Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

99mac.com i version 1.3

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Idag har vi uppdaterad 99mac.com lite grann och når därmed version 1.3.

Ändringar som skett idag:

MacOS X forumet är nu uppdelat i X Server och X klient för att bättre skilja diskussionerna åt. Under veckan flyttar vi manuellt över server diskussioner till det nya forumet.

Branschforumet heter nu Återförsäljare forum.

Jobb & Projekt forumet utgår pga bristande intresse.

Livsstils forumet ligger nu under Specialforum för att inte blanda sig för mycket med övriga Macintosh diskussioner.

Vi har ännu inte fixat till en ny länkfärg pga problem med att hitta "rätt" färg. Det är tydligt att det krävs en tydligare färg för att urskilja länkar ifrån texten, men det är inte så lätt att få en färg som passar. Tips? Svara gärna med #HTML koden för färgen...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-10 21:40

Varför inte en blå text till länkarna. Det är ju inte helt ovanligt på andra sidor...
Förslag: #075599, som är lite av en "komplementfärg" till den bruna(?) bakgrunden...

/M

Den var för ljus, kändes det som. Väldigt svårt att hitta en bra passande färg. Kanske den färg vi har fast understruken? Bara fetstil gick inget vidare.

  • Oregistrerad
  • 2001-09-11 13:01

Tips till länkfärg:

Jag håller med spacemanspiff om blått som någon form av standard till länkar, men varför krångla till det? :rolleyes:

Gamla hederliga #3333CC är väl helt OK, eller...

/Micke Seid

En sak som ni kanske inte vet/tänkte på.

Länkfärgen gäller ALLA länkar. På första sidan så blir i stort sett allting blått - varje forum och meny. Det ser helt enkelt för taskigt ut.

Jag kan köra en två timmars "blå 99mac.com" test ikväll så får ni se...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2001-09-11 14:05

Håller med Micke Seid, ta en enkel blåfärg istället.

Kanske kan man stylesheeta det så att endast lälnkarna i inläggen använder blått och övriga länkar behåller sin färg?

Blå 99 mac - varför inte BlueDalmatin-stuk rakt av... [/LIST]

Jag vet inte vad ni andra tycker men varför inte låta länkarna vara understrukna? Visst det är verkligen otroligt jättehäftigt att de stryks under när man för muspekaren över länkarna men personligen så föredrar jag att se länkarna från början... Bara en idé alltså, tycker att hemsideskapare har fått A.hover {text-decoration:underline} (eller hur det nu är) på hjärnan. Jag har själv varit i det träsket men tror att jag ändrat tillbaka på alla sidor jag gjort. Länkar ska helt enkelt vara understrukna...

Och varför inte förstora textarean på sidan där man skriver inlägg? Blir den för stor i Netscape eller vaddå??? Att inte alla mått kan anges i pixlar är verkligen riktigt kasst. Det borde finnas ett sätt att få textfält att vara exakt lika stora i alla browsers... Fast det kan man säga om det mesta (typ tomma celler och Netscape)

PS Jag vet att det egentligen är Netscape som har rätt i sin tolkning av tomma celler men det känns otroligt irriterande att strula med 1x1-pixels transparenta bilder överallt... DS

Jag vet inte vad ni andra tycker men varför inte låta länkarna vara understrukna?

Vi har testat att ha länkarna understrukna, men tyckte att det blev något svårläst när man ögnar igenom ämnesrubrikerna i de olika forumen. Men vi kan ju testa att ha länkarna understrukna några dagar, och starta en tråd om detta så vi ser vad de flesta föredrar.

Visst det är verkligen otroligt jättehäftigt att de stryks under när man för muspekaren över länkarna men personligen så föredrar jag att se länkarna från början

Att vi valt att länkarna skall strykas under när man för muspekaren över beror inte på att vi tycker detta är jättehäftigt. Även om det inte tillför speciellt mycket, så ger det en visuell förstärkning innan klicket
Snyggt och lite mer bekvämt

[ 21-09-2001: Meddelandet ändrat av: Petter Mårtensson ]

1
Bevaka tråden