Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur man gör som utvecklare med webläsare-kompabilitet problem

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-28 17:40

Jag har suttit och kodat en web-fronted för databas på mitt tidigare jobb. Denna frontend ska bara användas internet av medlemmar i labbet. Hur som helst så satt jag och utveckalde och test-köred ny funktioner allteftersom med Firefox och Safari blandata. Sen så nu när det har börjat bli dags att sjösätta applikationen så har jag sett att IE har problem med några formulär och java-script både på macar och windows-skräp burkar.

Inseprerad av X-antal sajter som popar upp meddelande i typ "F U - you are not running IE or Netscape" så har jag blockat inloggnings möjligeheten för användare av IE och ger ett meddelande där jag påtalar att IE är tekniskt efterbliven både vad gäller tekniska standarder (så vitt jag vet så följer min kod standarder så bra det går) och utvecklings tackt ( finns det tabbar på windows versionen, RSS stöd, senaste version släppt för typ 3 år sedan) samt rekomenderar att dom byter till Safari, Firefox,Mozilla.

Känns som ett bra alternativ mot att sitta och felsöka varför IE inte funkar - är det mitt fel att användarena använder en webläsare som är skräp då jag inte är systemadministratören på bygget ?

Som utveklare borde man jobba för att sin kod på såna här projekt ska vara så platforms oberonde som möjligt men man ska unte behöva lägga ner hälften av tiden för att få IE att funka. detta är microsofts problem - inte mitt. Det roliga är att i reglel så brukar det vara omvänt, eftersom många utvecklare sitter i microsofts miljö med deras verktyg och producerar kod som bara funkar med IE.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2006-01-28 18:06

I mitt senaste webutvecklingsjobb gick ca 10-20% av tiden åt till att få siten att funka i IE. Men vad ska man göra? 90% av alla användare sitter väl med IE så man måste väl i bita i det sura äpplet och trassla runt med denna förfärliga webläsare.

  • Medlem
  • 2006-01-28 18:07

Hatar också Explorer och det mer-arbete denna undermåliga webbläsare skapar.

Men... Det är användaren som drabbas av "spärr", inte Microsoft. Att utestänga Explorer-användare är i mina ögon lika illa som att koda för Explorer och stänga ute de som inte använder den webbläsaren. Försök hitta vad som felar istället.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2006-01-28 18:19

Som alla andra så hatar jag IE, men faktum är ju att 60-90% (beroende på källa/målgrupp) av surfarna använder IE. Du skriver att "som utveklare borde man jobba för att sin kod på såna här projekt ska vara så platforms oberonde som möjligt", men jag skulle snarare säga att man bör få webbplatsen att besökas/användas av så många som möjligt -- tekniken är inget självändamål.

Personligen utvecklar jag mot Safari och Firefox, sen när allt är klart, layoutmässigt, så testar jag i IE. Därefter följer en del undersökande och trixande med CSS-hacks för att få layouten att fungera tillräckligt bra i IE också.

I slutändan innebär det att sajten fungerar lika väl i IE, även om man med IE kan gå miste om vissa småsaker, eller kanske få lite visuellt sämre margins/padding för att kompensera för vissa renderingsbuggar. De får de stå ut med, nötterna som inte har bytt till Firefox ännu.

Jag tycker inte heller att du ska blockera användarna. Vissa kanske till och med tvingas att använda IE mot sin vilja. Skriv istället något i stil med: "Denna web-plats är utvecklad med hjälp av öppna standarder. Tyvärr klarar inte Internet Explorer av dessa, välkommen in, men var beredd på att vissa funktioner kanske inte fungerar som de bör."

När jag får en mall från en designer och ska göra om den till CSS + XHTML brukar det ta omkring 4 till 5 timmar att få det att fungera klockrent i Safari & Firefox.
Sedan brukar det alltid vara några småsaker som inte fungerar i Internet Explorer, vilket nästan alltid kan härledas till feltolkning av margins eller paddings. Det tar ett par timmar att lista ut varför IE beter sig underligt, men oftast brukar det gå att hitta en lösning som fungerar bra i alla webbläsare.

Eftersom jag gör allt på uppdrag av kund så brukar det inte vara någon diskussion över huvud taget. Sidorna ska se bra ut i alla moderna webbläsare, samt Internet Explorer.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2006-01-28 19:46

Jag kan ju säga som så att de som ska använda denna web-plats är en slutan arbets grupp och inget ofäntligt - skulle det vara tänkt att användas av en massa olika användare så skulle jag måsta stöda IE. Sedan tycker jag att det är lika att bra inte låta logga in med ett medelande på direkten istället för att dom ska skrika efter mig för att dom loggar in med IE och ser konstiga resultat

Det är tråkigt att man ska behöva hålla på så här och det är rätt som någon skriver att det är användarna som drabbas och inte microsoft - men om man får över dom till andra webläsare så blir deras existens på weben bättre.

Problemet som det föder att en web plats fungerar bara med vissa webläsare gör att alla måste surfa med minst 2 vebläsare oavsätt vilken platform man kör mac,windows,linux.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2006-02-01 16:10

Jag gillar inte IE, vill säga det först.

Men skriver du kod som utestänger IE-användare är det precis lika illa. Och inte det minsta "oberoende". Håller med folk ovan, vana istället för att saker kan krångla. Att det ser fult ut kan man leva med. Vad gäller JavaScript ställer det ju också krav på användarens webbläsare, inte heller helt "oberoende". Vissa JavaScript-anrop skiljer sig mellan IE och Mozilla m fl. Kolla upp dessa, så borde det mesta funka rätt ok!

Vad gäller Microsoft-miljö har de verkligen skärpt till sig iom ASP.NET 2.0. De flesta kontroller validerar numera Strict (med några undantag).

1
Bevaka tråden