Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bokstäverna på tangetbordet nöts bort

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej!
Halva bokstaven A på tangentbordet på min snart ett år gamla iBook är bortnött.
Har aldrig råkat ut för att texten har försvunnit på ett datortangentbord förut.
Nån mer som råkat ut för det?

Det vore inte kul att tappa fler bokstäver.. någon som vet vad ett nytt kostar om man skulle vilja byta i framtiden?

/ Marcus

Jag har råkat ut för det. Jag ringde Apple Support och fick ett nytt skickat till mig. Bytet gör man själv och är väldigt enkelt. Men för mig hade bara en liten del av bokstaven A nöts bort. Skumt sammanträffande att vi båda drabbades med just bokstaven A.

S och E är i stort sett helt borta från min. Ska ringa Apple Support i morgon om det var så enkelt att få ett nytt.

/c

Måste man ha AppleCare på datorn för att ringa? Har för mig att jag läst någonstans här på forumet att det kan vara knepigt att nå supporten annars.. Vad är apple support?

Har köpt datorn på Apple Store.

I alla fall inom första året behövs ingen AppleCare. I övrigt vet jag inte men man kan alltid försöka. I alla fall om felet började uppkomma innan garantitidens slut.

Vad jag hört verkar det vara vår årgång av iBook sam har detta problem, dvs omkring ett år gammal. Riktigt dåligt.

Då är det väl bara att ringa då Tack för hjälpen.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-01-15 20:57

Har samma på min, men den är nästan två år redan. Det är på S samt på piltangenter som förslitningen märks.

Vilka knappar som problemet märks mest på har säkert att göra med vilka bokstäver som är vanligast i svenskan. A, E, S och så...

Jepp.. A är ju rätt vanligt och med "tvåfingerscrollen" slits inte pilarna så mkt.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2006-01-15 22:28

Man kan ju rita dit en bokstav med en permanent tuschpenna också, i väntan på en ny tangent....:)

Ursprungligen av Picasso:

Man kan ju rita dit en bokstav med en permanent tuschpenna också, i väntan på en ny tangent....:)

Haha, när mina tangentbordssymboler börja lossna för något år sedan klistrade jag sådana små självhäftande bokstäver på tangenterna. Det fungerade ett tag, men slutade med ett klibbigt och kaotiskt skrivande.

Min andra idé var således att använda en "permanent" tuschpenna. Permanent my ass. Efter några dagar började symbolerna suddas ut. Kanske hade jag en kass tusch.

Anyway, summan av kardemumman är min senaste och hittills mest framgångsrika metod. Tejp och vanliga papperslappar!

Jag har samma problem på min gamla Lombard. En del av L samt det mesta på punkt, komma och piltangenter är borta. Jag tror det beror på ovanan att knacka med naglarna. Tyvärr är min Lombard mycket för gammal för att byta, men å andra sidan är den rätt nära skroten i alla fall. (Problem med cachefel, inte så kul. Synd på en bra dator.)

Funderade på att spara på tangentbordet genom att skriva på ett separat tangentbord hemma.. men det känns lite fattigt.

Leif: Har du nött ner ALLA tangenterna?? Jag ligger visst lite i lä..

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-01-21 03:57

Leif Karlsson: Hm, det ser inget vidare ut att man ska behöva hålla på med sånt :/

  • Medlem
  • 2006-01-27 22:06

Apropå tangentproblem. Har en iBook G4 som funkar hur bra som helst - men tyvärr är returknappen lite skum. Trycker man den RAKT ner så funkar den bra, men när man använder rätt fingersättning med höger lillfinger, så trycks inte tangenten helt rakt ner, vilket i mitt fall innebär att tangenten verkar fastna på någon "skarv" någon millimeter från bottenläget på knappen, vilket innebär att det knäcker till varje gång, eller så gott som varje gång man slår an returen.

Om man får en ny knapp av Apple, får man då en helt ny med mekanik och allt eller får man bara något knapphuvud att sätta på tekniken under?

Nån som haft liknande, irriterande problemas?

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Apropå tangentproblem. Har en iBook G4 som funkar hur bra som helst - men tyvärr är returknappen lite skum. Trycker man den RAKT ner så funkar den bra, men när man använder rätt fingersättning med höger lillfinger, så trycks inte tangenten helt rakt ner, vilket i mitt fall innebär att tangenten verkar fastna på någon "skarv" någon millimeter från bottenläget på knappen, vilket innebär att det knäcker till varje gång, eller så gott som varje gång man slår an returen.

Om man får en ny knapp av Apple, får man då en helt ny med mekanik och allt eller får man bara något knapphuvud att sätta på tekniken under?

Nån som haft liknande, irriterande problemas?

/Fredrik

Man byter inte enskilda tangenter utan hela tangentbordet på en gång. Det är inte direkt någon större mekanik inuti. Det är väldigt enkelt att byta. Man lossar på spärren mellan F5 och F6 samt spärrarna mellan Esq och F1 samt F11 och F12. Därefter kan du lossa på tangentbordet. Man skruvar loss fästet för AirPort-kortet och sedan har man kontakten för tangentbordet fri. Får du ett nytt tangentbord av Apple så skickar de med instruktioner till bytet. Det är så enkelt att det tar mer tid att läsa igenom instruktionerna än att göra bytet.

Ett tips till spärren mellan F5 och F6 är att aktivera num lock. Då tänds en lampa så ser du lättare om spärren är ute eller inne. Du ska inte skruva för att ändra, bara vrida ett halvt varv. Men det står i instruktionerna.

Instruktioner finns även på Apple Supportsidor.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-07 13:24
Ursprungligen av Nifo:

Apropå tangentproblem. Har en iBook G4 som funkar hur bra som helst - men tyvärr är returknappen lite skum. Trycker man den RAKT ner så funkar den bra, men när man använder rätt fingersättning med höger lillfinger, så trycks inte tangenten helt rakt ner, vilket i mitt fall innebär att tangenten verkar fastna på någon "skarv" någon millimeter från bottenläget på knappen, vilket innebär att det knäcker till varje gång, eller så gott som varje gång man slår an returen.

Om man får en ny knapp av Apple, får man då en helt ny med mekanik och allt eller får man bara något knapphuvud att sätta på tekniken under?

Nån som haft liknande, irriterande problemas?

/Fredrik

Min retur-tangen beter sig på samma sätt. Kan vara lite småirriterande! Om du får byta tangentbord kan du väl höra av dig om hur du gick tillväga?

/Anders

  • Medlem
  • 2006-01-28 14:22

Vi tackar för denna mycket informativa instruktion!

Ha en bra helg!

/Fredrik

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2006-01-31 11:29

Letade runt lite på apples hemsida nu, men jag hittar inget telefonnummer att kontakta för garantiärenden, vilket nummer är det ni andra har ringt?

Ursprungligen av Snigeln:

Letade runt lite på apples hemsida nu, men jag hittar inget telefonnummer att kontakta för garantiärenden, vilket nummer är det ni andra har ringt?

Här hittar du telefonnummer:
http://www.apple.com/contact/phone_contacts.html

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 15:14

Hej!
Mitt A är också bortnött till 80 %. Tror min 1 års garanti gick ut i oktober.. Kan man ändå få en ny tangent tror ni?

  • Oregistrerad
  • 2006-01-31 16:32

Hmm, har precis köpt en ibook, kanske ska beställa några i förväg? )

Bokstav efter bokstav

S försvann först för mig, den bokstaven är helt försvunnen, av A och D och N och M återstår endast fragment...

  • Medlem
  • 2006-02-09 12:02

Var i kontakt med Apples tekniska support på deras nummer 0771-199 519. Killen jag snackade med sade att jag kunde vända mig till min närmaste auktoriserade verkstad, som i mitt fall är Mac Forum, Föreningsgatan, här i Göteborg. Detta byte skulle enligt den kontakten jag idag hade med teknikern ta någonstans mellan 1 - 1 1/2 vecka. Detta på grund av att de "måste kolla och se om det är något (...). Lite diffust, förstod inte riktigt. Däremot kan jag garanterat förstå att de har kö. Produkter som är köpta hos dem tas i första hand, resterande i andra hand.

Hur får jag ett tangentbord snabbare utbytt? =/ Kan inte vara utan min maskin under denna tid. Tror ni det går snabbare om Apple skickar komponenten så jag kan sätta i det själv...dvs om de brukar göra så? Annars, vilka andra auktoriserade verkstäder finns i och kring Göteborg?

Annars får jag väl lämna in min darling i två veckor.. *burr*

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Var i kontakt med Apples tekniska support på deras nummer 0771-199 519. Killen jag snackade med sade att jag kunde vända mig till min närmaste auktoriserade verkstad, som i mitt fall är Mac Forum, Föreningsgatan, här i Göteborg. Detta byte skulle enligt den kontakten jag idag hade med teknikern ta någonstans mellan 1 - 1 1/2 vecka. Detta på grund av att de "måste kolla och se om det är något (...). Lite diffust, förstod inte riktigt. Däremot kan jag garanterat förstå att de har kö. Produkter som är köpta hos dem tas i första hand, resterande i andra hand.

Hur får jag ett tangentbord snabbare utbytt? =/ Kan inte vara utan min maskin under denna tid. Tror ni det går snabbare om Apple skickar komponenten så jag kan sätta i det själv...dvs om de brukar göra så? Annars, vilka andra auktoriserade verkstäder finns i och kring Göteborg?

Annars får jag väl lämna in min darling i två veckor.. *burr*

/Fredrik

Två veckor för utbyte av tangentbordet!? :eek: :eek: :eek:

När jag kontaktade Apple angående tangentbordet på min iBook så skickade de helt enkelt ett nytt till mig med bud. Sedan bytte jag det själv helt oförberett på ungefär 15 minuter. Då räknade jag in tiden det tog för datorn att stänga ner och svalna samt att läsa igenom beskrivningen för hur man skulle göra. Det var hur enkelt som helst och gick i princip hur snabbt som helst.

  • Oregistrerad
  • 2006-02-09 13:45

oh, men gud så bra! jag ska ringa direkt. min ibook:s garanti går snart ut och jag har slitit ut väldigt många tangenter på den tiden..... jag tänkte att det skulle vara mer strul än så

En serviceverkstad kan ha maskiner på "hyllan" innan den du lämnar in. Det kan vara så att det är kö.

En serviceverkstad sitter inte och väntar på att du ska komma in med din maskin för att fixa den på momangen.

  • Medlem
  • 2006-02-12 19:29

Inte?

Men man kan alltså välja att få hemskickat reservdelen? Så lät det inte när jag pratade med Apple sist.

/Fredrik

Ursprungligen av Nifo:

Inte?

Men man kan alltså välja att få hemskickat reservdelen? Så lät det inte när jag pratade med Apple sist.

/Fredrik

Med mig var det inte snack om något annat än att få det hemskickat.

  • Medlem
  • Solna
  • 2006-02-12 22:30
Ursprungligen av Nifo:

Inte?

Men man kan alltså välja att få hemskickat reservdelen? Så lät det inte när jag pratade med Apple sist.

/Fredrik

Jag vet inte riktigt om alla här kör iBook - på den är det hur som helst väldigt lätt att byta tangentbordet. Har för mig att det inte är fullt lika enkelt på en PowerBook...

  • Oregistrerad
  • 2006-02-12 23:04
Ursprungligen av TERdON:

Jag vet inte riktigt om alla här kör iBook - på den är det hur som helst väldigt lätt att byta tangentbordet. Har för mig att det inte är fullt lika enkelt på en PowerBook...

Ja hur är det med Powerbooken - är bra att veta till den dagen det kommer behövas? Hade tidigare en Dell, som gick sönder (gött, därför kunde jag köpa powerbooken) som hade många slitna knappar...?
Har väl iofs förebyggt problemet med att skaffa ett externt tangentbord, men är man ute på resande fot och brukar datorn en del så känns det väl...

Bevaka tråden