sökte på flera trådar, bland annat på SweClockers och här... Men de sätt som beskrivs online har ingen effekt.
Exempelvis gå in i inställningar för Kantlinjer -> "Kantlinjer och Fyllning" och sedan välja "Ingen" eller att försöka göra linjen vit osv.

Mitt sätt att få ihjäl kantlinjen var istället att använda CTRL-X för att klippa ut omfattande del av texten, en sida fram och bak (2 A4).
Därefter säkerställa att detta fick med sig kantlinjen.
Sedan klistra in texten i Notepad -> kopiera texten ifrån Notepad och -> klistra in i MS Word igen.

Denna metod är besvärlig men kan vara en sista utväg om inga andra metoder fungerar.

Har du provat ta bort via autokorrigering enl. @planB - förslag?
Alternativ är att formatmallen "normal" är förstörd. Kolla på dina formatmall att det inte tillkommit nya som ställer till.
Klicka även på knappen "visa" så att man ser vad du har gjort/alla nya rader (när du tryck på Enter-tangent). Markera t ex en av dessa nyrads-koder och kolla hur det ser ut på knappraden. En del knappar är kanske aktiverade eller att formatmallen är konstig. Vissa saker kan "bakas" in i dessa koder.

1
Bevaka tråden